M
D Derbyboy skrev:
Hoppas bara dina andra barn kompenseras så att du inte nallat på deras laglott…..
Tro det eller ej men det finns faktist familjer där släktingar inte bryr sig. Mina föräldrar har skuldfritt boende värderat till 8-siffrigt, pengar på banken, och dom pratar om att sälja huset till mitt syskonbarn till underpris. Något som jag aldrig i livet skulle ha invändningar emot. Vad dom gör med sina tillgångar som dom jobbat ihop under sin livstid är inget som jag har med att göra!

Denna äckliga snikenhet som vissa verkar antyda som rådande normalläge är inget som jag lyckligtvis fått uppleva under min livstid. Jag kan bara beklaga er som blir ovänner med era släktingar för pengar, måste vara fruktansvärt!

• Gilla
  • Älska
SL85 och 9 till
  • Laddar…
D
Det rådande normalläget är lyckligtvis att föräldrar är rättvisa när det kommer till arv. Sen går det säkerligen att hitta rimliga avsteg från den principen.

• Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Nej, det är inte ok. Det är snubblande nära åldringsbedrägeri, speciellt som ni vet vad huset värderats till, inklusive renovering.
Din son står inte precis i första ledet arvingar och det mindre problemet är övriga kan tänkas ha rätt konkreta åsikter om priset.
Det stora problemet är att alla som känner till affären kan tänkas få gehör av Farbror Blå, för det råder av din fråga att döma inga tvivel om att du och sonen är i s k ond tro: ni vet ju att priset är fel. Och faster behöver inte avlida för att det problemet ska knacka på dörren.
Om ni ändå köper och faster avlider utan att Farbror Blå hör av sig är risken ändå överhängande för problem nummer tre: att boupptecknaren anser att skillnaden mellan det din som betalade och det huset värderats till är att räkna som förskott på arv. Och om det inte blivit problem innan så blir det cirkus då.
Var hederlig och betala det som huset är värt.
Vill ni vara helt säkra på att slippa problem - lägg ut det på öppna marknaden och betala samma som högsta budet, det är säljaren som avgör vem som får köpa och detta är ett vanligt sätt att lösa problemet med värdering av fastigheter som ska omvandlas till arv. Man blåser alltså andra köpare men det är inte olagligt.
Olagligt är däremot att köpa för billigt av en åldring som vill vara snäll.

E ekobonden skrev:
Min faster, 87 år, fick i början av sommaren flytta till ett äldreboende. Hon äger ett hus på ca 140 m2 i en liten by en mil utanför staden. Huset är taxerat till 495000, och värderat av två olika mäklare till ca 850000. Det är ganska eftersatt i underhåll och har i stort sett orginalinredning från 1950-60 - gäller även vatten- och elledningar... Uppskattningsvis kostar det ca 800000 att rusta upp och fixa till 2021-standard.
Faster har inga egna barn, men sex syskon varav två fortfarande är i livet, samt en stor drös syskonbarn (däribland jag). Nu har vår son, 20 år, visat intresse för att köpa huset. Faster tycker att det vore väl jättebra och har pratat om detta med sina syskon och flera av syskonbarnen, och ingen verkar opponera sig. Nyss hemkommen till äldreboendet igen efter några dagar på sjukhus, har faster nu bestämt sig för att göra slag i saken och omgående sälja huset till vår son.

"Och jag vill bara ha 188000 för huset, för det är så mycket som lånet är på".

Nu funderar jag på om det är ok att betala så lite?
Även om inte någon annan släkting är intresserad, eller säger sig ha några invändningar, kan det ju bli avundsjuka bakom ryggen ändå.
Sedan kanske det rent skattemässigt eller pga andra regelverk inte är godkänt att köpa under taxeringsvärdet?
Vår son har väl inga stora ekonomiska resurser, så han är väldigt tacksam för ett lågt pris.
Vi skjuter dock gärna till upp till taxeringsvärdet om det skulle krävas.

Tacksam för goda råd i frågan.

• Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
D
OlssonX OlssonX skrev:
Nej, det är inte ok. Det är snubblande nära åldringsbedrägeri, speciellt som ni vet vad huset värderats till, inklusive renovering.
Din son står inte precis i första ledet arvingar och det mindre problemet är övriga kan tänkas ha rätt konkreta åsikter om priset.
Det stora problemet är att alla som känner till affären kan tänkas få gehör av Farbror Blå, för det råder av din fråga att döma inga tvivel om att du och sonen är i s k ond tro: ni vet ju att priset är fel. Och faster behöver inte avlida för att det problemet ska knacka på dörren.
Om ni ändå köper och faster avlider utan att Farbror Blå hör av sig är risken ändå överhängande för problem nummer tre: att boupptecknaren anser att skillnaden mellan det din som betalade och det huset värderats till är att räkna som förskott på arv. Och om det inte blivit problem innan så blir det cirkus då.
Vill ni vara helt säkra på att slippa problem - lägg ut det på öppna marknaden och betala samma som högsta budet, det är säljaren som avgör vem som får köpa och detta är ett vanligt sätt att lösa problemet med värdering av fastigheter som ska omvandlas till arv. Man blåser alltså andra köpare men det är inte olagligt.

Kanon, där kom veckans dummaste inlägg!

- är du skrivsugen kan du väl höra av dig till någon kompis

• Gilla
-MH- och 13 till
  • Laddar…
Hur menar du nu?

D Derbyboy skrev:
Kanon, där kom veckans dummaste inlägg!

- är du skrivsugen kan du väl höra av dig till någon kompis

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
D
Läs hela tråden från början så förstår du precis vad jag menar.

