14 717 läst · 72 svar
15k läst
72 svar
Köpa nybyggt hus av privatperson
Nej, ingen av dessa domar har med denna tråd att göra, vi pratar huvudbyggnad här.L Lasse Holmström skrev:
Visa gärna en dom som slår ner på någon som bosatt sig permanent i ett fritidshus.
Korrekt; har ej heller vetskap om hur många ggr, om någon, som byggnadsnämnden ingripit med krav motsvarande permanentbostad.Jonatan79 skrev:
jag citerade endast PBL:s kunskapsbank https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/
För några år sedan var det så, att nybyggen av fritidshus inte behövde vara handikappanpassade. Det behöver permanenthus vara. Vet inte om det också krävs av fritidshus numera, men 2017 var det inte så. Det kan ses som en fördel vid bygge av fritidshus, kan ge lägre kostnader och mer frihetsgrader vid själva byggnationen.Sälen96 skrev:
Just, energideklaration behövs inte heller. Kanske inte heller kan söka energieffektiviseringsbidrag (30+30)?P Peter787 skrev:
Det är klart att utföraren kan skriva ett eget intyg, men han kan naturligtvis inte påstå att det är från t.ex. "Byggkeramikrådet" eller en annan branschorganisation.Jonatan79 skrev:
Jag har då aldrig sett eller hört talas om ett sådant intyg hantverkaren lämnar själv, om han inte är medlem i en branschorganisation.P Peter787 skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Jag har ett sånt. I princip en kopia av Bkr men egenskrivet. Plattsättaren var inte längre ansluten till BKR (hade varit det tidigare) och det gick bra att lämna in det till KA:n.Jonatan79 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Och det är helt OK!S sinuslinus skrev:
Jag fick förklara för KA och inspektör att det inte står att det skall vara ett BKR intyg eller Säker vatten enligt BBR. Det skall bara vara intygat att det är fuktsäkert.
Nu har jag Säker Vatten intyg, men man behöver bara att någon intygat att det är fukt och vattensäkert enligt BBR.
Jaha, det kan du torka dig i röven med om det blir en skada ändå. Kanske kan lugna någon köpare den dag du ska sälja huset. Det viktigaste är att det är rätt gjort...S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Vad är skillnaden mot ett BKR-intyg? Utfärdas ju massor med Bkr-intyg även fast det byggs fel. Finns trådar om det här på Byggahus.Jonatan79 skrev:
Försäkringsbolagen kräver att det ska byggas fackmannamässigt.