Locos skrev:
Nja, hört talas om oljesand? Kanada och Venezuela har dubbelt så mycket olja i sin oljesand som det finns råolja kvar. Så det lär inte bli några problem på sisådär 50år. Fast det finns väl risk att det blir en större diskussion om det sen eftersom det ser och är en riktig snuskig framställning som förstör landskapet helt och hållet.
Precis, enorma miljökonsekvenser och kostnaden är väldigt hög. Men självklart kommer inte oljan ta slut, däremot kommer den att kosta alldeles för mycket för att bränna upp. Vi behöver den till så mycket annat...

Och ett annat problem är att de oljeproducerande länderna ökar sin egen konsumtion av olja så kraftigt.

http://3.bp.blogspot.com/_-CXk2-VWG.../pAtjFBaQawQ/s1600/top50_boed_capita_2009.png

Stringfellow Hawke skrev:
Vet inte vad du fått dina priser ifrån men en 20-fotare kostar minst 10 000 att få från sydamerika till Sverige, kyld container är BETYDLIGT dyrare.

Ett containerfartyg förbrukar lätt 15-25 liter olja / container / dag. Dessutom hamnar alla påslag efter denna kostnad, tull typ 15%, påslag hos grossisten, affären och till sist moms. Procent på procent så blir det lätt en hel del pengar till slut.

Och oljan är ju en ändlig produkt, det är vi väl överens om? När tror ni gränsen nås för vissa transporter, 150 dollar fatet, 300 dollar fatet? Den dagen kommer nämligen...
20 fotare baseport ARG till Baseport Europa 2000USD, tillägg 50% för kylcontainer.
Vi ligger då på runda slängar 3000 USD vilket är runt 20.000SEK.
Du lastar 20 ton mao fraktkostnad på 1kr/kg., dubblas oljan så går kg frakt priset upp med kanske 30öre. Moms etc har vi ju på allt oberoende av ursprung. Tull vet jag inte om vi har kanske ett par % på nötkött men det handlade ju om fraktkostnaderna.

Så kan vi enas om att oljepriset inte har någon påverkan på vart vi köper våra oxfileer inom en rimlig framtid?

Mikael_L
Nimajneb skrev:
20 fotare baseport ARG till Baseport Europa 2000USD, tillägg 50% för kylcontainer.
Vi ligger då på runda slängar 3000 USD vilket är runt 20.000SEK.
Du lastar 20 ton mao fraktkostnad på 1kr/kg., dubblas oljan så går kg frakt priset upp med kanske 30öre. Moms etc har vi ju på allt oberoende av ursprung. Tull vet jag inte om vi har kanske ett par % på nötkött men det handlade ju om fraktkostnaderna.

Så kan vi enas om att oljepriset inte har någon påverkan på vart vi köper våra oxfileer inom en rimlig framtid?
Oljepriset slår nog hårdare isåfall på grossist-> detaljistledet. När oxfilen ska skumpa på lastbil mellan göteborg och lycksele.

Mikael_L

viss gör det det, glöm inte heller att du som konsument åker till affären fram o tillbaka. Du köper en 1kg oxfilet och 9kg annat. Du förbrukar totalt 2l diesel/bensin mao 2dl för din filet. Detta är 10ggr så mycket som det förbrukade att dra den från Argentina till Sverige.

Tyvärr blir debatten väldigt snedvriden ibland då man inte ser till helheten och tyvärr förekommer detta allt för ofta inom vissa sk "miljökretsar".

Ska man tala om miljön så ska vi inte köpa något från Asien , Har varit i bl a. i Kina ett antal gånger och aldrig lyckas få se solen från en klarblå himmel utan luftföroreningarna ligger som ett grått täcke trots att jag har varit där flera månader samma gäller Korea men Japan är något bättre men inte bra, men i Indien kan man få se solen från en blå himmel men å andra sidan så lever befolkningen på en soptipp det går inte att beskriva för det är ingen som tror en utan det måste upplevas på plats, detta gäller där de har tillverkning hur det är på semesterorterna vet jag ej. Så att transporterna är försumbart ur miljönhänsende har ingen betydelse när det ser ut som det gör i de länderna, så fortsätt att köp från dessa länder så vi får mer miljöproblem för billiga varor har de då har det ingen betydelse att man röstar med MP bara man kan köpa billiga varor från länder som skiter fullständigt i miljön.

A
Skumpen skrev:
Ska man tala om miljön så ska vi inte köpa något från Asien , ,,,

så fortsätt att köp från dessa länder så vi får mer miljöproblem för billiga varor har de då har det ingen betydelse att man röstar med MP bara man kan köpa billiga varor från länder som skiter fullständigt i miljön.
Mmmm, Asien skiter i miljön lika mycket nu som vi i västvärlden gjort under flera generationer. De anser att dagens miljöproblem beror på det västvärlden skitat ner fram till nu och att de har "rätt till" att skita ner lika mycket som väst med början nu som vi redan skitat ner tidigare. Och det är väl en rimlig ståndpunkt ändå?

Varför ska de vara så miljövänliga nu när vi gett så fullständigt f-n i miljön fram till nu.

Hej bra byggare har du inte sett solen från en klarblå himmel i Sverige eller menar du att vi har skitat ner miljön lika mycke då lever du i en annan föreställning, mycket intresant då man träffar huvud på spiken direkt för vissa är bara billiga varor av intresse och de skiter fullkommligt i miljön, röstar du på Mp så är det väl fullbordat.

