4 515 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Köpa hus som som bara är ett användbart skal med tomt. Hur mycket kan jag pruta?
Man får väl räkna med 100 papp för bergvärme men å andra sidan får man massor med billig värme och kan ta långa duschar, hålla 19 grader i garaget och vädra i 2 timmar på vintern utan att få dåligt samvete. Dessutom ökar bergvärmen värdet på huset - i vissa fall med lika mycket som installationskostnaden.
Har du inte lite väl höga tankar om bergvärme? Enligt alla mina bekanta, har det funkat kanon i ett par år. Därefter sjunker effektiviteten undan för undan. Elkostnaderna blir svindyra. Är det väldigt kallt räcker värmen inte till. Efter 10-15 år är borrhålet "förbrukat".pelpet skrev:Man får väl räkna med 100 papp för bergvärme men å andra sidan får man massor med billig värme och kan ta långa duschar, hålla 19 grader i garaget och vädra i 2 timmar på vintern utan att få dåligt samvete. Dessutom ökar bergvärmen värdet på huset - i vissa fall med lika mycket som installationskostnaden.
Som svar på frågan hur mycket du kan pruta. Så mycket du bara kan och samvetet tillåter!
Hur gärna vill du ha just denna fastighet? Det är ju lite avgörande för hur hårt du ska gå på.
Om du går in och lägger skambud och driver en hård linje riskerar du att stå utan affär till slut.
Handlar det mer om att göra en bra affär hade jag gått in hårt. Ta ett snack med mäklaren och läs av vibbarna på desperationsfronten. Dödsbon vill de flesta bli av med snabbt. Försök få reda på vad de kan tänkas sig som lägsta pris. Lägg dig sen ordentligt under det så finns det förhandlingsutrymme.
Eftersom de inte fick ett enda bud innan måste priset vara helt galet. Eller så var de ute under helt fel period för att fånga en enda intresserad köpare.
I slutändan handlar det inte om vad olika saker kommer kosta att åtgärda utan om hur gärna du vill ha just detta objekt. Och hur gärna säljaren vill bli av med det.
Hur gärna vill du ha just denna fastighet? Det är ju lite avgörande för hur hårt du ska gå på.
Om du går in och lägger skambud och driver en hård linje riskerar du att stå utan affär till slut.
Handlar det mer om att göra en bra affär hade jag gått in hårt. Ta ett snack med mäklaren och läs av vibbarna på desperationsfronten. Dödsbon vill de flesta bli av med snabbt. Försök få reda på vad de kan tänkas sig som lägsta pris. Lägg dig sen ordentligt under det så finns det förhandlingsutrymme.
Eftersom de inte fick ett enda bud innan måste priset vara helt galet. Eller så var de ute under helt fel period för att fånga en enda intresserad köpare.
I slutändan handlar det inte om vad olika saker kommer kosta att åtgärda utan om hur gärna du vill ha just detta objekt. Och hur gärna säljaren vill bli av med det.
På vilket sätt är det förbrukat? Pressas slangen upp och hålet sluter sig tills det bara är en liten grop kvar?AG A skrev:
Under de första åren kyls berget ner en aning runt borrhålet, men sen stabiliseras det. Att det skulle fortsätta att kylas ner i 15 år för att sen bli oanvändbart är en myt som tyvärr alldeles för många sprider (notera att det alltid är en bekant eller granne som har drabbats av det).
För 10-15 år sedan var elen billigare, så då dimensionerade man oftast värmpump och borrhål för lägre energitäckning än i dag. Därför har oftast äldre anläggningar lite högre driftkostnad än de anläggningar som byggs i dag (å andra sidan var dom några 10-tusen billigare att installera förr och man fick en hel del eltillskott för dom pengarna).
Har man en äldre anläggning och problem med underdimensionerat/för kallt borrhåll så finns det flera saker man kan göra; Man kan komplettera med en kortare markslinga eller ett till borrhål (kanske mest motiverat om man har stora problem eller har tänkt bygga ut) eller så kan man installera en frånluftmodul som återvinner energi ur ventilationsluften och använder den till att avlasta/återladda borrhålet. Ett annat sätt är att att minska energiförbrukningen genom att tillägsisolera.
Att borrhålet skulle vara förbrukat bara för att man belastar det mer än det var tänkt från början är nonsens.
Nyligen testades äldre pumpar hos energimyndigheten och de har lika bra prestande som när de installerades för 10-15 år sedan. Skulle däremot tippa på att dina bekanta borrat för grunt eller har fel på pumpen.AG A skrev:
Installerar du en ny pump idag med ett väl tilltaget hål man i stort sett strunta i att tilläggsisolera vind etc. Det lönar sig helt enkelt inte.
