Iband undrar man hur många tänker då de handlar kapitalvaror, vi vill ha en bra standard med god sjukvård bra skolor, bra fritid, bra ålderdom, så någon måste betala , ökar intäkterna då vi importerar från Kina eller köper från östeuropa för de svenska lönerna är för höga som vi har förhandlat oss till, för vi måste kunna åka på semester till Thailand eller Spanien, är det inte viktigare att ett svenskt näringsliv fungerar. Hur tänker ni som jobbar inom kommun eller statligt verk för ni bidrar väl inte med några Exportinkomster utan bara en hjälpande hand vid Export och ni som jobbar i tillverkningen köper ni Svenska Produkter eller ska andra göra det så vi får in pengar till samhället. Vad tycker ni att pengarna ska komma ifrån ?
 
Finns det något som är svensktillverkat nuförtiden? På riktigt...
 
Kommuner/Landsting har ju väldigt märkliga regler där de inte får välja en dyrare produkt bara för att den är lokalproducerad utan måste välja den billigaste. Så det är förmodligen dansk fläskfile osv på skolorna.

Tycker det är synd att det inte finns mer Svensktillverkade kapitalprylar. Är väl Cylinda som har några Svensktillverkade vitvaror..

Finns det kläder tillverkade i Sverige?
 
Skumpen skrev:
Hur tänker ni som jobbar inom kommun eller statligt verk för ni bidrar väl inte med några Exportinkomster utan bara en hjälpande hand vid Export och ni som jobbar i tillverkningen köper ni Svenska Produkter eller ska andra göra det så vi får in pengar till samhället. Vad tycker ni att pengarna ska komma ifrån ?
Hur menar du nu, ska folk som jobbar inom en kommunal eller statlig verksamhet kompensera för att de inte bidrar med några exportinkomster med att enbart köpa svenska produkter:O Och ska de som fortfarande finns kvar inom svensk tillverkningsindustri skämmas för att de inte enbart handlar svenskt:x Jag fattar verkligen inte vad din poäng med inlägget är?

Jag kan väl tycka att både skola, sjukvård etc är en verksamhet som behövs trots att de inte bidrar med några exportinkomster men det är möjligt att jag har en lite skruvad åsikt:D.

Jag gissar att du med ditt inlägg har ganska torrt på fötterna så det skulle vara intressant att höra hur du bidrar till att det svenska näringslivet fungerar??? Dessutom så tycker jag att ditt inlägg är något förvirrat så förtydliga gärna exakt vad du tycker att en vanlig Svensson, en kommunalanställd eller för den delen en statsanställd borde göra för att bidra till samhället för jag förstår uppriktigt inte vad du är ute efter.
 
Fördelarna med internationell handel är väl självklara för alla, antar att TS skojar lite här.;)

Tänk er vilka grottmänniskor vi skulle vara idag om vi bara köpte saker som är Svensktillverkat:rolleyes:
 
Skumpen skrev:
Iband undrar man hur många tänker då de handlar kapitalvaror, vi vill ha en bra standard med god sjukvård bra skolor, bra fritid, bra ålderdom, så någon måste betala , ökar intäkterna då vi importerar från Kina eller köper från östeuropa för de svenska lönerna är för höga som vi har förhandlat oss till, för vi måste kunna åka på semester till Thailand eller Spanien, är det inte viktigare att ett svenskt näringsliv fungerar. Hur tänker ni som jobbar inom kommun eller statligt verk för ni bidrar väl inte med några Exportinkomster utan bara en hjälpande hand vid Export och ni som jobbar i tillverkningen köper ni Svenska Produkter eller ska andra göra det så vi får in pengar till samhället. Vad tycker ni att pengarna ska komma ifrån ?
Jag känner mig nöjd för jag arbetar inom tillverkningsindustrin så jag bidrar till exporten:D
 
Kapitalvaror och kläder är väl en sak.
Att dem tillverkas i låglöneländer sen lång tid tillbaks är något vi vant oss vid prismässigt och det är förmodligen inte så mycket att göra något åt.
Tycker själv det är värre med maten då.
Menar, varför ens komma på tanken att mörda den stackars kon på andra sidan jordklotet och släpa hit den med båt istället för att gå ut och slå ihjäl en liknande ko på andra sidan vägen?
Samma med många andra livsmedel som går utmärkt att odla och föda upp inom landet.
Till råga på allt får bönderna EU-bidrag just för att INTE bruka marken.
Får inte ihop ekvationen men det är väl därför jag bidrar till exporten istället för att va ekonom eller politiker...
 
Nimajneb skrev:
Fördelarna med internationell handel är väl självklara för alla, antar att TS skojar lite här.;)

Tänk er vilka grottmänniskor vi skulle vara idag om vi bara köpte saker som är Svensktillverkat:rolleyes:
Huvudet på spiken.

