55 656 läst · 455 svar
56k läst
455 svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Kan bara svara för mig och vi kör allt på 5G FWA med Telia och funkar toppen. Kört i 6mån nu, data utan gräns och är helt nöjd. Hägersten Stockholm.nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Jag har inte hunnit läsa på för fem öre. Kan jag använda min vanliga rätt bra router och bara skaffa en 5G-router (heter det så?) och abonnemang? Vad kostar det dig per månad och vilken hastighet?lsundberg skrev:
Får hålla med Nissens här. Det är nog inte så att den enskilda budgivaren nödvändigtvis ger mer för en fastighet med fiber, men en fastighet utan fiber diskvalificerar sig direkt för många intressenter, vilket drar ner priset i slutändan. Detta speciellt eftersom många personer som har möjlighet, eller rentav krav på att jobba hemifrån dessutom är kapitalstarka. Det behöver man inte vara nationalekonom för att förstå.L lbgu skrev:Allt man gör med ett hus påverkar värdet. Men motivet som används för fiber (kanske inte just ditt motiv,, men av många andra) är att man på något fantastiskt sätt går med vinst med fiberinstallationen. Det som antyds är att priset på huset kommer att gå upp mer än vad det kostade att installera fibern. Det kan säker ske i vissa fall, men i andra fall påverkar inte fiberinstallationen alls priset.
Du verkar tro att det alltid påverkar husets värde positivt. Jag är övertygad att för många budgivare saknar fiberanslutningen betydelse när de lägger sitt bud. Det är inte så att alla tänker att vi kan bjuda 25k extra för detta hus för att det har fiber. De har ofta sitt maxpris de kan sträcka sig till och fibern påverkar knappast detta maxpris i de flesta fall.
Det var för att du skrev att om man hade två likvärdiga hus så kunde fibern avgöra vilket av de två man valde.
Det jag menar är att ifall husen är så likvärdiga krävs det nästan att man har samtidiga budgivningar ifall man har svårt att välja mellan husen och bara en liten detalj överväger till det ena.
Kommer huset utan fibern ut först så måste man avstå från det och chansa på att man vinner nästa budgivning. Om nu båda husen är så bra att bara fibern skiljer så kan det ju vara dumt att missa båda bara för att man inte provade att buda på det utan fiber.
I vissa lägen med väldigt dålig mobiltäckning och problem med att få fiber installerad så kan det givetvis vara så. Antagligen lite ensliga lägen på landet oftast. Men för det stora flertalet bostäder finns alternativ för fiber ifall det inte går att installera.
Med 4G/5G kan du ofta få så bra kvalitet på uppkoppling att det utan problem duger åt väldigt många. Men om ett krav för boende är att t.ex. ett barn ska kunna spela ett visst spel på ett optimalt sätt så kan det ju bli en showstopper. Det finns säkert en del vuxna som spelar dessa spel, men de är knappast en särskilt stor grupp när man kommit upp i den åldern att man bildat familj och ska köpa ett hus. Men visst en 20-åring som flyttar hemifrån kan säkert ha sådana krav, men växer förhoppningsvis ifrån dem.
Det är så de flesta mäklare beskriver det. Är det köparens marknad så behöver man inte dra på sig massa osäkerheter om bredband. Sen är det alltid en annan sak med speciella objekt. De säljs alltid till bra pris ändå, typ sjötomter o liknade. Där har man ju ofta bara ett hus att välja.J Jocke Best skrev:Får hålla med Nissens här. Det är nog inte så att den enskilda budgivaren nödvändigtvis ger mer för en fastighet med fiber, men en fastighet utan fiber diskvalificerar sig direkt för många intressenter, vilket drar ner priset. Detta speciellt eftersom många personer som har möjlighet, eller rentv krav på att jobba hemifrån dessutom är kapitalstarka. Det behöver man inte vara nationalekonom för att förstå.
Jag kör på 5G. Obegränsad nedladdning. Nånstans mellan 599-800 mbt/s ner. Kostar 500 kr/mån. Bor i Lerum
Det nationalekonomen kanske har lite svårt att förstå är varför någon kapitalstark person skulle säga nej till att köpa ett hus för säg 10 miljoner bara för att det saknades en finess som antagligen går att få inom några månader och som kostar kring 20k. Eller ifall det är svårt så finns utrustning som t.ex. 4G/5G/StarLink som borde kunna fungera för vilket jobbmöte som helst. Skulle 4G/5G ej duga så verkar ju ändå StarLink ha prestanda nog.J Jocke Best skrev:
Köper man ett hus för 10 mille så vill man nog ha stsbil uppkoppling om det inte är nån de-tox hydda.L lbgu skrev:Det nationalekonomen kanske har lite svårt att förstå är varför någon kapitalstark person skulle säga nej till att köpa ett hus för säg 10 miljoner bara för att det saknades en finess som antagligen går att få inom några månader och som kostar kring 20k. Eller ifall det är svårt så finns utrustning som t.ex. 4G/5G/StarLink som borde kunna fungera för vilket jobbmöte som helst. Skulle 4G/5G ej duga så verkar ju ändå StarLink ha prestanda nog.