A
Skumpen skrev:
Hej bra byggare har du inte sett solen från en klarblå himmel i Sverige eller menar du att vi har skitat ner miljön lika mycke då lever du i en annan föreställning, mycket intresant då man träffar huvud på spiken direkt för vissa är bara billiga varor av intresse och de skiter fullkommligt i miljön, röstar du på Mp så är det väl fullbordat.
Jag fattar faktiskt inte mycket av vad du försöker säga i ditt inlägg ovan men jag tror att du av någon anledning är arg på mig och försöker få fram någonting om spikar i huvudet, billiga varor och något om mig och Miljöpartiet. :S

Jag försökte bara säga att jag kan tycka att Asiens argumentation är på något sätt logisk att de tycker att de har rätt att skita ner lika mycket som västvärlden har gjort, skillnaden är bara att de började nedskitningen senare. Lite som ett barnkalas, alla har rätt att äta upp godiset i sin godispåse de fiskat upp från fiskdammen, även de som stod sist i kön och fick sin godispåse först när alla andra redan ätit upp allt sitt godis.

Men bli inte arg på mig för det, det är inte jag som säger det, jag påstår bara att det är vad Asien säger och att det är rimlig argumentation som måste besvaras av västvärlden (skjut inte budbäraren).

Redigerat av moderator:
andersmc skrev:
Jag tror att du är en ganska typisk konsument. Handlarna vet att svensken är beredd att betala drygt 20% mer för "svenskt", "lokalproducerat" eller "klimatsmart". Därför kostar allt med sådan märkning ungefär 20% mer.
Vet inte om man ska vara så konspiratorisk så man ska tro att det är handlarna eller butikskedjorna som styr hur mycket dyrare det ska vara än andra varor, vissa kunder bryr sig inte alls om det är ekologiskt och fast den ekologiska varan är billigare än den traditionella så väljer de den traditionella av gammal vana(kommer inte ihåg specifik vara men har sett det i butik).
Själv jobbar jag på ett företag som tillverkar varor till dagligvaruhandeln varav några ekologiska produkter och de ekologiska produkterna har vi interna lägre marginaler på då de mer är en nischprodukt och inget vi tjänar pengar på.

Sedan 40-50 år tillbaka så har Svenska Besserwissers backpackat runt i världen o förfastats över dess vedermödor.
Tack vare Klimatet i Sverige så klarar vi tex från väderfenomentet Smog. Men dessa Svenska blåögda trädkramare far jorden runt o fattar inte varför det kan finas Smog i LA, NYC, Rio, Tokyo, Lagos, London, Paris, Milano, Munchen, Bejing, Jakarta osv osv....
Pga detta skall vi INTE köpa varor från andra länder.:D fullständigt logiskt:rolleyes:

bra-byggare skrev:
Jag fattar faktiskt inte mycket av vad du försöker säga i ditt inlägg ovan men jag tror att du av någon anledning är arg på mig och försöker få fram någonting om spikar i huvudet, billiga varor och något om mig och Miljöpartiet. :S

Jag försökte bara säga att jag kan tycka att Asiens argumentation är på något sätt logisk att de tycker att de har rätt att skita ner lika mycket som västvärlden har gjort, skillnaden är bara att de började nedskitningen senare. Lite som ett barnkalas, alla har rätt att äta upp godiset i sin godispåse de fiskat upp från fiskdammen, även de som stod sist i kön och fick sin godispåse först när alla andra redan ätit upp allt sitt godis.

Men bli inte arg på mig för det, det är inte jag som säger det, jag påstår bara att det är vad Asien säger och att det är rimlig argumentation som måste besvaras av västvärlden (skjut inte budbäraren).

Du har så rätt så i det du säger. Ofta ska vi peka pinne åt andra länder när vi precis varit lika dåliga själva. Det är väl bara att se på all skit vi har i marken och som hittas dagligen där gamla industrier stått. Nu är vi dock så glest befolkade här och vi började ta tag i problemet ganska tidigt så det gör att det inte syns så mycket på ytan. Nu är dock många länder i asien under samma utveckling som vi var för många år sedan och gör precis likadant som oss. Förutom då att vi bland annat dumpar vårt elektronikavfall där....

Många roliga argument har man hört dom senaste åren vad gäller utvecklingsländer och miljö.
Priset tas väl av det argument att man måste göra ngt åt biltrafiken nu när Kineserna börjar bli rika nog att köpa sig en bil......-men dom är ju så många !! Jooo, men jag tror faktiskt medelklass-kinesen som slitit i generationer för att få det något bättre skiter högakningsfullt i det argumentet. Och vad är det som ger en västerlänning mer rätt att äga en bil i så fall?? (dessutom så äger vi ju ofta två inom samma hushåll)
Att sedan deras infrastruktur kommer gå åt skogen kan ju däremot ses som deras eget problem.

En grej vad gäller producerandet av mat......
Lyssna gärna på "matens pris" på P1 (tror dom programmen finns kvar på nätet) särskilt det om paprikaproduktionen i Holland. Tänkvärt!

Vi behöver inte peka pinne åt andra länder,köper vi varor från länder med bra miljö så får vi en bra miljö, för det är vi konsumenter som styr vad vi köper, och då är det om det ska vara så billigt som möjligt eller vi tar hänsyn till det runt omkring, därför köper jag mindre prylar, så närproducerat som möjligt och god kvalite och jag ligger inte i framkanten med det senaste, men jag njuter av att kunna öpnna min dörr och få in frisk luft och se solen från en klarblå himmel,det värdesätter jag mest.

Skumpen, vad du eg verkar vilja säga är att du inte vill bo i en storstad. Men detta med blå himmel, västra götaland tillhör väl ett av dom områden i Sverige som har minsta antalet soltimmar.......

Ett tips kan vara att flytta till en by vid Kinesiska syd-ost kusten.
Blå Himmel
Allt producerat i landet.
Friska vindar

Nu när det är solsken och klarblå himmel så går jag ut för att ta en joggingrunda på ca10-12 km och njuta,det kan man göra här i Västra Götaland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.