120 888 läst · 69 svar
121k läst
69 svar
Köpa replikor på möbelklassiker (tex Ägget, Barcelona och Åskbollen)?
Räcker det inte med att titta på bilden för att inse att de inte är sköna att sitta i, de lutar alldeles för mycket framåt i sitsen.erila skrev:
Inte alls likadana som Vitras licensversion: http://www.vitra.com/en-gb/home/products/eames-plastic-side-chair-dsx-d/overview/ som faktiskt är riktigt bekväm och inte sådär jättedyr, 1900-2100kr/st. Men inte lika skön och snygg som de gamla originalen i glasfiber.
Likadant är det med Sjuankopior, originalen är sköna att sitta i, eller i alla fall acceptabla, men kopiorna är hopplöst osköna och halkiga.
Jag tror Mies inte är så glad över att möbler han skapade under början på 1900-talet som var tänkta att produceras på ett sätt och skulle vara moderna nu "tillverkas" av personer som jobbar i undermåtliga förhållande till mkt låga löner.Stealman skrev:Alla har faktiskt inte råd att köpa originalen. Det handlar om att man gillar en viss design eller formspråk vare sig det är "original" eller kopia. Det spelar mig lika lite roll som att en likadan t-shirt är snyggare för att det står Armani på. Vi är så otroligt fixerade vid varumärken och status idag att det är skrämmande..........lyxföretagen skrattar hela vägen till banken över hur lättlurade dagens konsumenter är.
Sedan undrar jag om Mies van der Rohe, i sin grav, blir gladare av att hans design blir världskänd och tillgänglig för folk överallt eller om ett visst amerikanskt bolag blir rikare på ett fåtal miljonärer??
Vidare tror jag inte han är så nöjd över att de inte direkt tillverkas på det sättet han ville och med de exakta mått han faktiskt designade dem.
Mies jobbade mkt nära Knoll int. när de skulle börja serieproducera de som måste ha varit hans mest kända möbel.
Tillsammans så modiferade dom den för att göra den så bra som det bara gick.
Jag förstår frästelsen med att köpa en kopia, problemt är bara att kvaliten är undermåttlig.
Skinnet torkar ut snabbare, går lättare sönder och erbjuder inte samma komfort.
Bracelonans dynor tillverkas tex av 40 individuella läderdelar, detsamma kan inte säga om kopian direkt.
Det är onekligen upp till var och en vart man väljer köpa sina möbler och till vilket pris.
Jag förstår att få är sugna på att lägga de dryga 100 tusen som en barcelona med medföljande fotpall kostar.
Dock så går de ofta och hitta i bra skick på auktioner till ett klart mer förmånligt pris.
Jag har provat handla på Infurn.eu. Jag beställde en lampa i april bara för att testa om de var seriösa. Jag fick ett leveransdatum i slutet av juli. Fram tills dess hade de varit snabba med att svara på deras chat men nu tog det stop. Levdatumet flyttades fram till i början av oktober. Jag kontaktade med via chat, mail och telefon för att häva köpet men utan respons. Nu i oktober kom ett nytt levdatum, v48!
Fortfarande inget svar på någon av kanalerna och jag rekommenderar ingen att handla på Infurn.eu.
Ett riktigt oseriöst företag och kanske rent av en bluff. Vi får väl se v48......
Fortfarande inget svar på någon av kanalerna och jag rekommenderar ingen att handla på Infurn.eu.
Ett riktigt oseriöst företag och kanske rent av en bluff. Vi får väl se v48......
MrMacplay skrev:Jag har provat handla på Infurn.eu. Jag beställde en lampa i april bara för att testa om de var seriösa. Jag fick ett leveransdatum i slutet av juli. Fram tills dess hade de varit snabba med att svara på deras chat men nu tog det stop. Levdatumet flyttades fram till i början av oktober. Jag kontaktade med via chat, mail och telefon för att häva köpet men utan respons. Nu i oktober kom ett nytt levdatum, v48!
Jo ett företag som bla använder produktbilder från originaltillverkaren på sina kopior inger inte sådär överdrivet mkt förtroende...
Hoppas det inte var för mkt pengar bara
Tompasten skrev:Jag tror Mies inte är så glad över att möbler han skapade under början på 1900-talet som var tänkta att produceras på ett sätt och skulle vara moderna nu "tillverkas" av personer som jobbar i undermåtliga förhållande till mkt låga löner.
Vidare tror jag inte han är så nöjd över att de inte direkt tillverkas på det sättet han ville och med de exakta mått han faktiskt designade dem.
Mies jobbade mkt nära Knoll int. när de skulle börja serieproducera de som måste ha varit hans mest kända möbel.
Tillsammans så modiferade dom den för att göra den så bra som det bara gick.
Jag förstår frästelsen med att köpa en kopia, problemt är bara att kvaliten är undermåttlig.
Skinnet torkar ut snabbare, går lättare sönder och erbjuder inte samma komfort.
Bracelonans dynor tillverkas tex av 40 individuella läderdelar, detsamma kan inte säga om kopian direkt.
Det är onekligen upp till var och en vart man väljer köpa sina möbler och till vilket pris.
Jag förstår att få är sugna på att lägga de dryga 100 tusen som en barcelona med medföljande fotpall kostar.
Dock så går de ofta och hitta i bra skick på auktioner till ett klart mer förmånligt pris.
Med all respekt för en avliden man så tror jag Mies struntar i hur mycket lön arbetarna får i fickan så länge han tjänar pengar på det. Endast på senare årtionden och endast i västvärlden har arbetsförhållandena för hantverkare blivit rimliga. Fotf. i alla andra delar av världen samt även i Mies tid, vid början av 1900 talet var hantverkare ett lågstatus yrke med mycket dåliga förhållanden.
Du tror väl inte Mies själv snickrade ihop alla möbler? Självklart använde han sig av billig arbetskraft för att ha så stor marginal som möjligt till försäljningspriset. Precis så funkar det i ett kapitalistiskt och marknadsekonomiskt samhälle. Du vet precis som jag att de svenska jordgubbarna inte plockas av svenskar med riktiga löner ändå köper du dessa.......eller skulle du handlat jordgubbar för 150kr/Liter? Eller om du tror att delarna till din volvo är gjorda i Sverige???
Sluta hyckla och prata som att du bryr dig om arbetare med slavlöner i Asien. Folk är glada så länge man gynnas av det.
När du pratar om kvalitet så anar jag att du:
1. Arbetar på något av dessa företag och har egenintresse av att propagera om originalets överlägsna kvalitet.
2. Du har blivit så hjärntvättad av all märkesreklam du blir utsatt för dagligen
Processer för material och hantering har förbättrats avsevärt sedan början av 1900- talet. Plywood, skivor, rostfritt, skinn mm. Allt har blivit så mycket kraftigt utvecklat att det är överlägset det som producerades i början av förra århundrade. Självklart finns det helt värdelösa möbler som tillverkas som kopior, men detta beror mer dåligt hantverk än på dåligt material.
På tal om Barcelona kopian så har jag köpt en från Livinn.se och det är faktiskt sydda i individuella läderdelar! (Dock var det konstläder på baksidan av dynan, vilket jag inte tyckte spelade någon roll)
Jag är själv konstnär och skulle vara lyckligast i världen om jag fick veta att min konst blev världskänd och kopierad över hela världen efter min död!
Jag har bade äkta vara och kopior ur AJ design... I vissa fall är kopierna bätre än orginalen, Visst är det kul att ha äkta men man maste titta pa det ur en praktisk synvinkel, de tillverkas pa samma sätt pa samma ställe, med samma matrial. Jag tror inte yrkesskickligheten pa hantverkarna är detsamma ocksa. Sa vad betalar du för när du köper orginalen är endast licensrättigheterna inget annat skiljer....
