Fulkemisten
nanowire nanowire skrev:
Om du ska banka hårt på det borde du överväga ett traditionellt smidesskruvstäd, dvs ett sådant som är ämnat att banka på. Vanliga skruvstycken, maskinistskruvstycken, även de dyraste, kommer gå sönder om de misshandlas eftersom mekanismen inte är konstruerad för att ta upp stora slagkrafter. Jag har många olika skruvstycken men det enda jag verkligen bankar på, även med slägga, är detta: [länk] De tar lite mer plats men säljs ofta billigt på blocket.
Exakt ett sådant svärfar hade. Tsss, tsss, tsss...
 
Bor du i sthlm har du ett Matador för en tusenlapp nyss utlagt på blocket.

Arbetsbänk med två utdragna lådor i rum med trägolv och konst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Hur det gick sedan? Jo, det blev ett smitt stycke i alla fall. Detta 150-millimeters måste till att börja med ha varit felmärkt på den större bygghandeln, när det sedan dessutom visade sig ha en mindre transportskada lyckades jag pruta ned det till strax över femhundringen. Ett så kallat kap.
 
  • Röd bänkslipmaskin märkt "Made in Germany", med synlig skada, på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dentrassen och 5 till
  • Laddar…
Det här var en gammal tråd, men jag testar den, för frågeställningen stämmer rätt bra.

Jag har ett litet, gammalt och dåligt skruvstycke. 85mm backbredd som gapar ca 80 och väger drygt 4kg.
Det glappar nästan 2 mm i sidled när det är lite öppet.
Har för mig att vissa har nån justering för hur trögt/glappt spindeln ska gå, så jag lossade det och kollade under, men det var en solid platta i botten. "Muttern" för spindeln där inne under städplattan såg "sned" ut. Troligen misshanldat.
Det har ofta känts lite för litet, men jag har ingen jättestor och kraftig bänk, så något våldsamt stort är inte aktuellt.

Så - ett riktigt dåligt skruvstycke har jag redan och nästa ska bli ett bättre.
Jag tittade på Heuer som det länkas till tidigt i tråden, men jag tilltalas inte av att spindeln sticker fram när man öppnar det och som någon skrev så blir det inte platt i botten när man öppnar det.

I verkstanden på jobbet har vi ett Peddinghaus Matador 140 som satt där när jag började för 20 år sedan. Det gillar jag i stort, Men ett 140 känns för stort för min lilla bänk. Jag får nog nöja mig med ett 120.
Först tänkte jag att nästa skruvstycke ska ha vridplatta, men så tänkte jag på det på jobbet. Där är det just vridplattan som jag aldrig gillat, som aldrig sitter fast ordentligt. Man måste dra med både spaken och en nyckel på andra sidan och det glappar ändå och vrider sig om man ska kröka något och har lite momentarm.

Nu har jag surfat skruvstycken ett tag och konstaterat att ett Matador 120 går att komma över för ca 1700-1800 kr från Tyskland.
Men så fick jag se Durlach Magnat som ser väldigt snarlika ut. De senare har dock justerskruvar för sliden och så har de 1/2" fram i spindeln:
https://www.toolteam24.com/sv-SE/sc...5mm-durlach-spann-t-82-5mm-4026816300024.html

Jag försökte förstå hur dessa bolag hänger samman, för de verkar de göra på något sätt...
Durlach är enlgit https://www.durlach-gmbh.de/en/company/history/ ett dotterbolag till Peddinghaus
Matador verkar tillverkas av Ridgid, vilket det står i tråden ovan att Ridgid köpt Peddinhaus.

Så, på något sätt verkar dessa båda ha något gemensamt, i alla fall historiskt.
Är det någon som vet hur Magnat står sig mot Matador?
Är den där justeringen för sliden något att eftersträva tro? (Det Matador vi har på jobbet glappar faktiskt lite i sidled kände jag idag när jag var in och kikade på det...)
Prismässigt är det praktiskt taget samma från Tyskland.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.