Det är rimligt att åtminstone överväga Erik Projektets tips. Ni har hittat en tomt. Ni har en kalkyl. Nästa steg är att jämföra med traktens marknad för hus som är mer eller mindre begagnade.

Att bygga själv innebär att du får huset precis som du vill ha det. Men det finns också en risk att kalkylen spricker. Även nya hus räknas som begagnade, faktiskt så fort som de är färdiga. Du kan jämföra det med vad som händer när du lämnar bilhallen med din sprillans nya bil.

Men man ska också minnas att begagnade hus har sina fallgropar. Allt ovan jord är inget annat än konsumtion, och ett hus som "gått några mil" kräver ofta mer pengar än man tror. Precis som dom rostiga åken du hittar på bilhandlarns bakgård.
 
Något som jag verkligen tycker att du skall tänka över är hur ni lever. Har ni stora behov av biytor tex? Man har inte det när man bor i lägenhet, men om du tänker efter hur du vill leva i ett hus? Då skall ni köpa gammalt. Har ni inte den typen av behov så köp nytt och satsa på att först titta på lösvirkeshus, tycker jag. Då du verkar ha önskemål! (y)
 
billy_baver skrev:
Att bygga själv innebär att du får huset precis som du vill ha det. Men det finns också en risk att kalkylen spricker. Även nya hus räknas som begagnade, faktiskt så fort som de är färdiga. Du kan jämföra det med vad som händer när du lämnar bilhallen med din sprillans nya bil.
Det får man ju förvisso, men det är inte säkert att det blir så bra för det. Hur många vet egentligen säkert vad det är de vill? Även om man har en uppfattning om vad man är ute efter så innebär det inte automatiskt att man klarar att designa det perfekta huset.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
andersmc skrev:
Det får man ju förvisso, men det är inte säkert att det blir så bra för det. Hur många vet egentligen säkert vad det är de vill? Även om man har en uppfattning om vad man är ute efter så innebär det inte automatiskt att man klarar att designa det perfekta huset.

Kan bara instämma. Till och med det starkaste argumentet för att bygga själv är ganska bräckligt. Men man kan ju hyra ett litet team med arkitekt, landskapare och inredare ifall man känner sig osäker.
 
Tips: med barn nr 1 går det ganska bra att hitta luckor till att renovera och göra projekt. Med två små är man helt plötsligt betydligt mer låst. Inte förrän man är hemma med två barn inser man hur glassigt det var att vara hemma med bara en knatte :)
 
Tack för input!

Jag har gått och tittat på tomten ett par gånger eftersom jag bor precis i närheten. De tomter med bra läge "försvann" för hundra år sedan. De som styckas av nu är givetvis närmare små än stora. Just denna är i ganska skuggat läge. Det behöver schaktas en hel den (om huset ska hamna på minst dåliga stället) och risk för pålning + sprängning av en förmodad klack. Hejhej kostnader.

Som nyligen nämnts så bör vi kolla av begagnatmarknaden... vilket vi gör. Kollade på ett hus idag. 50-talare. Hade med svärfar som är ultraproffs på hus. Inte mycket att klaga på förutom att det stod fräscht badrum i det flådiga husbeskrivningen och i besiktningsprotokollet stod det något heeelt annat. =) Huset var på dryga 200kvm. Behöver "bara" fixa: Bergvärme och stambyte, 3 badrum. En knapp miljon.

Angående biytor
Det är något vi verkligen saknar. Vi har finkartonger ovanpå varje garderob, extragarderober överallt. Walking closet. Källarförrådet är proppat på ett optimalt sätt, I helgen kom våra vinterdäck med svärföräldrarna.. osv osv. Hus och dess biytor är välkommet med andra ord.

1vecka kvar på sommarstugan också innan den är möjlig att bo i men det är en fis i rymden. Var tänkt att jag skulle på husutställning i helgen men saker går inte alltid bra. Frun bröt foten på 3 ställen förra fredagen så nu sköter jag en ettåring, hämta, lämna dagis, mat, städa, planering, nattning, serva frun, kolla med banken, mäklare här i torsdags... Livet flyter på. Tur helt enkelt att vi bor i lägenhet just nu iaf.
 
Redigerat:
andersmc skrev:
Det får man ju förvisso, men det är inte säkert att det blir så bra för det. Hur många vet egentligen säkert vad det är de vill? Även om man har en uppfattning om vad man är ute efter så innebär det inte automatiskt att man klarar att designa det perfekta huset.
En tanke vi haft är att lägga ca 5år i ett hus för att se vad som vi saknar/gillar i det hus vi trott var en bra idé. Med den erfarenheten är vi bättre rustade att se vad som passa vår familj bäst. Behoven ändras dock med åren som går men erfarenhet är bra. För och nackdelar att börja med ett gammat hus eller nytt.
 
känns som om du redan bestämt att låta bli tomten med besvärliga kostnader och det skulle jag också göra om jag var i dina skor :). Läget verkar inte vara imponerande och ju dyrare grund dess mindre pengar för själva huset.