Skynda dig så hinner du radera ditt inlägg. Inte kul att få sin dumhet dokumenterad på internet.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Tror du?
Det tror inte jag. Ledtråd: då hade jag inte frågat.
Så: vad menar du?
”Veckans dummaste inlägg” är ju lite speciellt. Att du läser alla inlägg som gjorts på detta forum också.
Får man pris eller är det bara ett påhopp som bör anmälas till admin?
Är du sur för att du inte får blåsa faster?
Frågor, frågor.

D Derbyboy skrev:
Läs hela tråden från början så förstår du precis vad jag menar.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Bröstarvingarna kan.. Nä, just kidding, jag HAR läst hela tråden :)

Det jag tänkte skriva var dels det med äldreboendet som nån annan tog upp, finns det pengar konfiskeras dom i princip, jag har sett det hända, vilket är synd och skam när det handlar om en människa som jobbat och betalat skatt hela livet och sen blir ifråntagen sina besparingar i slutet av livet :(

MEN, angåendeatt ge bort/sälja billigt till icke bröstarvingar.

Jag har dessvärre bevittnat exakt det, en person utan egna barn valde att ge bort en fastighet till det syskonbarnet som hade hjälpt henne i åratal med att handla mat och sköta om fastigheten, samtliga syskonbarn och sykonbarnbarn var införstådda med detta och var på det klara att hon var fullt kapabel att fatta egna beslut.

Efter att hon dog några år senare så blev det ÄNDÅ en enorm juridisk process där det drogs fram en massa fulheter med smutskastning och stämningar och jag vet inte allt, tillslut hittades det ett litet hål då nån advokat lyckades komma fram till att lösöret i fastigheten inte stod med i gåvobrevet, så det var minsan nån form av förskott på arv (eller nåt, jag vet inte exakt vad det stod) och då ingen visste exakt vad som fanns i husen i fråga vid gåvotillfället blev det en stor konflikt med påhittade värderingar av påhittade saker och tillslut orkade inte den personen som fått fastigheten strida längre utan gick med på att kompsensera övriga arvingar en ganska stor summa för saker som möjligen hade funnits i huset flera år tidigare..

Han fick sån avsmak för hela affären att han sålde fastigheten och bröt kontakten med alla andra arvingar. (Eller om dom bröt med honnom, lite oklart)

Så en gåva som var ett tack för hjälp och som hon ville skulle stanna i släkten (en av anledningarna att ge det till just det syskonbarnet, flera generationer bakåt var födda i den stugan) orsakade en konflikt som splittrade alla släktingarna och gjorde att fastigheten såldes till utomstående.

Otroligt tråkigt. Jag hoppas VERKLIGEN att inte TS får sådana problem.. men tänk igenom allt noga, ingen trodde det ovan skulle hända heller, alla var goda vänner och snälla mot varann så länge hon levde.

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
D
OlssonX OlssonX skrev:
Tror du?
Det tror inte jag. Ledtråd: då hade jag inte frågat.
”Veckans dummaste inlägg” är ju lite speciellt. Att du läser alla inlägg som gjorts på detta forum också.
Får man pris eller är det bara ett påhopp som bör anmälas till admin?
Är du sur för att du inte får blåsa faster?
Frågor, frågor.
Precis det jag skrev!

P
OlssonX OlssonX skrev:
Att det kostar mycket pengar att rusta upp huset är irrelevant.

Hade du läst hela tråden innan du skrev det där? I så fall hade du sett hur fastern reagerade när TS föreslog ett högre pris.
Du hade även vetat att förskott på arv inte är tillämpligt i det här fallet.

[Edit: stafvel]

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
harry73 och 4 till
  • Laddar…
Fastern vill bli av med huset av flera skäl. Det finns en ung grabb i släkten som vill ta över och rusta upp hemmet som fastern bebott i många år. Fastigheten belastar fasterns ekonomi när hon nu flyttat till hemmet. Hon har inga bröstarvingar. Hon tycker det är både roligt och trevligt att grabben tar över och vårdar huset, ett hus hon inte har orkat underhålla men ett hus där hon förmodligen varit lycklig i. En utmärkt ide!

Massor av tyckande här i tråden om orättvisa och släktingars förväntade eventuella arv som är helt obefogat.

Kära faster: gör som du tänkt! Du får antagligen följa grabbens arbete med huset och blir säkerligen hämtad för en kopp kaffe vid köksbordet eller i trädgården då och då. Jag tycker detta är en lysande ide. Jag vill själv mycket gärna att någon av mina döttrar en dag övertar mitt hus!

• Gilla
  • Älska
Mih och 11 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hoppas bara dina andra barn kompenseras så att du inte nallat på deras laglott…..
Fast om hon vill det så kan göra det men då skriva i gåvan att det inte är förtida arv.
De som bryr sig om mig när jag lever kan få bry sig när jag är död, det är min absoluta vilja

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det rådande normalläget är lyckligtvis att föräldrar är rättvisa när det kommer till arv. Sen går det säkerligen att hitta rimliga avsteg från den principen.
Och så finns det barn som bör sig illa åt och fullständigt struntar i sina föräldrar o vice versa

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tro det eller ej men det finns faktist familjer där släktingar inte bryr sig. Mina föräldrar har skuldfritt boende värderat till 8-siffrigt, pengar på banken, och dom pratar om att sälja huset till mitt syskonbarn till underpris. Något som jag aldrig i livet skulle ha invändningar emot. Vad dom gör med sina tillgångar som dom jobbat ihop under sin livstid är inget som jag har med att göra!

Denna äckliga snikenhet som vissa verkar antyda som rådande normalläge är inget som jag lyckligtvis fått uppleva under min livstid. Jag kan bara beklaga er som blir ovänner med era släktingar för pengar, måste vara fruktansvärt!
Heder(y)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Det där slog nog rekord i stollighet.
Man förfogar fritt över sina tillgångar.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.