Hej
Jag köpte ett tomskalshus byggt 51 för snart 20 år sen. Elen, inbillad i väggarna, fungerar utan anmärkning. Har utökat elsystemet och bytt till jordat i några rum. Monterade bergvärme tidigt och sänkte årsförbrukningen av el från 46-48000 kWh till 20000 kWh/år. Vp gick i 16 år och elförbrukningen låg relativt konstant över tid. Ifjol stannade den gamla pumpen och byttes ut eftersom det kändes vanskligt att reparera en så pass gammal maskin. Den nya pumpen är större så jag valde att komplettera med ytterligare borra vilket gjorde att det i princip blev en helt ny totalinstallation. Det gamla borrhålet används också och lämnar fortfarande energi. (Brine in låg nästan aldrig på minussidan när den gamla pumpen kördes). Den nya pumpen är effektivare och snart har den gått ett år och årsförbrukningen ser ut att landa mellan 15 och 16000 kWh trots att huset hålls varmare nu(innegivare).
Köket är fortfarande originalköket med höjd arbetsbänk. Är väl inte direkt ett superpraktiskt kök men vårt intresse för matlagning är ganska lågt så jag har då inga planer på att byta. Köket kommer iaf lätt att överleva mig med tanke på kvalitén.
1: Jag upplever mitt 50-talshus som ett rejält och välbyggt hus.
2: Mina elledningar är i nyskick på de ställen vi kontrollerat/bytt.
3: Ett kök från denna tid är nog ofta av bra kvalité om än opraktiska.
4: Ett välinstallerat värmepumpssystem ger bra ekonomi jämfört med andra alternativ. Möjligen finns det ett visst lotteri i hur bra det fungerar för det är ju en del som likt någon tidigare i tråden hänvisar till misslyckade bergvärmeprojekt. Försök att få lite förstahandsinput om olika installationer så kan du kanske få en bra bild.
Lycka till/LOB
Jag köpte ett tomskalshus byggt 51 för snart 20 år sen. Elen, inbillad i väggarna, fungerar utan anmärkning. Har utökat elsystemet och bytt till jordat i några rum. Monterade bergvärme tidigt och sänkte årsförbrukningen av el från 46-48000 kWh till 20000 kWh/år. Vp gick i 16 år och elförbrukningen låg relativt konstant över tid. Ifjol stannade den gamla pumpen och byttes ut eftersom det kändes vanskligt att reparera en så pass gammal maskin. Den nya pumpen är större så jag valde att komplettera med ytterligare borra vilket gjorde att det i princip blev en helt ny totalinstallation. Det gamla borrhålet används också och lämnar fortfarande energi. (Brine in låg nästan aldrig på minussidan när den gamla pumpen kördes). Den nya pumpen är effektivare och snart har den gått ett år och årsförbrukningen ser ut att landa mellan 15 och 16000 kWh trots att huset hålls varmare nu(innegivare).
Köket är fortfarande originalköket med höjd arbetsbänk. Är väl inte direkt ett superpraktiskt kök men vårt intresse för matlagning är ganska lågt så jag har då inga planer på att byta. Köket kommer iaf lätt att överleva mig med tanke på kvalitén.
1: Jag upplever mitt 50-talshus som ett rejält och välbyggt hus.
2: Mina elledningar är i nyskick på de ställen vi kontrollerat/bytt.
3: Ett kök från denna tid är nog ofta av bra kvalité om än opraktiska.
4: Ett välinstallerat värmepumpssystem ger bra ekonomi jämfört med andra alternativ. Möjligen finns det ett visst lotteri i hur bra det fungerar för det är ju en del som likt någon tidigare i tråden hänvisar till misslyckade bergvärmeprojekt. Försök att få lite förstahandsinput om olika installationer så kan du kanske få en bra bild.
Lycka till/LOB
Redigerat:
Möjligheten att pruta hänger ju helt och hållet på säljarens vilja att snabbt ta pengarna och bli av med huset.Har inget att göra med vad du ska göra med huset, som någon redan skrivit.
Att ha ett bobart renoveringsprojekt istället för att bygga nytt har väldigt många fördelar, de flesta är redan uppräknade. Utöver de så slipper du krångla med bygglov och annat kul.
OM du köper huset och OM du beslutar dig för att riva ut köket; kontakta mig först! Jag kommer gärna och hjälper dig montera ner det, skulle passa perfekt i sommarstugan!
Att ha ett bobart renoveringsprojekt istället för att bygga nytt har väldigt många fördelar, de flesta är redan uppräknade. Utöver de så slipper du krångla med bygglov och annat kul.
OM du köper huset och OM du beslutar dig för att riva ut köket; kontakta mig först! Jag kommer gärna och hjälper dig montera ner det, skulle passa perfekt i sommarstugan!
Liknande trådar
-
Köpa hus, ev fukt i källare. Vad göra?
Köpa & Sälja hus -
Jag får 70% rabatt på byggvaruhus (bara jag) - tips om vad jag kan köpa
Övrigt Off Topic -
Köpa 70tals trähus på platta - kan bara stenhus
Köpa & Sälja hus -
Köpa hus, bara jag som står på lånet.
Köpa & Sälja hus -
Hos vilka husföretag kan man köpa bara ritningen?
Hustillverkare