Det kan ta år att få in fiber även om grannarna har det.
Ät det många utan fiber så att etern är full så kanske bara Starlink duger för större datamängder, 3-4 4k streams.
Det finns betänkligheter kring Starlink och det finns latency problem för spelare.
Det är helt enkelt inte så enkelt.
Vad är det för betänkligheter kring Starlink? Jag har inga egna erfarenheter av det, men efter vad jag läst verkar det fungera bra.K karlmb skrev:
Visst förstår jag att vissa typer av dataspel funkar sämre, men som jag skrivit innan så tror jag väldigt få föräldrar säger nej till ett hus bara för att något av sonens (lite fördomsfull där, jag vet) spel inte funkar lika bra utan fiber. Det skulle ta ordet "bortskämd unge" till nya höjder.
Numera vet vi att en man kan stänga ner hela Starlink.L lbgu skrev:Vad är det för betänkligheter kring Starlink? Jag har inga egna erfarenheter av det, men efter vad jag läst verkar det fungera bra.
Visst förstår jag att vissa typer av dataspel funkar sämre, men som jag skrivit innan så tror jag väldigt få föräldrar säger nej till ett hus bara för att något av sonens (lite fördomsfull där, jag vet) spel inte funkar lika bra utan fiber. Det skulle ta ordet "bortskämd unge" till nya höjder.
Du får ju tro vad du vill om hur folk tänker, men tråden handlar om vilka faktorer det finns.
Du pratar i nattmössan. Rent generellt så är det naturligtvis så att en avsaknad av fiber drar ner antalet budgivare, vilket påverkar priset. Vad är det du inte vill förstå?L lbgu skrev:Det nationalekonomen kanske har lite svårt att förstå är varför någon kapitalstark person skulle säga nej till att köpa ett hus för säg 10 miljoner bara för att det saknades en finess som antagligen går att få inom några månader och som kostar kring 20k. Eller ifall det är svårt så finns utrustning som t.ex. 4G/5G/StarLink som borde kunna fungera för vilket jobbmöte som helst. Skulle 4G/5G ej duga så verkar ju ändå StarLink ha prestanda nog.
Det hjälper inte att du försöker vända till det med att du hittar en köpare till en tiomiljonerskåk, och att den kan tänka sig satellituppkoppling. Den köparen är lika glad för att andra med behov av fiber höll sig borta.
Vidare verkar du inte veta hur fiberutbyggbad går till. De hus som idag saknar fiber eller inte är förberedda för fiber gör det av en anledning. Det är oerhört dyrt och resurskrävande att ansluta de som ligger längst bort. Förr kunde entreprenörer bygga på eget initiativ, och ansluta ett kluster av hus, för att sedan sälja till en operatör, men det är i det närmaste avslutat, då det inte lönar sig. Allt sammantaget ger att en spekulant inte förväntar sig att lösa fiber på några månader eller alls i närtid, utan ser sig om efter andra objekt.
Redigerat:
Om det bara är att lyfta luren och beställa fiber och det är på plats på ett par veckor för under 50.000 tror jag inte det gör att så många inte budar. Om fibernätet är fullt eller det är osäkert om det ens går att få fiber är saken helt annorlunda för då kommer frågorna som diskuteras i denna tråden upp. Kan jag jobba hemifrån? Kommer mina barn vara ledsna över svarstider. Då kan det ha stor påverkan.
Jobbar alla hemma med fruktansvärt tunga program samtidigt som ungar skippar skolan och är hemma och surfar så det är tvunget med fiber eller är det nån form av prestige i frågan?
Kör själv utan fiber och till mig fungerar det klockrent för 269 kr i månaden inklusive router och detta i betong hus utan yttre antenn.
Behöver man verkligen snabbare än detta?
Kör själv utan fiber och till mig fungerar det klockrent för 269 kr i månaden inklusive router och detta i betong hus utan yttre antenn.
Behöver man verkligen snabbare än detta?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder