Vi har köpt ett äldre hus och vi kommer att anlita ett företag för badrumsrenoveringen. Varmvattenberedaren i badrummet är Nibe tillverkat i 1993. Den verkar funka fint, i alla fall de 3 månaderna vi har bott här. Ska vi köpa en ny, trots att den befintliga fungerar? Tänkte mest att förebygga att den slutar fungera när man minst räknar med det.
Tack!
Tack!
Om det är så att ni har äldre elcentral utan jordfelsbrytare i huset och skall sätta in el golvvärme i badrummet när ni renoverar så det blir krav på jordfelsbrytare så kanske den kan lösa ut jordfelsbrytaren pga jordfel. Men om det funkar och ser fin ut så skulle jag ha låtit den vara kvar.Jakub Kollar skrev:Vi har köpt ett äldre hus och vi kommer att anlita ett företag för badrumsrenoveringen. Varmvattenberedaren i badrummet är Nibe tillverkat i 1993. Den verkar funka fint, i alla fall de 3 månaderna vi har bott här. Ska vi köpa en ny, trots att den befintliga fungerar? Tänkte mest att förebygga att den slutar fungera när man minst räknar med det.
Tack!
Har du vattenburen värme i huset kan du ju fundera på en värmepump, att byta till en ny rent elektrisk kommer man nog snart att ångra pga elpriser och effektavgifter.
Bara på effektavgiften sparar en värmepump 200kr/mån i elevios nät
Bara på effektavgiften sparar en värmepump 200kr/mån i elevios nät
Jag har inte vattenburen värme i huset utan luft-luft värmepump, direktverkande el och skorsten. Vi har inga planer för golvvärme heller.Attitudeswe skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 067 inlägg
Som sagt ett skäl att investera i en ny skulle kunna vara om den nuvarande "läcker ström" till jord. Det kan en beredare göra rätt länge innan den havererar totalt.
Om du idag inte har jordfelsbrytare, så kommer du troligen att behöva sätta in det när du renoverar badrummet. Om du skall ha ett eluttag i badrummet blir det direkt obligatoriskt. Om det "bara" är en ombyggnad så beror det lite på hur man tolkar renovering vs. ombyggnad. Vid ombyggnad är det obligatoriskt med jordfelsbrytare.
Och oavsett om det blir tvingande så är det rekomendabelt att ha huset skyddat av jordfelsbrytare. Det förbättrar elsäkerheten kraftigt. Men som sagt risk att en äldre varmvattenberedare triggar jordfelsbrytaren.
Om du idag inte har jordfelsbrytare, så kommer du troligen att behöva sätta in det när du renoverar badrummet. Om du skall ha ett eluttag i badrummet blir det direkt obligatoriskt. Om det "bara" är en ombyggnad så beror det lite på hur man tolkar renovering vs. ombyggnad. Vid ombyggnad är det obligatoriskt med jordfelsbrytare.
Och oavsett om det blir tvingande så är det rekomendabelt att ha huset skyddat av jordfelsbrytare. Det förbättrar elsäkerheten kraftigt. Men som sagt risk att en äldre varmvattenberedare triggar jordfelsbrytaren.
Tack för värdefullt inspel! Badrummet är från 1993, inga eluttag förutom sådana där "fasta" där tvättmaskinen är kopplad och torktumlaren var tidigare kopplad innan den slängdes.
I nuläget har vi två elcentraler, en för varje plan. Det finns bara en jordfelsbrytare installerad nu, på den nedre våningen där alla större aparater inkl. luftvärmepumpen finns. Jfb saknas på ovanvåningen där badrummet finns och vi vill ha ett/två eluttag i det renoverade badrummet, så jbf kommer att installeras även uppe.
Jag fick lära mig hur viktigt det är med jordfelsbrytare i förgår, när jag vaknade och insåg att värmen var av. Det tog mig en stund att hitta vad som var problemet - vatten droppade direkt på ett eluttag utomhus och jbf löste ut.
Tack igen!
I nuläget har vi två elcentraler, en för varje plan. Det finns bara en jordfelsbrytare installerad nu, på den nedre våningen där alla större aparater inkl. luftvärmepumpen finns. Jfb saknas på ovanvåningen där badrummet finns och vi vill ha ett/två eluttag i det renoverade badrummet, så jbf kommer att installeras även uppe.
Jag fick lära mig hur viktigt det är med jordfelsbrytare i förgår, när jag vaknade och insåg att värmen var av. Det tog mig en stund att hitta vad som var problemet - vatten droppade direkt på ett eluttag utomhus och jbf löste ut.
Tack igen!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 039 inlägg
Är den i koppar och fungerar hade jag återinstallerat den. Min är från 1983 och fungerar finfint=) I mitt föräldrahem sitter det en från Nibeverken från 1962.
Badrummet är typ vid yttervägg, det är en kattvind mellan taket och badrummets yttervägg. Se bilderna (sista bilden inifrån kattvinden).Attitudeswe skrev:
Kan du utveckla hur du menar det där med värmepump och vilken slags värmepump det är?
Förresten, jag märkte precis att vbb heter Eminent-Cu. Cu kan betyda koppar, eller hur?
Tack!
Har du testat trycka på testknappen på jfb och sen kollat om det även bryter strömmen på övervåningen?Jakub Kollar skrev:I nuläget har vi två elcentraler, en för varje plan. Det finns bara en jordfelsbrytare installerad nu, på den nedre våningen där alla större aparater inkl. luftvärmepumpen finns. Jfb saknas på ovanvåningen där badrummet finns och vi vill ha ett/två eluttag i det renoverade badrummet, så jbf kommer att installeras även uppe.
Jag hade elektriker här som installerade jfb nyligen. Han var tydlig med att säga att den är bara för nedre våningen och att det behövs en till jfb på den övre elcentralen. Han installerade bara en än, det var i samband med installationen av nya luftvärmepumpen.J J-banan skrev:
Okej jag förstår, men om ni skall installera jfb på övervåningen så kommer man då märka om vvb läcker ström. Oftast är det bara värmepatron som är kass och det är billigare än köpa ny vvbJakub Kollar skrev: