Sånt här är svårt, jag har funderat lite om någon skulle flytta in hos mig. Just nu är den platsen ledig men jag redogör för mina tankar.

Om jag säljer halva bostaden så får jag betala skatt på vinsten och fortsätter bostaden att stiga i värde kan jag ha svårt att lösa ut någon vid en separation. Jag måste trygga en bostad åt mina barn så jag är motståndare till att sälja halva bostaden.

Ovanstående innebär att jag nekar min partner en eventuell värdestegring och därför bör hyran som partnern betalar innehålla en kompensation. Eftersom jag tar hela boendekostnaden själv idag så är varje krona jag får in som hyra en förbättring av min ekonomi. Med andra ord är jag nöjd om jag inte går back på att någon flyttar in och hyran kan sättas till 8 kr.

Givetvis kan jag tänka mig att sälja bostaden för att skaffa en ny gemensam bostad. Då är fördelen att bägge parter känner att det är deras bostad.

Det viktiga är att alla inblandade känner sig nöjda med en lösning i slutändan, tänk dock igenom hur det ska lösas om det blir ett plötsligt slut i slutändan

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F FEL007 skrev:
Ovanstående innebär att jag nekar min partner en eventuell värdestegring och därför bör hyran som partnern betalar innehålla en kompensation. Eftersom jag tar hela boendekostnaden själv idag så är varje krona jag får in som hyra en förbättring av min ekonomi. Med andra ord är jag nöjd om jag inte går back på att någon flyttar in och hyran kan sättas till 8 kr.
Kompensation för att du har gjort en investering?
Hon kan investera på egen hand? det borde väl finnas utrymme i hennes ekonomi om hon bor billigt.

Tycker inte heller att man ska ta någon hög hyra, men driftskostnaderna kan man gott dela på.

Att både få sambon att bli delägare i huset och att villkora detta ägande med att TS har rätt att köpa tillbaka huset vid en eventuell separation går inte. Jordabalken är uppbyggd så att villkorat ägande i det närmaste är omöjligt (vissa arvs- och gåvosituationer undantagna).

Hur man ska göra är därför beroende på vad man tycker är viktigast – TS möjlighet att säkra sitt ägande eller sambons möjlighet att vara med och äga sin bostad.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Ja, någonting måste du göra. Eftersom hon är med och betalar på dina huslån och renoveringar blir situationen konstig om hon inte har någon rätt till huset vid separation. Värdera och sälja halva huset till henne.
förklara gärna lite mer..
Jag äger min fastighet som enskild egendom, frugan är med och betalar vardagsräkningar och renoveringar, jag betalar för fastigheten ensam..

Eller var det så du menade?

Låt henne spara lika mycket ni renoverar för på ett "eget" konto, eftersom hon tjänar mer men har mindre tillgångar (?) kanske hon ska spara mer ändå av sin lön. Om ni tror fastigheter är bättre än börsen, köp en sommarstuga som bara är hennes. Efter 5-10 år eller när ni har gemensamma barn så kan ni kanske gå vidare. Då borde ju hon hunnit bygga upp ett kapital som motsvarar ditt hus pga sin högre lön. Nyckeln och fördelen ni har är ju att hon tjänar mer och kan komma ikapp dig. När ni väl är ungefär lika, gör som alla som gifter sig. Dela på allt.

Om du vill huset ska gå vidare i arv till dina barn kanske ett annat upplägg krävs. Frågan är om barnen vill och kan ta över ett hus.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Kompensation för att du har gjort en investering?
Hon kan investera på egen hand? det borde väl finnas utrymme i hennes ekonomi om hon bor billigt.

Tycker inte heller att man ska ta någon hög hyra, men driftskostnaderna kan man gott dela på.
Bara för att förtydliga så går kompensationen ut på att hyran ska sänkas så att hon ska kunna investera på egen hand precis som du skriver. Jag låser ut henne från möjligheten att investera i en bostad.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Skriver ni skuldebrev så ”köper” du ju ut henne vid en eventuell separation med samma ”pengar” som hon inte betalat och räknar man upp det med samma räntesats som banklånet blir det samma sak som att ni lånar dom pengarna på banken.......

Det är inte en helt enkel fråga...... gäller ju att vara överens om värderingen såväl nu som om man separerar, tyvärr är man oftast inte helt överens vid en separation :thinking:

A
Då vi pratar om sambolagen i första skede ser jag följande:

https://lexly.se/artiklar/samboavtal/om-sambolagen

Ditt hus är ditt även om hon flyttar in där pga bostad som du ägde innan hon flyttade dit.

Så jag förstår inte varför du vill kräva att hon ger dig X miljoner för att få 50%? I det läget är huset inte längre ditt utan en del av gemensamma bohaget.

Sedan kommer vi till driftkostnader. Här ser jag det som naturligt att dela, antingen 50/50 eller % enligt inkomst. Driftkostnaden ska dock inte innehålla renoveringar eller standardhöjning.

Renoveringar: Här finns det två vägar att gå
1. Värdera huset vid samboskapet, skriv ett intyg, om ni flyttar isär och båda delat 50/50 på renoveringskostnader och arbete bör hon få 50% av det ökade värdet vid särflyttningen.
2. Du bekostar alla renoveringar och behåller värdet av renoveringarna.

Då din sambo har mycket högre inkomst kan hon givetvis spara mycket pengar för ett eventuellt framtida behov av ny bostad. Samtidigt så är detta ju en tydlig signal att du inte är villlig att satsa och gå helhjärtat in i situationen.

Om sambon köper halva huset ska ni vara försiktiga med hur avtalet skrivs. Hennes halva blir nämligen samboegendom då, eftersom att den köps in som gemensam bostad.

Det kan alltså bli en situation där 75 % av huset är TS:s. Hans halva, och halva sambons halva. Det är lätt att avtala bort, men måste ändå göras.

Tack för alla svar. Det är en fantastik kvinna jag bor med. Utan tvekan mitt livs kärlek. Därför vill vi även ha gemensamma drömmar och kunna renovera, bygga ut osv. Helt enkelt gemensamma mål och projekt.

För mig är det lite som att köra bil utan försäkring, Jag har aldrig krockat och kör ju så försiktigt. Samtidigt så ska det bli så rättvist som möjligt.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.