F FRS05 skrev:
Jag försöker leva så "rent" som möjligt i livet och teflonpannor är inget bra för hälsan. Efter ett tag lossnar teflonet och jag vill inte ha det i magen:). Sedan gillar jag att köpa kvalité och saker som håller livet ut. Teflonpannor får man köpa med jämna mellanrum. Så att investera i några gjutjärnspannor som håller livet ut ser jag som ett bra val för min hälsa och miljön:D. Nu gillar jag att laga mat och gör det ofta och vet inte hur "jobbigt" det är att bara använda gjutjärn??
Vi körde bara gjutjärn ett tag, men gav upp av flera anledningar.
Tunga att hantera, klarar inte diskmaskin, klarar inte grytor/köttfärssås.
Nu kör vi i huvudsak rostfritt men använder även teflon igen när det krävs.
Det jag gillar med rostfritt är hållbarheten och att det både tål och blir rent i diskmaskin.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
BirgitS
F FRS05 skrev:
Jag försöker leva så "rent" som möjligt i livet och teflonpannor är inget bra för hälsan. Efter ett tag lossnar teflonet och jag vill inte ha det i magen:).
I och för sig försvinner det nog mer teflon under diskningen än in i maten men teflon, liksom annan plast, går rakt genom kroppen utan att påverka den :) Vore det hälsofarligt skulle det inte vara godkänt till matlagning efter så lång tid:
Är vävnadsvänligt och påverkar ej människokroppen.
...
Medicinskt används PTFE till exempel i implantat. De goda kemiska egenskaperna hos PTFE-plast gör att implantatet har lång livstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluoreten

Men visst är det bra av andra skäl att inte använda teflonpannor.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nu kör vi i huvudsak rostfritt men använder även teflon igen när det krävs.
Det jag gillar med rostfritt är hållbarheten och att det både tål och blir rent i diskmaskin.
Ja, det kanske är naivt att tro att allt fungerar med gjutjärn. Finns dock tunnare stekjärn i gjutjärn som kanske kan ta väck nackdelen att de är tunga. Dock är jag väldigt praktiskt av mig och hade kanske inte orkar med den extra tiden det tar.

• Gilla
Blackfear
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nån som provat en sån här lyxvariant?
[länk] in Induction Cookware
[länk]

2000 spänn för en stekpanna med 30 års garanti och high-tech så det förslår.
Ser spännande ut. Frågan är dock om det är tillräckligt annorlunda mot att steka i "dåliga" rostfria pannor. Gillar inte alls hur mat beter sig i rena rostfria pannor. Är det ingen markant skillnad mot dem så är det här ingen panna för mig. Rätt dyr prislapp att betala om man inte gillar pannan:D

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har i över tio år tillagat köttfärssås i gjutjärnsgryta, vi tillagar även grytor i gjutjärnsgrytan.
Gör tex tackofärs i gjutjärnsstekpannan. Efter att vi stekt köttbullar/pannbiff i gjutjärnsstekpannan så gör vi sås på stekskyn.

Du järnberikar din köttfärssås (likt andra sura maträtter) när du tillagar den i en gjutjärnspanna, men det behöver ju inte vara en nackdel. :)

Demmpa Demmpa skrev:
Vi har i över tio år tillagat köttfärssås i gjutjärnsgryta, vi tillagar även grytor i gjutjärnsgrytan.
Gör tex tackofärs i gjutjärnsstekpannan. Efter att vi stekt köttbullar/pannbiff i gjutjärnsstekpannan så gör vi sås på stekskyn.
Du använder alltså olika pannor för olika ändamål, om man gör en köttfärssås som puttrar ett par timmar och efter disk försöker steka ett ägg i samma panna så är det väl dömt att misslyckas?
Så tyckte jag att det var,

Ja vi har en gryta till köttfärssåsen eftersom vi gör på minst 800g färs, det blir förmycket för stekpannan.

S
Gjutjärn is the shit. Har en för kött, en för fisk, en för grönsaker (vegetariskt), en emaljerad gjutjärnsgryta för köttfärssås och dyl samt ett våffeljärn i gjutjärn till vedspisen. Pannorna blir bara bättre ju mer de används, tycker knappast argumentet att de är tunga har nån bäring. Köps med fördel second hand, steks ur med grovsalt och rengörs noga. Sen en inbränningin med matolja. Diska är ju sjukt lätt, när pannan fortfarande är hålls den under varmt strilande vatten och vispas ur med en diskborste.

• Gilla
Blackfear
  • Laddar…
Det går bra att göra såser och grytor i gjutjärn. Maten blir förmodligen litet järnberikad men det fungerar bra.

MultiMan
Jag har olika pannor och grytor för olika saker: Ronneby lättgjutjärn, Skeppshult vanligt gjutjärn, de Buyer kolstål, enstaka Tefal, några IKEA (bl a en suverän sauteuse) och finska Fiskars Hardface-serie. Överlägset bäst för att bryna kött är de Buyer i kolstål men även ägg blir superbt och fastnar inte trots avsaknad av speciell beläggning. Gjutjärn är bra, men de Buyer ger bättre maillard-effekt, märkbart bättre. Fiskars Hard face använder jag överlag mest av alla, utom just då för bryning av hela köttbitar. Gjutjärnet används mest för stekning av färsprodukter som köttbullar, pannbiffar och sådant. Där är gjutjärnet klart bäst.

Jag köpte en Demeyere stekpanna på 28 cm precis. Får hoppas det är ett bra köp för dyr var den:D. Köpte John Pawson modellen så den var ännu dyrare än Proline modellen. Gillade dock inte handtaget på sidan på Proline varianten. Har klarat mig utan det på alla stekpannor jag haft hittills och tror jag bara hade stört mig på det och att det hade nog varit i vägen bredvid andra grytor/pannor. Några extra hundralappar när man ändå köper en stekpanna som jag lär ha hela livet kan jag leva med.

Hemmakatten
Behöver köpa två nya kastruller i rostfritt pga av ny induktionshäll. En 5-liters och en 10-liters. Vill ha rejäla kastruller och inga rankiga, tunna. Men inte heller kastruller för flera tusen kronor. Några tips?

Hemmakatten
Har för några år sedan tittat och klämt på Anders Petters kastruller. Tyckte då att grytan var tunn i väggen och vägde mycket mindre än den jag har i dag. Silikonhandtag vill jag inte eftersom jag ofta ställer in grytan i ugnen för att småkoka färdigt.

Tyvärr har jag inte sett några märken eller tillverkare på mina kastruller men ska titta igen. Kastrullerna är verkligen jättebra och stadiga och rejäla. Väldigt tråkigt att göra sig av med dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.