Frågan är ju vad tungt är? De flesta EU-släp jag har sett har relativt små lastvikter, men duger bra för att köra lite trädgårdsavfall, möbler, isoleringsbalar eller virke. Däremot är det ju ingenting för den som skall göra tegel, betong eller grus.

Jag har funderat en hel del på att köpa en ny slapvagn, men de kostar ju så att man utan vidare kan hyra släpvagn en gång i månaden av den lokala macken under tio års tid, och ändå är inte släpet betalt. Då slipper man dessutom underhåll, förvaring, besiktining och vägskatt om totalvikten är över 750kg.

Det lutar just nu åt att jag blir kompis med mackföreståndaren istället.
 
Johan Gunverth skrev:
Att ha lämmar på sidorna är jäkligt smidigt om en gaffeltruck skall lasta på saker. Kräver alltså att hjulen sitter UNDER flaket vilket gör det samma högre, men bredden kan ökas.
Vet killen i gaffeltrucken vad han gör, och dessutom har en kompis så fungerar det dock utmärkt att lasta på en släp med hjulen utanför flaket och lämmar som inte kan fällas. Dessutom är det mycket smidigare att lasta och lossa från ett sådant släp då det blir lägre. Dessutom får det en lägre tyngdpunkt vilket inte heller är dumt. Så i mina ögon har ett lågbyggt släp med hjulen på sidorna bara fördelar jämfört med ett högbyggt med hjulen under flaket.

//Daniel
 
blue.b skrev:
Skulle jag köpa släp idag så ligger detta bra till!

Tipp släp för proffs
verkar inte övertänkt, blue.b. vilken bil skall dra runt med ett sådant släp, och till vilken nytta? När jag köper större mängder grus, får jag det hemkört. Mitt eget Tranesläp, köpte jag för 19 år sedan, och det är lika fint idag. Står förvisso aldrig med last på någon längre tid= jag är rädd om släpet. det är ett 850 kg släp, men blev besiktigat som 750kg. Har haft 1500kg på flaket, utan problem, (så länge inte polisen väger det)
DSCN1394.jpg
 
saturnus skrev:
verkar inte övertänkt, blue.b. vilken bil skall dra runt med ett sådant släp, och till vilken nytta? När jag köper större mängder grus, får jag det hemkört. Mitt eget Tranesläp, köpte jag för 19 år sedan, och det är lika fint idag. Står förvisso aldrig med last på någon längre tid= jag är rädd om släpet. det är ett 850 kg släp, men blev besiktigat som 750kg. Har haft 1500kg på flaket, utan problem, (så länge inte polisen väger det)
[bild]
Jag har ett 3,5tons skåpsläp idag och ett 1500kgs fågelsta.
Jag har bil som räcker till för att dra 3,5t. Det är inga problem med lite last på ett stort släp, men tvärtom kan bli problem. Både med löänsman och hållbarheten!
 
fogelsta om du tittar på vanliga av galvat utförande och lööve om du tittar på aluminium.

Kolla på ramkonstruktionen så ser du ofta vilka du kan hoppa över direkt = de som säljs på byggmarknader.

Sen en rejäl axel och kanske klassa ner den ett par hundra kilo för att även frugan ska kunna köra med den!
 
Daniel_N skrev:
Vet killen i gaffeltrucken vad han gör, och dessutom har en kompis så fungerar det dock utmärkt att lasta på en släp med hjulen utanför flaket och lämmar som inte kan fällas. Dessutom är det mycket smidigare att lasta och lossa från ett sådant släp då det blir lägre. Dessutom får det en lägre tyngdpunkt vilket inte heller är dumt. Så i mina ögon har ett lågbyggt släp med hjulen på sidorna bara fördelar jämfört med ett högbyggt med hjulen under flaket.

//Daniel
Farsan har två släp och när jag skall låna ett jag väljer i alla fall det högre med samma argument som du föredrar det lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.