Jag skulle satsa på ett bättre begagnat hus i drömläge, använda svärfars konsulthjälp och sen modifiera förvuxen trädgård med mammas hjälp :).
 
andersmc skrev:
Hur många vet egentligen säkert vad det är de vill? Även om man har en uppfattning om vad man är ute efter så innebär det inte automatiskt att man klarar att designa det perfekta huset.
Vill man bygga det perekta huset så får man nog bygga (minst) två.

Ett att pröva sig fram med och ett "skarpt".
 
Nyfniken skrev:
Vill man bygga det perekta huset så får man nog bygga (minst) två.

Ett att pröva sig fram med och ett "skarpt".
Nja...jag är inte så petig som många andra men har väldigt svårt att se hur man skulle kunna bygga det "perfekta" huset överhuvudtaget.....att bygga helt kompromisslöst kräver VÄLDIGT mycket pengar...;)
Jag bygger hus för att jag tycker det är roligt och inte för att det ska bli "perfekt".....med små barn krävs mental styrka......:D
 
Nu har vi visning av lägenheten till helgen. Ska bli spännande att se om vi får något alls, 1 bud eller om det blir budande från flera. Vi har iaf lagt oss under grannarnas pris (de 2 som försöker sälja har ett par kvadrat mindre, en av dem våning 2/5 men 5-6% mer i "acceptpris" än oss.. men alltså inte fått sålt).

Vi har inte hittat något bra hus i området och jag har googlat lite på det där med att lägga lappar i brevlådor för de hus som vi gärna skulle vilja flytta till (inte extremt kräsna, kan gott tänka oss 20% av husen av de 200 som finns här =)). Både för och nackdelar med det. Som allt annat. Vi får se hur vi gör. Har själv bara hört positivt resultat, aldrig någon som blivit dåligt bemött eller känt sig kränkt.

Någon som har köpt/sålt så?
 
2 av de som är intresserade av vår lägenhet har hus i närområdet och tänker alltså flytta. En kompis kompis har ett hus ett par hundra meter bort som hon inte klarar av att underhålla själv efter separation. Hon skrev på för en mäklare i går och har en förhoppning att ha visning innan december är slut.

Vi hade visning 2 igår så en eventuell budgivning ska starta idag. Spännande.

Jag och dottern har varit och tittat på en villa (drömhus) men det kommer nog just förbli en dröm. Ett mirakel i budgivningen på vår lägenhet skulle inte ens hjälpa då jag inte tycker det är värt att lägga 5,7millar (senaste budet) för ett hus. Iaf inte idag.



Igår kväll så tittade vi på kompis kompis hus och det krävdes, iaf enligt vårt mått mätt, en del fixande. Jag sa till min fru att det säkert är bäst att husägaren lägger ut huset som vanligt med visningar osv så får vi se hur det går.

Som jag ser det är det kanske bäst att låta alla lägga ut via mäklare så man får se hur huset står sig i budgivningar/intresse. Iaf om det är hus som vi inte bara rakt ut säger "waooo vilket huus. Här ska vi bo!"

Om man ska köpa hus utan mäklare så ska man iaf ta in värderare och besiktningsmän så får man ta det därifrån. Hur tänker ni?
 
Jag hade nog tänkt som du, värdering och besiktning är bra. Men jag hade också förväntat mig att få huset betydligt billigare om det inte behövde gå via mäklare. Att sälja sitt hus via mäklare kräver en hel del idag. Det är inte obetydligt arbete med "homestyling" och visningar osv. Att ha någon som köper huset bara rätt uppochned - ja, då hade jag definitivt kunnat tänka mig att gå ner runt 100k på priset som säljare.

Besiktning med hjälp av duktig och oberoende besiktningsman tycker jag alltid man skall göra.

Tror att det är vettigt att köpa ett hus som kräver lite uppfixning snarare än nybygge om budgeten är tajt. ROT avdraget gör ju att det är mer förmånligt att renovera befintligt hus. Dessutom blir det mer arbete som man rent praktiskt kan utföra själv.

Så hade jag resonerat iallafall. Lycka till!
 
Som det ser ut nu så är det budgivning på vissa och andra hus ligger ute under flera månader. Till och med byte av mäklare för försäljning och drastiska sänkningar av priset. Riktigt riktigt svårt att säga vad som är vettigt att betala. Säljare vill ha mycket och köpare betala lite...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.