Hantverkare tjänar snuskit med slantar på att köpa in alt. Så de är nog inte glada att förlora den intäckten. Helt sjukt att de tjänar pengar på ingenting.

Och sen har vi ROT bidrags fusket...
 
para skrev:
Kan bli krångel med garantin också om nått går sönder. Hantverkaren och pannförsäljaren skyller på varandra. Fel monterad osv...
Jag har kommit fram till att jag tror att om hantverkaren vill jävlas med mig så tror jag att han kan hitta på sätt att göra det på även om jag köper allt av honom. Men det hoppas och tror att han är en hyvens kille.
 
pmm skrev:
Hantverkare tjänar snuskit med slantar på att köpa in alt. Så de är nog inte glada att förlora den intäckten. Helt sjukt att de tjänar pengar på ingenting.

Och sen har vi ROT bidrags fusket...

Jag har pratat med hantverkaren och han säger att han inte sysslar med ROT fusk och han tycker att jag lika gärna kan köpa i butiken.
 
Byt hantverkare och blås alliansen....
 
pmm skrev:
Byt hantverkare och blås alliansen....

Jag förstår inte vad du menar
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag förstår inte vad du menar
Han tycker du ska anlita en oseriös hantverkare som fuskar med rot så det blir billigare för dej men jag tycker man ska se upp för såna hantverkarna.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det är väl ganska givet att en installatör försöker sälja de produkter den installatören har avtal med och bra rabatter? Det är väl också så att om du köper en välkänd panna som privatperson för 30 000.- så kan du köpa den av en installatör för samma peng eftersom installatören ofta har rabatt på sina inköp (vinst för båda parter)
Men vill du handla en panna i Polen för halva priset får du sköta garantier själv och betala för felsökning.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Jag har byggt om ca 300 badrum och kanske 50 kök. Det fungerar inte att kunden köper in t.ex. köket själv och jag sedan ska riva det gamla och montera in det nya. Går något sönder t.ex. så är det en jättestor skillnad i pris, om jag kan köpa reservdelar hos min leverantör, än om kunden ska göra det från sin. Jag lämnar ju 2 resp 10 års garanti på arbetet, men om jag inte själv har levererat köket, så kan jag ju heller inte lämna garanti för varan i sin helhet. Samma sak är det med bubbelbadkar etc. Köper kunden det själv, så får han även köpa monteringen av någon annan. Jag monterar det inte.
 
Plutus skrev:
Det är väl ganska givet att en installatör försöker sälja de produkter den installatören har avtal med och bra rabatter? Det är väl också så att om du köper en välkänd panna som privatperson för 30 000.- så kan du köpa den av en installatör för samma peng eftersom installatören ofta har rabatt på sina inköp (vinst för båda parter)
Men vill du handla en panna i Polen för halva priset får du sköta garantier själv och betala för felsökning.
Jag har en offert från en svensk butik och hantverkaren sa att det går på ett ut om jag handlar där eller om jag ska betala honom för att handla åt mig.
 
Plutus skrev:
Det är väl ganska givet att en installatör försöker sälja de produkter den installatören har avtal med och bra rabatter? Det är väl också så att om du köper en välkänd panna som privatperson för 30 000.- så kan du köpa den av en installatör för samma peng eftersom installatören ofta har rabatt på sina inköp (vinst för båda parter)
Men vill du handla en panna i Polen för halva priset får du sköta garantier själv och betala för felsökning.
Jo men rabatten kommer ju sällan kunden till godo, det brukar ju snarare vara så att privatpersonens pris + 20% som man får betala till montören för samma grej.

Johnsson 56 skrev:
Jag har byggt om ca 300 badrum och kanske 50 kök. Det fungerar inte att kunden köper in t.ex. köket själv och jag sedan ska riva det gamla och montera in det nya. Går något sönder t.ex. så är det en jättestor skillnad i pris, om jag kan köpa reservdelar hos min leverantör, än om kunden ska göra det från sin. Jag lämnar ju 2 resp 10 års garanti på arbetet, men om jag inte själv har levererat köket, så kan jag ju heller inte lämna garanti för varan i sin helhet. Samma sak är det med bubbelbadkar etc. Köper kunden det själv, så får han även köpa monteringen av någon annan. Jag monterar det inte.
Hur svårt kan det vara att montera ett Ikea kök eller om kunden handlat hem det kaklet denne önskar till sitt badrum?

