9 998 läst · 18 svar
10k läst
18 svar
Köpa, renovera, uppvärdera?
Har idag varit på möte med min personliga bankman.
Efter att ha gått igenom min ekonomi, renoveringsplaner inkl uppskattade kostnader och liknande så kom vi fram till att det inte är några problem och jag fick löfte på 1,4 miljoner + 300k i renovering.
Vi diskuterade inte reglerna i detalj men det ser inte ut att bli några konstigheter alls.
Efter att ha gått igenom min ekonomi, renoveringsplaner inkl uppskattade kostnader och liknande så kom vi fram till att det inte är några problem och jag fick löfte på 1,4 miljoner + 300k i renovering.
Vi diskuterade inte reglerna i detalj men det ser inte ut att bli några konstigheter alls.
Jag har räknat med att lägga en del pengar själv utöver lånet också, samt köket kommer att få en mindre renovering nu med uppdatering om några år när jag tänkt bygga om mer i huset.P_Larsson skrev:
För att vända på frågan.
Om du sitter kvar med 300k i blancolån i fem år, klarar du av det? Om inte är det en stark indikation på att du tar en ordentlig risk. Om du gör det se en omläggning till lägre ränta som en bonus.
Om du sitter kvar med 300k i blancolån i fem år, klarar du av det? Om inte är det en stark indikation på att du tar en ordentlig risk. Om du gör det se en omläggning till lägre ränta som en bonus.
Jag tror det är viktigt att förtydliga det som några varit inne på tidigare i tråden. En omvärdering för att sänka amorteringstakten, får enbart göras tidigast om fem år från det att bostaden köps enligt nuvarande lagkrav. Detta förutsatt att det inte är mycket omfattande renoveringar, tex utbyggnad, väsentlig förändring av boarea eller liknande som gjorts, då kan man få ändra AMV = amorteringsgrundande värdet som sätts vid bostadsköp. En omvärdering för att renovera/baka in blanco i bolån går däremot utmärkt innan dess (förutsatt att bankens kalkyler för mer bolån går ihop naturligtvis).