Dewalt hade ju fina kapsågar som användes mycket på byggen men sen verkar det som det stått still och konkurenterna gått förbi tycker man inte ser Dewalt så ofta nu om det inte är hyr grejer. Lite större firmor har riktigt bra pris på Hilti maskiner och troligtvis även på andra märken.
 
Mikael_L
Att DeWalt DW 7xx är populär hos snickarna beror nog knappast på dess finesser, absolut inte på dess glappfrihet (ty den glappar bra redan som ny ur kartong), beror inte dess prestanda/kapacitet eller precision.
Jag tror inte ens det beror på dess pris eller rabatter i någon större omfattning.

Nä jag tror många hantverkare köper den för att den är fruktansvärt liten, lätt och smidig, bra att hantera när den ska ut och in i arbetsbilen dagarna i ända, kan stå väldigt nära bakvägg när man ska såga med den. Att den har visat sig vara robust pålitlig för den misshandel många får stå med på byggen och i ambulerande hantverkarbilar.
Precisionen som ändå inte finns ens från start kan alltså inte heller tappas. :)


Ställer man upp sin kap/ger på hemma och sen blir den bara lite omkringflyttad ibland, då har ju liksom minst hälften av finessen med DW7xx försvunnit.

Och har man höga krav på precision och kapacitet så går ju DW7xx bort direkt.


Men jag tror att för vissa användare är deWalten otvetydigt det mest logiska sågvalet.
 
Funderar på att köpa metabon ändå, eller blir det bara ett sånt köp som man ångrar efter 2 veckor? Nån som har testat en metabo under lite längre tid som vet om dom håller?
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Makita LS7014 är den såg som är favoriten men den har ett stort problem och det är att klingskyddet börjar kärva efter ett tag. Iofs efter tre år med ett hårt liv.
Hände min också, den slutliga spiken i kistan för att den fick lämna tjänstelivet här på jorden.
Förutom detta så hade motorlindningen också gått ett par gånger (en tråd gick av vid anslutningen, jag lödde det (två ggr t.o.m) men en mjuklödning pallar inte vibrationerna i en sån här maskin).
Ny lindning kunde jag beställa från england för runt en 500hundring + lite frakt.
Men klingskyddet hade ju också gett upp, och plastflärparna pbs om spåret där klingan löper nere i arbetsbordet skulle också behöva skaffas nya.
Summa summarum, Makita bort, in med billig Metabo.
Absolut inte inte bättre, tvärtom, men 3000 spänn billigare än vad jag annars skulle valt.

Jag har, utöver det som till sist började gå sönder, varit väldigt nöjd med Makitan (LS0714).
 
Redigerat:
Mikael_L
Movits skrev:
Funderar på att köpa metabon ändå, eller blir det bara ett sånt köp som man ångrar efter 2 veckor? Nån som har testat en metabo under lite längre tid som vet om dom håller?
Jag slog till på Metabon, nu när man fick V1-versionen inkl bord för 2000 pix på bolist-butikerna.
Innan den kampanjen låg lägsta pris på paketet (med V2 då) på lite drygt 3000:-
Så veckan innan satt jag med fingret på knappen och hade nästan skickat iväg en beställning till duab-huset på en Bosch GCM8SJL inkl 3800-bordet för 5000:- (och fraktfritt).

Den där sista prisdumpningen på ytterligare en tusenlapp vägde över till Metabos fördel.

Om jag jämför Metabo med min gamla Makita så ger ju Makitan otvetydigt en större kvalitetskänsla. Men prislappen för den skillnaden får ju inte bli för stor, helt enkelt.

edit:
Bosch GCM8SJL har jag inte arbetet med i verkligheten så den kan jag inte riktigt uttala mig om. Jag har bara antagit att jag skulle uppleva den som i paritet med min Makita.
 
Jo att metabon är ett snäpp ned på kvalitetsstegen förstår jag men den verkar vara väldigt mycke såg för pengarna, allt är ju ett uppköp mot rustasågen :D. Frågan är ifall det blir en v1 eller v2? Vet nån vad det är för tandning på den medföljande klingan?
 
Många hårda ord om Dewalt ;( men de har alltid funkat bra för mig iaf,

Toolab levererar med en 40t klinga
 
Mikael_L
Hårda ...?
Jag skriver bara som jag tror. Att det finns ingen såg som är bäst för alla.

För mig blir det inte någon DeWalt (fast jag vet några rejäla fördelar, t.ex. det låga ljudet från motorn och dess kompakta design), men det blir inte heller någon kapex. Det är också helt fel för mig.

Såg med stor klinga (> 216mm) går också bort för mig, då behovet av dimension vs vikt och platsbehov och kostnad för klingor gör att det känns som fel val - för mig.
 
Precis som Mikael säger rätt verktyg till rätt jpb är verkligen A & O.
Så som jag jobbar så finns det ingen kap o ger i värden som har den precisionen jag behöver. För bygg relaterat jobb funkar säkerligen en dw777
 
Mikael_L skrev:
Att DeWalt DW 7xx är populär hos snickarna beror nog knappast på dess finesser, absolut inte på dess glappfrihet (ty den glappar bra redan som ny ur kartong), beror inte dess prestanda/kapacitet eller precision.
Jag tror inte ens det beror på dess pris eller rabatter i någon större omfattning.

Nä jag tror många hantverkare köper den för att den är fruktansvärt liten, lätt och smidig, bra att hantera när den ska ut och in i arbetsbilen dagarna i ända, kan stå väldigt nära bakvägg när man ska såga med den. Att den har visat sig vara robust pålitlig för den misshandel många får stå med på byggen och i ambulerande hantverkarbilar.
Precisionen som ändå inte finns ens från start kan alltså inte heller tappas. :)


Ställer man upp sin kap/ger på hemma och sen blir den bara lite omkringflyttad ibland, då har ju liksom minst hälften av finessen med DW7xx försvunnit.

Och har man höga krav på precision och kapacitet så går ju DW7xx bort direkt.


Men jag tror att för vissa användare är deWalten otvetydigt det mest logiska sågvalet.
Tycker det är en riktigt jobbig såg att bära med sig efter som bär handtag saknas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.