Frihandel är nyckeln till vårt välstånd.
 
Blindnit skrev:
Menar, varför ens komma på tanken att mörda den stackars kon på andra sidan jordklotet och släpa hit den med båt istället för att gå ut och slå ihjäl en liknande ko på andra sidan vägen?
Samma med många andra livsmedel som går utmärkt att odla och föda upp inom landet.
Det är inte alltid så enkelt. Det kan vara så här också: Det är så väldigt mycket billigare att föda upp boskap på Pampas än på Östgötaslätten, så att det kompenserar för fraktkostnaderna.
Tomater som växer i den spanska solen förbrukar så mycket mindre energi än tomater som växer i svenska växthus att det kompenserar för transporten hit.
 
Samvete och ekonomi går sällan hand i hand. Själv jobbar jag på ett företag som tillverkar delar till flygplansmotorer, både militärt och civilt. Så, jag bidrar alltså till att små oskyldiga afghanska barn skjuts ihjäl av amerikanska stridsflygplan samt att plan med Thailandturister spyr ner ofantliga mängder avgaser.

Men det är ju svensktillverkat och går på export så pengar in till Sverige och pengar in till mig.
Hujeda mig, hur kan jag sova om nätterna?
 
beträffande produkter/komponenter till "krigsindustrin" så måste nog var o en rannsaka sitt samvete innan man väljer den inrikningen. Inte för att man kan skapa fred på jorden men kanske fred i ens eget sinne.

När det gäller dina Thailandsturister så skulle jag bara vara stolt. Du levererar komponenter till moderna energisnåla motorer samt att en per passagerarkm så är resan till stranden i din bil nog värre co2 mässigt.
 
andersmc skrev:
Det är inte alltid så enkelt. Det kan vara så här också: Det är så väldigt mycket billigare att föda upp boskap på Pampas än på Östgötaslätten, så att det kompenserar för fraktkostnaderna.
Tomater som växer i den spanska solen förbrukar så mycket mindre energi än tomater som växer i svenska växthus att det kompenserar för transporten hit.
Nu är jag långt ifrån säker på ifall detta stämmer men jag läste nånstans att inköpspriset på svenskt och importerat kött inte skiljer så mycket som det skiljer i affären för oss kunder.
Skulle rentav vara rätt lika men påslaget på svenskt är mycket större än på importerat.
Spansk tomat och framförallt gurka är nån annan grönsak än dom svenska tycker jag.
Tomaterna mognar väl på lastbilen hit och inte i solen.
 
S
Nimajneb skrev:
beträffande produkter/komponenter till "krigsindustrin" så måste nog var o en rannsaka sitt samvete innan man väljer den inrikningen. Inte för att man kan skapa fred på jorden men kanske fred i ens eget sinne.

När det gäller dina Thailandsturister så skulle jag bara vara stolt. Du levererar komponenter till moderna energisnåla motorer samt att en per passagerarkm så är resan till stranden i din bil nog värre co2 mässigt.
Nu är det väl så att hade inte krigsindustrin funnits så hade inte flyget och mycket annat sett ut som det gör idag. Troligtvis hade vi inte kunnat suttit här och tjatat ännu på flera år.
 
Swedberg skrev:
Nu är det väl så att hade inte krigsindustrin funnits så hade inte flyget och mycket annat sett ut som det gör idag. Troligtvis hade vi inte kunnat suttit här och tjatat ännu på flera år.
Kanske kanske inte. fullständigt vansinniga krigspengar har ju gått till annat än "krigsforskning" som kanske skulle kunna använts till bättre saker istället ......
 
Blindnit skrev:
Nu är jag långt ifrån säker på ifall detta stämmer men jag läste nånstans att inköpspriset på svenskt och importerat kött inte skiljer så mycket som det skiljer i affären för oss kunder.
Skulle rentav vara rätt lika men påslaget på svenskt är mycket större än på importerat.
Spansk tomat och framförallt gurka är nån annan grönsak än dom svenska tycker jag.
Tomaterna mognar väl på lastbilen hit och inte i solen.
Näe, jag är inte heller säker, det är bara sånt som brukar lyftas fram i debatten. Det finns nog ingen som kan säga säkert hur det ligger till med detta. Men jag har hört att boskapsuppfödningen på Pampas är i princip gratis. Djuren sköter sig helt och hållet själva tills det är dags att slakta dem.

Men det kan mycket väl vara så att handlarna vet att man kan ta 20% mer för motsvarande vara om det är en svensk flagga på den. Så priset för kunden blir 20% högre, oavsett vad handlaren har för inköpspris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.