Bump!

Och hur är erfarenheterna så här några månader senare?
Fungerade allt runt köpet?
Hur är den att använda?
Inga problem med inkoppling antar jag.
Kay

Får nog säga att jag är väldans nöjd, www.rangemasterappliances.co.uk ringde tom någon vecka efter lev för att kolla så allt gått bra.

För att kunna utnyttja spisen till max så fick vi byta till 3x20amp säkring, var kanske inte nödvändigt eftersom man aldrig kör alla 5 plattor på max samtidigt som båda ugnarna och grillen går på max. Men när vi ändå hade elektrikern här för att installerea spisen så passade vi på.

kyl/frysen har en fläk som cirkulerar kylan i frysen som jag tycker låter för högt. det borde vara bättre för en så pass fin kyl/frys. annars en underbar kyl.

Min rek. köp från UK, halva priset!

Hej ...jag är också grymt såld på Falcon/Rangemaster 90 induction, men hur fixade ni frakten. Tog ni det separat med fraktbolaget eller via företaget ni beställde varorna ifrån ?

Ett tips är att kolla i verktygs-UK-tråden där man pratar om frakt-agenter

Bumpar denna tråden lite då jag också är intresserad av att veta hur ni gjorde med frakten, fixade säljaren med detta eller får man lösa det på egen hand?

Mvh
Mats

Hej ! Jag har köpt en Rangemaster Elan 90 från UK + fläkt utan några som helst problem.
Frakten beställde jag själv via Schenker, och frakten tog endast ett par dagar.
Det enda problemet var att som privatperson få öppna ett konto hos Schenker.
Kommer även att beställa kyl och frys i denna vecka, snyggt, lågt pund och exklusiviteten är orsaker nog.
Vi tog en induktionsspis (tung) och frakten gick på ca 2700:- ink. moms.
Vår elektriker fixade ny kontakt, och kommer att göra detsamma när kyl och frys kommer.
Om du kollar på BBC Lifestyle på TV:n så ser du dessa spisar i alla livsstilsprogram, och jag ångrar inte att vi tog en med två ugnar och en grillugn.

Lycka till !

Har även sett dom i Tyskland för betydligt billigare än i UK.

Hejsan, ang Ragemasterspisarna (90cm) har min sambo 2 stora invändningar:

- Ingen lucka för att stoppa plåtar som man inte använder
- Huvudugnen sitter väldigt långt ner

Nån som kan uttala sig om detta har inneburit problem eller ej?

Tackar
Mats

Hej! Funderar åp att göra samam resa, köpa DxD i England. Är du, NK, fortfarande nöjd med kyl/frysen? Skulle du rekommendera det?

Jag läste bla denna tråd innan jag köpte spis. Jag ser att den fortfarande är aktiv och vill därför ge er mina erfarenheter från mitt köp.

Jag ville ha en Falcon excel 110 bifuel och de var gräsligt dyra i sverige. (pris då i stockholm 55000 med enkel fläktkåpa).

Falcon är en del av AGA koncernen och det är även Rangemaster.

Låt mig slå fast en sak först (enligt mig i alla fall):

DET FINNS INGET SOM HETER FALCON

Falcon är en rangemaster med annan namnskylt, inget annat. Det är exakt samma fabrik, exakt samma komponenter,även Rangemaster har celciusskala, det är samma manualer...

Några bra att veta saker:

Rangemaster skickar med konverteringsset för gasol. Att konvertera tar ca 30 min för vem som helst som är måttligt händig. Det krävs endast ett par vanliga verktyg och läskunnighet.

Elmässigt så är spisarna klassade med enorma amperetal. I praktiken så uppnås dock detta genom att de har byglat faserna på baksidan. För oss innebär detta helt enkelt att man får ta bort bygeln och dela den i 3-fas som på en gammal hederlig spis.

För Excel 100 önskades 20A i 3 faser vilket för de flesta (ink mig) är orimligt om man skall se till nedväxling från huvudsäkring. Jag kör därför min spis på 3 x 2,5 ledare med 16A. Vi har inte haft ngt problem med detta.

Gasolrören lät jag certifierad gasolintallatör dra.

Nu till det praktiska, hur får man hit spisen. Jag ser att flera håller på med olika fraktbolag mm. Det går förstås, men det blir dyrt och det blir även knepigt med överlämning etc (när blev varan eg skadad etc).

På oxfordstreet i London ligger en stor affär liknande Åhlens i stockholm. Den heter John Lewis och de säljer bla Rangemaster. De har även en exportavdelning. Mao, de kan skicka den till dig utan att du behöver bry dig om frakten.

För mig blev det som följer:

1 Rangemaster excel bifuel 110 + Rangemaster fläktkåpa (chimneytyp) + försäkring och frakt = 25000kr. Framkört till garageporten.

Observera dock att det för vissa modeller (som min) är tillverkning "on demand" så jag hade 6 v tillverkning och ett par veckor leverans.

Beträffande hur luckor mm sitter (inlägg ovan) så är det ju en smaksak. Men det är ju en fristående spis så ugnarna kommer givetvis nära golvet. Värt att notera var att det inte medföljde några plåtar och det verkar det inte finnas heller (?). Detta var dock inte ngt stort problem då IKEA:s plåtuppsättning passade finfint.

Jag är nöjd med spisen och jag är nöjd med John Lewis också. Det var i slutändan betydligt enklare än att kordinera frakt på annat sätt.

Tull, svensk moms etc?
Nej, inte på vitvaror vad jag kan förstå. priset du får är vad det kostar.

MVH

ida-anna,

från vilket ställe beställde du din spis? Vilken typ av frakt valde du via Schenker?

Vi är nämligen riktigt sugna på att beställa spis på UK på samma sätt.

Elände,

tittar man in på John Lewis hemsida o läser på kring frakt, verkar det som att de ej vill frakta stora tunga varor med elektronik i. Hur kom du runt det?

jag gjorde inget speciellt. Jag mailade och bad om fraktkostnad för varorna till mig och fick svar efter 3-4 dagar. Sedan var det bara att beställa. Om reglerna har ändrats nyligen vet jag inte, men jag hade inga problem.

/mvh

doman skrev:
Elände,

tittar man in på John Lewis hemsida o läser på kring frakt, verkar det som att de ej vill frakta stora tunga varor med elektronik i. Hur kom du runt det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.