Nu har jag bytt ut mitt kök och tänkte även byta ut mina gamla kastruller som har flera år på nacken inkl stekpannan i teflon som jag inte var nöjd med trots att jag har haft den länge, men nu så ligger allt på tippen ;)

Så vilket märke rekommenderas till mina nya kastruller, har ett krav och det ska vara 18/10 rostfritt stål och tjock botten på kastrullerna, gärna lite moderna också men framförallt så ska det vara bra kvalitè samt att man inte bränner sig på handtagen. Jag har ingen susning om vilka som är bra eller dåliga, Jag har spanat hela veckan på google angående detta men finner inget vettigt.

Nu till stekpannan, teflon blir det aldrig mer för mig, vad rekommenderas utöver teflon? De rostfria är snygga som attan men vad jag läst mig till så är de svåra att hantera?! Har även kollat på lättviktsgjutjärn från Skeppshult tror jag att det var, dock inte lika snygga som de rostfria ;)

Hoppas på lite tips från de erfarna här :)
 
Jag är nöjd med mina kastruller från Scanpans serie Fusion 5. Många gillar deras stekpanna CTX men den har jag inte testat ännu.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Gällande stekpanna så kör vi gjutjärnspannor, en mindre och en stor. Den stora är ca 15 år gammal skeppshult, den mindre är från ”stenåldern”.

Kastruller, grytor har vi några från AndersPetter.
 
BirgitS
Vi har kastruller från några olika tillverkare men jag är mest nöjd med AndersPetter (Cerveras märke) eftersom den har glaslock, silikon både i kastrullhandtaget och i lockets handtag samt en bra infästning av handtaget. Vi har andra med glaslock men där bränner man sig lätt på lockhandtaget eftersom det bara är i stål, och en kastrull samlar på sig vatten i infästningen av handtaget i diskmaskinen så att när man plockar ut den rinner det ut vatten.

Är nöjd med stekpannorna som är från modellserien Jamie Oliver från Tefal, samt de gamla gjutjärnspannorna förstås.
 
På mina Tefal-pannor har ytan blivit förstörd i mitten. Då är AndersPetter bättre imho.
 
All typ av ”teflon”-yta slits på några år även om man bara använder silicon-/träredskap.

En kastrull/gryta i rostfritt håller i årtionden.
 
J jdahlgren skrev:
Jag är nöjd med mina kastruller från Scanpans serie Fusion 5. Många gillar deras stekpanna CTX men den har jag inte testat ännu.

Hade tänkt att tipsa om dessa jag också.
Riktigt bra grejer! Även stekpannan.
 
Claes Sörmland
Ännu en med kastruller från Scanpans Fusion 5. De lär överleva mig med sin fina finish i behåll. Locken har dock metallhandtag så helt svala är de inte efter längre kokning.

Jag steker mest i stekpanna med keramikbeläggning. De håller inte för evigt men i alla fall några år. Har gjutjärnspannor också som borde användas mer.
 
Använder både gjutjärn, stål och keramiska grytor och stekpannor beroende på vad jag lagar. Teflon har jag slutat med för länge sedan eftersom det inte är speciellt nyttigt samt att de slits fort och de keramiska pannorna är eko. Har man induktionsspis så får man tänka till lite extra.
 
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
På mina Tefal-pannor har ytan blivit förstörd i mitten. Då är AndersPetter bättre imho.
Hade tidigare en billigare panna från Tefal som fort slets ut i botten men dessa något dyrare har hållit bättre.

Förstörd botten kan det också bli om man överhettar teflonpannor och det går ju fort med en induktionshäll.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hade tidigare en billigare panna från Tefal som fort slets ut i botten men dessa något dyrare har hållit bättre.

Förstörd botten kan det också bli om man överhettar teflonpannor och det går ju fort med en induktionshäll.
De säger att man inte får använda boost-funktionen, om man har en sådan.
 
Finns nån tråd på forumet med test av induktionspannor.

Kökskungen hade bäst värmefördelning!!

Finns på Coop bla.
 
Svarar på det som jag läste igenom här nu och tack för allas svar, Anders Petter var jag och kollade på men tyckte att det var lite tunn bottendel på kastrullerna men många verkar vara nöjda med de.

Scanpans ctx har jag också spanat in och de verkar trevliga men har även spanat in dessa, https://www.ebay.com/p/WMF-Topf-Set.../2030643663?iid=263850765173&rt=nc&opts=opick vad tror ni om det settet?

Ingen här som äger en lättvikts gjutjärnspanna? Är ni nöjda med dessa lättviktare?
 
https://www.netonnet.se/Search?query=supreme+steel

Dessa är fantastiska. Mycket bra kvalitet, bra pris och glaslock. Inget vatten som fastar i diskmaskinen, extremt lätt att häll av vatten från potatis, grönsaker osv utan att bränna sig. Handtagen blir aldrig varma. Ägt i 2 år och diskat i diskmaskin och de ser fortfarande bra ut. Saknar de något enormt när jag är borta hos någon annan! Inga skruvar som lossnar och behöver spännas hela tiden! Allt är svetsat.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Har scanpan fusion 5 sedan 1,5 år och är super nöjd med dem. Lätta att rengöra för hand och med diskmaskin tack vare den fina metall kvaliteten . Enda nackdelen är faktiskt metall handtagen som blir varm vid användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.