Jag håller fast vid det jag skrivit tidigare i tråden, vet inte om jag är väldigt kräsen, men jag har hittills aldrig sett en kopia som överträffat originalet i kvalitet eller komfort. Det går inte att jämföra en äkta Barcelona stol i kvalitet eller i komfort emot någon kopia som jag sett, och jag har sett rätt många, men också suttit ett otal gånger i både nya och gamla originalstolar.benny otto skrev:Jag har bade äkta vara och kopior ur AJ design... I vissa fall är kopierna bätre än orginalen, Visst är det kul att ha äkta men man maste titta pa det ur en praktisk synvinkel, de tillverkas pa samma sätt pa samma ställe, med samma matrial. Jag tror inte yrkesskickligheten pa hantverkarna är detsamma ocksa. Sa vad betalar du för när du köper orginalen är endast licensrättigheterna inget annat skiljer....
I ärlighetens namn köper jag hellre något på ikea än en kopia. Ikea kopierar, eller i alla fall inspireras, dock lite väl mycket av annan design i sin formgivning ibland.
Det nyproducerade vitra licens och Infurns reproduktioner av tex ägget är identiska, har gått igenom dem med lupp då jag var mycket skeptisk mot att handla på nätet. Däremot orginalen tycker jag ser ganska konstiga ut och är slappa ut i sömmarna, många år har gått och tiderna förändras....
Vet inte riktigt vad du pratar om för möbel i det här fallet. Ägget tillverkas av Fritz Hansen, Barcelona av Knoll.benny otto skrev:
Vitra tillverkar bland annat Eames designade möbler för Europa marknaden, men också mycket annat, ny och gammal design, allt i från Panton till Bouroullec.
Kollade lite snabbt på den där sidan du nämner, Infurn, på en del bilder ser möblerna riktigt bra ut, på en del bilder ser det faktiskt misstänkt ut som att de plockats från tillverkarnas sidor, en del eames stolar bland annat. På andra bilder ser möblerna rent utsagt för djävliga ut, Bertoia wire-chairs, Saarinens womb chair bland andra.
Upphovsrätten löper 70år efter upphovsmannens dör och i vissa fall och under vissa omständigheter längre.
Har verket vad man kallar "verkshöjd" i världsklass så kan det bli tal om ett klassikerskydd - det innebär ett skydd för all framtid.
Det som de här företagen sysslar med är stöld, olagligt och bekämpas allt starkare idag, både ifrån myndigheter, tull och branschorganisationer. Man jobbar hårt med att få allmänheten att förstå hur förkastligt det är att gå och köpa kopierade möbler och man gör stora beslag vid gränserna med kopior som destrueras.
Märkligt resonemang i tråden - någon konstnär som säger sig VILJA bli kopierad - obegripligt. Det som skrivs om Mies van der Rohes drivkraft och arbete är direkt felaktigt och kan bara vara skrivet av någon som inte har en aning om vem han var eller är bekant med hans gärning.
Jag har själv arbetat länge i branschen och ingen verkar reflektera över de enormt stora utvecklingskostnaderna som de innebär att ta fram nya produkter. En ny stol kan innebära upp till 200 prototyper, utveckling av verktyg och processer, forskning och utveckling av nya material och metoder, kostnader för att arbeta upp nya formgivarnamn genom långvarig backning och stora marknadsföringsinsatser - bara en mindre närvaro på Milanomässan kan innebära miljonbelopp. När du köper ett original så försäkrar du dig om att etiska aspekter tillgodoses och att produktionen är sund - det innebär stora kostnader med FSC-märkningar, CE-märkningsprocesser, Möbelfaktamärkningar, testningar, att genomgå ISO och kvalitetsstyrningsprocesser etc. Marginaler och påslag i den här branschen motsvarar inte vad man ser inom t.ex. mode.
Allt detta för att skapa dessa klassiker, för att bygga upp det som Kjaerholm, Corbusier, Saarinen, Jacobsen, Mogensen, Aalto står för. Dessa kostnader är det naturligtvis mycket bekvämt och smidigt att slippa dra, låt någon annan göra jobbet - sno det och sko dig på någon annans bekostnad...
Det som skrivs i tråden om kopiornas kvalitet och att den skulle motsvara originalens är rent skitsnack och man undrar om de som skriver det ens har varit i närheten av ett original. Om en Barcelona kostar 100tkr om man inte har råd med det eller är villig att prioritera det så ska man kanske välja en annan produkt. Man kan ju köpa en Ferrari som byggsats med plastkaross och montera på bottenplattan från en Volvo 240, slänga i en liten dieselmotor och sen ge sig ut på vägarna och njuta av vinden i håret men det blir ju inte riktigt samma sak...
