697 läst · 24 svar
697 läst
24 svar
Köpa ny varmvattenberedare vid badrumsrenovering?
Är det verkligen ett badrum, och inte bara en toalett. Om det är ett badrum så vill man ju inte ha en stor lucka in till kattvind därifrån. Lite grand beroende på hur fint du tänkt göra förstås. Men det kan även bli problem att lösa fuktspärrar och annat. Jag skulle nog sett mig efter ett annat ställe att sätta VVB.
Det är verkligen ett badrum och inte bara toalett bilderna kan vara missvisande.A AG A skrev:Är det verkligen ett badrum, och inte bara en toalett. Om det är ett badrum så vill man ju inte ha en stor lucka in till kattvind därifrån. Lite grand beroende på hur fint du tänkt göra förstås. Men det kan även bli problem att lösa fuktspärrar och annat. Jag skulle nog sett mig efter ett annat ställe att sätta VVB.
Luckan där vvb hänger är inte kopplad till kattvinden. Vvb har funnits där i 32 år och inga fuktskador har noterats.
Sista bilden visar inte luckan med vvb utan det är bara utrymmet under takfönstret.
Tyvärr spelar det ingen roll vad som har fungerat tidigare. När man bygger badrum så måste dagens branschregler följas. Annars gäller inga försäkringar.Jakub Kollar skrev:
Men även om det går att lösa gällande regler, så kvarstår ju frågan om det är så snyggt med en stor lucka på väggen?
Angående reglerna så har jag tyvärr ingen bra koll, så där tar jag gärna alla möjliga råd.A AG A skrev:
Hur skulle du lösa det från estetiskt perspektiv? Jag tänkte att det var ganska smidigt gömt bakom en lucka (bättre än helt synlig vvb i alla fall).
Din gamla beredare är nog dåligt isolerad. Kostar säker 5kwh/dygn i värmeläckage. Är den inställd på maxtemperatur? 95 grader läcker mer än om den är inställd på 60.
Är din LLVP installerad i år så får du bidrag om du också installerar en värmepumps beredare som sparar ca 3000kWh/år i el.
Klarar ni er på 100l 95 gradigt idag så funkar nog 115l 55 gradigt?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...HAIjIGyaSAop1R46CHyu4L0cr5sKObOhoCP38QAvD_BwE
Är din LLVP installerad i år så får du bidrag om du också installerar en värmepumps beredare som sparar ca 3000kWh/år i el.
Klarar ni er på 100l 95 gradigt idag så funkar nog 115l 55 gradigt?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...HAIjIGyaSAop1R46CHyu4L0cr5sKObOhoCP38QAvD_BwE
Min tanke var att eventuellt flytta VVB till källaren (om så finns), eller någon garderob i huset. Därefter bara bygga igen luckan, så det bara blir väggyta istället.Jakub Kollar skrev:
Frågan är också hur varmt/isolerat det är i utrymmet som den sitter i idag. Är det kallt går det åt mycket energi/ström till att hålla temperaturen i VVB.
Utrymmet där den är e ändå rätt så slutet, man kan iaf tilläggsisolera där den är istället för att flytta den och dra om massa kopparrör och anlita rörmokareA AG A skrev:Min tanke var att eventuellt flytta VVB till källaren (om så finns), eller någon garderob i huset. Därefter bara bygga igen luckan, så det bara blir väggyta istället.
Frågan är också hur varmt/isolerat det är i utrymmet som den sitter i idag. Är det kallt går det åt mycket energi/ström till att hålla temperaturen i VVB.
När vi flyttade hit för 3 månader sen så levde vi 1 vecka utan värme. Elförbrukning var 4 kWh/dygn - då var det ingen uppvärmning alls på (fanns ingen LL VP, direktverkande el var inte på). Så kyl/frys, wifi routern, belysning, själva VVB och laddning av mobiler/datorer resulterade i 4 kWh/dygn. Så jag tänkte att VVB har väldigt liten elförbrukning.Attitudeswe skrev:
LL VP installerades i oktober 2024.
VVB är inställd på 62 grader, jag har inte rört reglaget. Hett vatten har aldrig tagit slut för oss än.
Det går utmärkt att tilläggsisolera det lilla utrymmet, där den sitter idag. Men isolering var egentligen sekundärt. Största skälet till att flytta den var att få bort den fula luckan, samt att luckan eventuellt blir ett problem tätskikt. Om man köper ett snyggt kakel, och lägger ner sig för att göra något riktigt fint. Vilket många gör då ett badrum ändå är dyrt, och det ska hålla många år. Då är det inte så roligt om drygt 1m2 av väggen ska utgöras av en gammal garderobsdörr.J J-banan skrev:
Helt rimlig åsikt, tycker jag. Men vet inte om det är värt att göra så omfattande jobb. Det kanske går att byta luckan till nån snyggare som passar kaklen.A AG A skrev:Det går utmärkt att tilläggsisolera det lilla utrymmet, där den sitter idag. Men isolering var egentligen sekundärt. Största skälet till att flytta den var att få bort den fula luckan, samt att luckan eventuellt blir ett problem tätskikt. Om man köper ett snyggt kakel, och lägger ner sig för att göra något riktigt fint. Vilket många gör då ett badrum ändå är dyrt, och det ska hålla många år. Då är det inte så roligt om drygt 1m2 av väggen ska utgöras av en gammal garderobsdörr.