Visst är det roligare med bra grejjer men ska inte maskinerna gå särskilt hårt utan mest hänga tavlor och få ihop någon garderob emellanåt så funkar grön Bosch och liknande. Så kan man lägga mellanskillnaden på att dricka en riktigt god whisky medan man tittar på tavlan.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
Jag har Ryobigrejer. Det är ganska bra pris/prestanda på dem, men perfekta är de inte.
  • Skruvdragare
  • "Fick"-lampa
  • Tigersåg
  • Grensåg (2-3 meter långt skaft)
  • Grästrimmer
  • Kompressor
Av dessa så är det nog skruvdragaren och grensågen som jag är mest nöjd med.

Tigersågen är helt ok och har använts rätt mycket, vilket syns på den, men den håller än. Den tappade en skruv som håller fast sågbladskyddet förra året, men det gick att hitta den som reservdel. En huvudlös M8-skruv ett par cm lång för 21 kr. :)

Grästrimmern är sämst, men jag har en bensindriven Stihl röjsåg/trimmer för lite grövre jobb.

Jag tror inte att det spelar så stor roll vilket märke man satsar på om man inte ska bygga mycket. Jag har byggt ett par trädäck med skruvdragaren och det gick utmärkt.

Det är rätt praktiskt att inte ha flera batterisystem, men Pjosk75 har en poäng i inlägg #5.
Vilken väg man går beror väl på hur man använder sina verktyg.
Det är tråkigt att det inte finns en allmänt accepterad batteristandard.
S Staffan-N skrev:
Sen är man ju en tönt här på forumet för att man har gröna bosch istället för blå. Men det är jag ok med.
Jag är också en tönt med en grön borrhammare från Bosch. Den är väldigt lite använd så en blå hade närmast varit kapitalförstöring. Jag köpte den för borrning i betongmur där en slagborr inte hade varit rolig att använda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har ett flertal borrskruvdragare meec tools köpta på Jula för typ 99? kronor runt 1999.
12 volt nicd.
mbsa 1205 står det på batteriet.

Maskinenrna verkar odödliga, batterierna har jag bytt mot lipo 18650- celler och satt in en lipo laddare mellan original laddaren och batterierna.

En närbild på en elektronisk krets med komponenter och lödade kablar, används för att modifiera batteriladdning i borrskruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och dom bara funkar.

Laddningsstation för borrskruvdragare där ena enheten är märkt "LIPO laddare 1", med anslutna kablar och en kompakt laddare på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har byggt en 25 meter lång 3 meter bred brygga med dom maskinerna plus en massa annat och dom lever fortfarande ( med batteribyte).

Redigerat:
  • Gilla
helenaa5 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Jag har ett flertal borrskruvdragare meec tools köpta på Jula för typ 99? kronor runt 1999.
12 volt nicd.
Jag har en sån (åtminstone liknande, från Jula och 12 volt NiCd). Den var anledningen till att jag köpte en Ryobi 18 V skruvdragare när jag byggde mitt första (ganska lilla) trädäck. :)
D Dilato skrev:
Jag har byggt en 25 meter lång 3 meter bred brygga med dom maskinerna plus en massa annat och dom lever fortfarande ( med batteribyte).
Du har haft bättre tur än jag med Julas prylar, helt klart.

P pmd skrev:
rådfrågar butiken om kvaliteten innan Jag har en sån (åtminstone liknande, från Jula och 12 volt NiCd). Den var anledningen till att jag köpte en Ryobi 18 V skruvdragare när jag byggde mitt första (ganska lilla) trädäck. :)

Du har haft bättre tur än jag med Julas prylar, helt klart.
Jag reklamerar hela tiden hos Jula deras verktyg mm. nu har jag köpförbud om jag inte rådfrågar butiken först

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hamnade hos Makita och är väldigt nöjd med dem. Köpte oftast detta.

När det skall vara verktyg som jag inte vet hur mkt det skall användas så kan det bli Meec eller Einhell.

Köpte senast en betongblandare som fungerar alldeles utmärkt.

S snowballtwo skrev:
Hej!

Jag är på jakt efter en batteridriven grästrimmer samt lövblås för lite städning av stenkanter mm. Jag har idag inga andra batteridrivna verktyg, varken trädgårdsverktyg eller skruvdragare, så vad ska jag satsa på? Jag tänker mig att köpa byggverktyg också, till framtida projekt och det vore ju trevligt om batterierna skulle kunna passa på alla verktyg man har.

Så vad har ni för tips?
Jag har kört Lidls Parkside och Meec tools i många år till allt möjligt här hemma. Jag är supernöjd med mina val av verktyg då jag absolut inte ens kommer nära en arbetande snickare! Jag är bara en hemmapulare. Men nöjd med mina verktygsval ändå!

• Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.