Har verket vad man kallar "verkshöjd" i världsklass så kan det bli tal om ett klassikerskydd - det innebär ett skydd för all framtid.
Det som de här företagen sysslar med är stöld, olagligt och bekämpas allt starkare idag, både ifrån myndigheter, tull och branschorganisationer. Man jobbar hårt med att få allmänheten att förstå hur förkastligt det är att gå och köpa kopierade möbler och man gör stora beslag vid gränserna med kopior som destrueras.
Märkligt resonemang i tråden - någon konstnär som säger sig VILJA bli kopierad - obegripligt. Det som skrivs om Mies van der Rohes drivkraft och arbete är direkt felaktigt och kan bara vara skrivet av någon som inte har en aning om vem han var eller är bekant med hans gärning.
Jag har själv arbetat länge i branschen och ingen verkar reflektera över de enormt stora utvecklingskostnaderna som de innebär att ta fram nya produkter. En ny stol kan innebära upp till 200 prototyper, utveckling av verktyg och processer, forskning och utveckling av nya material och metoder, kostnader för att arbeta upp nya formgivarnamn genom långvarig backning och stora marknadsföringsinsatser - bara en mindre närvaro på Milanomässan kan innebära miljonbelopp. När du köper ett original så försäkrar du dig om att etiska aspekter tillgodoses och att produktionen är sund - det innebär stora kostnader med FSC-märkningar, CE-märkningsprocesser, Möbelfaktamärkningar, testningar, att genomgå ISO och kvalitetsstyrningsprocesser etc. Marginaler och påslag i den här branschen motsvarar inte vad man ser inom t.ex. mode.
Allt detta för att skapa dessa klassiker, för att bygga upp det som Kjaerholm, Corbusier, Saarinen, Jacobsen, Mogensen, Aalto står för. Dessa kostnader är det naturligtvis mycket bekvämt och smidigt att slippa dra, låt någon annan göra jobbet - sno det och sko dig på någon annans bekostnad...
Det som skrivs i tråden om kopiornas kvalitet och att den skulle motsvara originalens är rent skitsnack och man undrar om de som skriver det ens har varit i närheten av ett original. Om en Barcelona kostar 100tkr om man inte har råd med det eller är villig att prioritera det så ska man kanske välja en annan produkt. Man kan ju köpa en Ferrari som byggsats med plastkaross och montera på bottenplattan från en Volvo 240, slänga i en liten dieselmotor och sen ge sig ut på vägarna och njuta av vinden i håret men det blir ju inte riktigt samma sak...
Bra pris, mycket billigare än någon annanstans. De levereade dock fel fåtölj, men bytte ut det mycket snabbt och utan krångel, skulle definitivt använda dem igen.
Handlade från Infurn Inga problem alls med mitt köp. Webbplatsen var lätt att använda och leveransen var snabb. Beställde produkter från lager. Produkterna var exakt så som visas på hemsidan, och jag skulle använda företaget igen.
Lagligt eller ej.. Det finns andra möjligheter.. Vad om att köpa begagnat och klä om. Min dröm har sedan långt tillbaka varit en Jätte Paddan Carl Malmsten fåtölj i grått tyg/fårskinn. Jätte dyrt 33.260 kr
Köpet grön ful på Bukowski nät auktion och klär om. Ta en titt på min blogg HUSplaner för mer info.
Köpet grön ful på Bukowski nät auktion och klär om. Ta en titt på min blogg HUSplaner för mer info.
Ta en titt på: http://www.designersrevolt.com/en/index.php
Dom ska hålla en bra kvalitet på deras möbler! Ägget finns där, dock ej i läder ännu.
Mannen bakom Inkclub som dragit igång den butiken.
Dom ska hålla en bra kvalitet på deras möbler! Ägget finns där, dock ej i läder ännu.
Mannen bakom Inkclub som dragit igång den butiken.