Under mitt husbygge har jag kategoriskt tackat nej till hantverkare som inte vill släppa till något alls utan det ska till 100% vara på deras villkor istället för som kunden önskar, såna har jag valt bort då iaf jag historiskt sett bara haft problem med såna hantverkare, har man kass attityd innan man börjat så har man det vanligtvis även när nått går sönder eller inte blev som man tänkt sig.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Jag har byggt om ca 300 badrum och kanske 50 kök. Det fungerar inte att kunden köper in t.ex. köket själv och jag sedan ska riva det gamla och montera in det nya. Går något sönder t.ex. så är det en jättestor skillnad i pris, om jag kan köpa reservdelar hos min leverantör, än om kunden ska göra det från sin. Jag lämnar ju 2 resp 10 års garanti på arbetet, men om jag inte själv har levererat köket, så kan jag ju heller inte lämna garanti för varan i sin helhet. Samma sak är det med bubbelbadkar etc. Köper kunden det själv, så får han även köpa monteringen av någon annan. Jag monterar det inte.
Men om din leverantör inte har vad jag behöver så vill inte du ha mig som kund? Bar att du är ärlig.
 
M
pmm skrev:
Hantverkare tjänar snuskit med slantar på att köpa in alt. Så de är nog inte glada att förlora den intäckten. Helt sjukt att de tjänar pengar på ingenting.
Ingenting?

- Research och erfarenhet/ackumulerad kunskap om vilka grejer som passar bra tillsammans och vilka grejer man är villig att lämna garanti på.
- Inköp, dvs utlägg, dvs en risk utifallatt kunden strular med betalning.
- Transport
- Lagerföring för vissa grejer
- Tid för all hantering och administration kring grejjerna

finns nog mer...

Med din attityd betyder der ju att ALLA affärer, webshops, distributörer, importerare, osv osv osv tjänar "snuskit med slantar" på "ingenting".

Tänk lite...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
"Men om din leverantör inte har vad jag behöver så vill inte du ha mig som kund? Bar att du är ärlig.

Om "min" leverantör inte har det du behöver, så vill jag ändå köpa in det själv, från "din" leverantör. Enbart för att det ska vara täta skott om något händer.

Hur svårt kan det vara att montera ett Ikea kök eller om kunden handlat hem det kaklet denne önskar till sitt badrum?

Under mitt husbygge har jag kategoriskt tackat nej till hantverkare som inte vill släppa till något alls utan det ska till 100% vara på deras villkor istället för som kunden önskar, såna har jag valt bort då iaf jag historiskt sett bara haft problem med såna hantverkare, har man kass attityd innan man börjat så har man det vanligtvis även när nått går sönder eller inte blev som man tänkt sig.

Vem har pratat om IKEA-kök ? När det gäller kakel, kan jag lova dig, att det kan kosta nästan hur mycket som helst. Om man som hantverkare ska sätta kakel i ett badrum som kostar 100000, samtidigt som man själv kan ta ut 10000 för arbetet så kanske du fattar vad jag menar.
Kan för övrigt tala om för dig, att jag ALDRIG har haft en enda anmärkning på mina jobb och det är inte du som kan rata mig, det är jag som ratar sådana kunder som dig
 
Som synes i min tidigare kommentar, så vet jag inte hur jag får till det, så det syns vad jag svarar på riktigt.
Men en annan sak, när det gäller detta är, att om kunden ska köpa in materialet och jag ska utföra arbetet så kan ju inte jag, rent juridiskt, ställa krav på leverantören. För jag har inget avtal med det företaget, vilket jag har om JAG köpt in det.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
När det gäller kakel, kan jag lova dig, att det kan kosta nästan hur mycket som helst. Om man som hantverkare ska sätta kakel i ett badrum som kostar 100000, samtidigt som man själv kan ta ut 10000 för arbetet så kanske du fattar vad jag menar.
Här fattar jag inte vad du menar

Johnsson 56 skrev:
"Men om din leverantör inte har vad jag behöver så vill inte du ha mig som kund? Bar att du är ärlig.

Om "min" leverantör inte har det du behöver, så vill jag ändå köpa in det själv, från "din" leverantör. Enbart för att det ska vara täta skott om något händer.
Jag tror säkert att du är en bra hantverkare...och det var inte meningen att låta nedvärderande, och jag tror jag förstår vad du menar, om jag som kund skulle komma till dig med en offert på tex en uppsättning kakel och klinkers som jag vill ha i mitt badrum, så skulle du föredra att gå till den butiken som jag har beställt offerten av och köpa plattorna åt mig? Min rörmokare föredrog att jag skulle få sakerna hemlevererade, men tycker du att det är något konstigt med det? Är min rörmokare konstig för att han föredrar att det är jag som beställer värmesystemet som han ska installera åt mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.