Staffans2000
M maria01 skrev:
Tror inte det finns nån bra besiktningsman prata med en för några år sen på en fest han mena får man dåligt rykte oss mäklarna att man är noga och ärlig en så blir man svartlistade direkt
Det är ett omöjligt uppdrag! Därför att:

( här skulle jag lagt in en video med "The Les Humphries Singers", med samma budskap som nedan, men denne okände får duga.

Staffan

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tiina.M skriver att det är en "grundlig och ordentlig " besiktning gjord av Anticimex. Jag tror nog att det är en vanlig s.k. överlåtelsebesiktning. Det är en översiktlig besiktning som inte omfattar el, vvs, radon ev. dränering eller koll av bygglov, servitut mm. El och vvs kan kosta stora summor

Jag skulle absolut göra en egen besiktning, och undvika Anticimex.
Fast även om man gör en egen besiktning så är det ju normalt sett en överlåtelsebesiktning.

A
Målet med säljarens besiktning och dolda fel försäkringen är att minimera säljaren risker.

Alla anmärkningar/antydningar som gjorts i protokollet kan aldrig hävdas som dolda fel eller ge köparen möjlighet till kompensation.

Det bästa protokollet för en köpare är alltså ett protokoll utan anmärkningar.

Med byte av reglar på plattan på agendan skulle jag definitivt tagit dit en egen besiktningsperson och även en egen firma för kostnadsuppskattning.
Ställ även frågan vad mer som dessa renoveringar för med sig, byta vatten och avlopp, el, nya badrum??

Vill ju inte dra upp golven de närmsta 20 åren när det är klart. Vilken tid tar det?

Är det smartare att göra alla rum direkt eller går det att ta dem i etapper?

Ja, frågorna är många och med en het marknad är det många som glömmer detaljerna

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rekommenderar att ni anlitar en egen besiktningsman och själva deltar på besiktningen.
Syftet är att ni ska få så bra byggteknisk underlag som möjligt så att ni kan göra en bedömning att köpet motsvarar det ni tänkt, med era förutsättningar.

Ett bonus är att kunna se var besiktningsmannen tittar, förståelse för vald byggteknik, dess känslighet och var ni ska ha koll på läget.
Föreslår också att ni har en överlåtelsebesiktning som underlag inför vad ni vill undersöka vidare, efter era förutsättningar, kan vara kompletterande undersökning av huvudbyggnaden och/ eller fastigheten i övrigt.

Det är i samband med köpet som det finns ett dialogutrymme, det som händer efteråt är juridik.

Är det svårt att få tidsutrymme för egen besiktning och eventuell vidare undersökning?
Då undergrävs/ fråntas ni er skyldighet att undersöka byggnaden/ fastigheten.

Rekommenderar att ni anlitar en godkänd/ certifierad Besiktningsman Överlåtelsebesiktning SBR

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.