Har funderingar på att investera i en släpkärra.
Vad ska man tänka på?
Har funderingar på en vanlig bromsad eller kanske snäppet större.
Skönt att ha lite längd om man kör virke m.m.
Vad det gäller vikter så har jag BE så jag vill kunna lasta mycket (tänker då på val av axel m.m.).

Har ni några tips på inköpsställen i västra Sverige?

Hur mycket får man ge, svårt att hitta priser på nätet...

Hej !

Om du inte ska använda släpkärran allt för mycket så är ett hett tips att köpa en obromsad. Är det något som kärvar på en släpkärra som står still många dagar om året...så är det just bromsarna. Jag köpte en obromsad kärra av normalstorlek, och den är fantastiskt smidig att dra. Det enda jag saknar är gallersidor så att man lättare kunde lasta den högre.

mvh Manor

P-plats skrev:
Har funderingar på att investera i en släpkärra.
Vad ska man tänka på?
Har funderingar på en vanlig bromsad eller kanske snäppet större.
Skönt att ha lite längd om man kör virke m.m.
Vad det gäller vikter så har jag BE så jag vill kunna lasta mycket (tänker då på val av axel m.m.).

Har ni några tips på inköpsställen i västra Sverige?

Hur mycket får man ge, svårt att hitta priser på nätet...
Vi har en reko boggiesläp köpt hos Carlsson & Co AB som har rullat 15000 mil på fyra år och den har inte krånglat ett dugg!

Manor skrev:
Hej !

Om du inte ska använda släpkärran allt för mycket så är ett hett tips att köpa en obromsad. Är det något som kärvar på en släpkärra som står still många dagar om året...så är det just bromsarna. Jag köpte en obromsad kärra av normalstorlek, och den är fantastiskt smidig att dra. Det enda jag saknar är gallersidor så att man lättare kunde lasta den högre.

mvh Manor

Obromsat är uteslutet då jag vill kunna lasta en del vikt och fortfarande kunna köra i normal hastighet och trafiksäkert...
...dock ett bra alternativ till den som endast kör lättare saker välldigt sällan.

Kolla in gränsbygdens köpcentrum....googla o kolla in deras hemsida...bra priser!
Dom har Brenderup släp som numera ägs av Thule...Gränsbygden ligger i Markaryd. Gränsen Småland/Halland. Köpte min 1000 kg kärra 280cm lång, Lövhäckar och tjockt 600g kapell för 19000 inklusive moms.

ja just det....tippbart e det oxå....:)

verktygsgurun skrev:
Kolla in gränsbygdens köpcentrum....googla o kolla in deras hemsida...bra priser!
Dom har Brenderup släp som numera ägs av Thule...Gränsbygden ligger i Markaryd. Gränsen Småland/Halland. Köpte min 1000 kg kärra 280cm lång, Lövhäckar och tjockt 600g kapell för 19000 inklusive moms.

Låter ju mycket intressant! Ska kolla...

Viktigt att komma ihåg på KVD är att de har en inropsavgift på 1000kr som läggs på det priset man bjuder.
Ofta känns det som att det inte blir särskilt billigt, sakerna har oftast rullat för företag, kommuner etc. och verkar rätt slitna + att det finns många som håller koll på auktionerna.
Men visst kan man göra fynd där också...

Känns som det kan vara värt att lägga lite extra och få en ny kärra.
Man slipper ju problem en tid framöver då! ;)

Köpte min på -ROLAND PETTERSSON BIL AB-

Gratis lev till stockholm när jag var där och jobbade för dryga året sedan. Köpte en Reko 900 modell med tipp 280x135 bromsad med gallergrindar för 18400:- De kör med bra priser från början utan massa prutande etc. Rekokärrorna är kraftigt byggda och klarar stora vikter utan att golvet ger vika. Jag är fortfarande nöjd!

Magnus M

P-plats skrev:
Obromsat är uteslutet då jag vill kunna lasta en del vikt och fortfarande kunna köra i normal hastighet och trafiksäkert...
...dock ett bra alternativ till den som endast kör lättare saker välldigt sällan.
Normal hastighet får du ju köra med en sådan ny vagn även fast den är obromsad

Hyttmyra skrev:
Normal hastighet får du ju köra med en sådan ny vagn även fast den är obromsad
Jag tycker inte det är traffiksäkert att lasta tungt och köra i 80km/h med ett obromsat släp efter bilen...

Att ha lämmar på sidorna är jäkligt smidigt om en gaffeltruck skall lasta på saker. Kräver alltså att hjulen sitter UNDER flaket vilket gör det samma högre, men bredden kan ökas.

P-plats skrev:
Jag tycker inte det är traffiksäkert att lasta tungt och köra i 80km/h med ett obromsat släp efter bilen...
de är en annan sak... men du får ju som sagt inte lasta så himla tungt heller på en obromad..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.