A
apotekarnes apotekarnes skrev:
Det tror jag inte en sekund på. Clas ohlson skriver i frågor och svar att 10A räcker. Jula har antagligen snurrat till det i sin beskrivning. INGEN skulle bygga en maskin på 2200w som kräver 16 ampere. Det hade varit som att tillverka en motorcykel med toppfart på 31km/h istället för en moped på 30km/h
Du har alltså provat dessa kompressorer då du är så tvärsäker?

Att det krävs 16A är Därför du har en startström som ligger betydligt högre än 2200W, när den väl startat så fungerar det med 10A, men i startögonblicket så kan säkringen flyga. Att andra maskiner o.s.v på 2200W fungerar är inget märkligt, det är då en motor som driver en kapskiva, damsugare o.s.v. Det är så snabb strömrusning att säkringen inte hinner fara. En kompressor har en motor som driver just en kompressor, en tvåcylindrig, är den tom på luft så är det inget större motstånd, men har du luft i tanken så är den trög att starta, därav 16A säkring.
Jag har en Stanley, i ett Garage där det är halvkallt, om det är luft i tanken orkar den inte dra runt och komma igång om det är kallare än 8grader, då måste jag endera värma kompressoreelen, eller tömma på luft först. Försöker man på 10A säkring så flyger den snabbt. Jag har 16A med 2,5mm2 matning.

Men köp dessa och använd 10A säkring, tro dock inte ni kan reklamera på grund av det då ni tycker det är jobbigt med säkring som far.
Står kompressorn i rumsvärme, och töms på luft först så lär det fungera. Men hur många har en kompressor i så fint utrymme?
 
apotekarnes
Jag säger det för att i clas ohlsons frågor och svar säger supporten specifikt att 10A räcker. Jag har själven komp på 2200w som aldrig har löst ut en säkring. Dock ett annat märke.
 
  • Skärmdump från Clas Ohlsons webbplats visar en kundfråga och svar om säkringskrav för kompressor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också en snarlik 2 cylindrig 2200W'are och min erfarenhet är att "det hänger på gärdsgården". Man får tänka sig för lite. Jag har smällt säkringarna vid ett flertal tillfällen, även om det oftast går bra. Men uttag för långt ifrån central/säkring kan vara gränsfall. Och köra med lång förlängningskabel ("vanlig") till den är också mer eller mindre uteslutet, då får man fram med 2,5 kvadratskabeln.
 
C
A Amarace skrev:
En kompressor har en motor som driver just en kompressor, en tvåcylindrig, är den tom på luft så är det inget större motstånd, men har du luft i tanken så är den trög att starta, därav 16A säkring.
Det brukar finnas en avlastningsventil som ser till att kompressorblocket är trycklöst när den står stilla så att det inte hindrar start. Att det finns luft i tanken är då inte ett problem. Vet iofs inte hur det är med dessa billiga maskiner.

Luftflödet som tillverkaren anger får man minst sagt ta med en nypa salt när det gäller dessa lågbudgetkompressorer. Det kan vara både teoretiskt (cylindervolymen x motorns tomgångsvarvtal) eller flöde helt utan belastning. På "riktiga" kompressorer anges flödet vid maxtryck, vilket är det som är intressant när man tittar på flödet som ett visst verktyg behöver.
 
Är det någon egentlig skillnad på en eller två cylindrar?
Min lilla Race skramlar och dånar en hel del...
 
Intressanta synpunkter.
Tror du man skulle ha samma problem med uppstart i kyla med en 400V-kompressor?
Hur kallt kan man köra den tro?
Lite fundersam inför köp.

Hoppas VERKLIGEN på 50% på Stanley under årets Black friday!


A Amarace skrev:
Du har alltså provat dessa kompressorer då du är så tvärsäker?

Att det krävs 16A är Därför du har en startström som ligger betydligt högre än 2200W, när den väl startat så fungerar det med 10A, men i startögonblicket så kan säkringen flyga. Att andra maskiner o.s.v på 2200W fungerar är inget märkligt, det är då en motor som driver en kapskiva, damsugare o.s.v. Det är så snabb strömrusning att säkringen inte hinner fara. En kompressor har en motor som driver just en kompressor, en tvåcylindrig, är den tom på luft så är det inget större motstånd, men har du luft i tanken så är den trög att starta, därav 16A säkring.
Jag har en Stanley, i ett Garage där det är halvkallt, om det är luft i tanken orkar den inte dra runt och komma igång om det är kallare än 8grader, då måste jag endera värma kompressoreelen, eller tömma på luft först. Försöker man på 10A säkring så flyger den snabbt. Jag har 16A med 2,5mm2 matning.

Men köp dessa och använd 10A säkring, tro dock inte ni kan reklamera på grund av det då ni tycker det är jobbigt med säkring som far.
Står kompressorn i rumsvärme, och töms på luft först så lär det fungera. Men hur många har en kompressor i så fint utrymme?
 
apotekarnes
C Chentin skrev:
Intressanta synpunkter.
Tror du man skulle ha samma problem med uppstart i kyla med en 400V-kompressor?
Hur kallt kan man köra den tro?
Lite fundersam inför köp.

Hoppas VERKLIGEN på 50% på Stanley under årets Black friday!
Du får ju mycket lägre ström med 400v så kallstarter kommer inte bekymra en 400v-maskin på samma sätt. 2300w innebär knappt 10A med 230v med endast typ 3,5A med 400v 3-fas.
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
A
Har man kompressorn i kyla kan man byta till syntetolja,funkar fint(y)
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.