En sak gällande dränering är ju att är det gjort så är det gjort. Vi gjorde en massa grejer i trädgården som grussättningar intill huset och målade om uterum osv vilket var helt bortkastat både ekonomiskt och arbetsmässigt när vi 5år senare dränerade om.

Det samma gäller då om det finns gångar och altaner runt det hus ni tittar på. Värdet av dessa blir låga om kåken inte är dränerad och ett behov föreligger.

Är detta ett hus ni planerar att bo i länge så skulle jag dränera det första jag gjorde så är det gjort och klart för er tid i huset så behöver man inte bry sig om det sedan och det finns inga nackdelar med att göra det utom att men gräver ner pengar i backen (som gör nytta) i stället för att kunna lägga dem på fina ytskikt.

Räkna även med ny dagvattenbrunn och att ni kanske får gräva ny dagvattenledning till anslutningspunkt så ni inte blir överraskade om det behöver göras.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Erik4
Jag tycker absolut inte att ni ska dränera. Hade man lagt massa pengar på att inreda källaren med organiska material och vill undvika att få mögel så skulle jag överväga dränering för att de pengarna inte skulle ha varit i sjön. Om källaren nu inte är inredd så har ni ju möjlighet att inreda den på rätt sätt och ta hänsyn till den fukt som finns. Börja med en luftavfuktare för ett par tusenlappar. Sen får ni eventuellt ta bort färgen som inte släpper igenom fukt. För att få mer inredd känsla kan ni lägga värmegolv och klinkra. Bila inte upp hela golvet för att isolera då värmeförlusten är ganska liten. Däremot kan man behöva köra med värme året om för att golvet inte ska suga åt sig fukt när man slår av värmen. Det råder en dräneringshysteri i det här landet och det finns bra mycket billigare och mer hållbara alternativ till det som fler borde överväga.

Som köpråd: OM du tänker inreda källaren till boyta. Köp ett annat hus, med en modern grundkosntruktion. En källare från den tiden är inte avsedd att ha som boyta. man kan ha tvättstugan där, lite förråd, och snickarhörna. Men räkna inte med att ha sovrum, tv rum osv i källaren.

Nu låter det ju som det ev. är lite väl fuktigt även för sådan användning, så en dränering kanske är på sin plats.

Men man skall komma ihåg att ovasett vad du gör, så kan du aldrig helt stoppa fuktvandringen i en sådan här gammal källare. Jag vet ett hus där man gjort det. Då lyfta man först hela huset på domkrafter, grävde bort hela den gamla källaren med grundläggning, byggde en helt ny källare med modern isolering osv, och sänket sedan ned huset på den nya källaren. Med andra ord ett jätteprojekt.

Erik4 eclaug skrev:
Jag tycker absolut inte att ni ska dränera. Hade man lagt massa pengar på att inreda källaren med organiska material och vill undvika att få mögel så skulle jag överväga dränering för att de pengarna inte skulle ha varit i sjön. Om källaren nu inte är inredd så har ni ju möjlighet att inreda den på rätt sätt och ta hänsyn till den fukt som finns. Börja med en luftavfuktare för ett par tusenlappar. Sen får ni eventuellt ta bort färgen som inte släpper igenom fukt. För att få mer inredd känsla kan ni lägga värmegolv och klinkra. Bila inte upp hela golvet för att isolera då värmeförlusten är ganska liten. Däremot kan man behöva köra med värme året om för att golvet inte ska suga åt sig fukt när man slår av värmen. Det råder en dräneringshysteri i det här landet och det finns bra mycket billigare och mer hållbara alternativ till det som fler borde överväga.
Bra med olika åsikter och kanske vitsen med forum. Men jag håller inte med dig annat än att luftavfuktare är bra i källare och att golvvärme måste vara på året runt om det installeras.
Tror nog att värmeförlusterna neråt är betydande vid golvvärme utan isolering av golv men har ingen källa på det. Vet inte om man kan räkna hem att bila platta men oisolerat golv med klinkers direkt på och trasmattor kan ju funka eller varför inte typ nivellgolv. Tror dessutom att det blir ett mer lättsålt hus med nygjord isolering av väggar och dränering omkring huset.
Köpare i allmänhet är oroliga för källarhus så kör på med isolering säger jag.

• Gilla
MorganOjersson
  • Laddar…
Puts som släpper är ingen katastrof. Snarare normalt.
Man tar väl bort allt organiskt och städa ordentligt. Putsa om och måla med rätt färg. Lägga billigt klinker på betonggolvet och gärna ett varv runt på väggarna.
En bra belysning gör underverk mot källarkänslan.

• Gilla
Erik4
  • Laddar…
Erik4
Marvil Marvil skrev:
Bra med olika åsikter och kanske vitsen med forum. Men jag håller inte med dig annat än att luftavfuktare är bra i källare och att golvvärme måste vara på året runt om det installeras.
Tror nog att värmeförlusterna neråt är betydande vid golvvärme utan isolering av golv men har ingen källa på det. Vet inte om man kan räkna hem att bila platta men oisolerat golv med klinkers direkt på och trasmattor kan ju funka eller varför inte typ nivellgolv. Tror dessutom att det blir ett mer lättsålt hus med nygjord isolering av väggar och dränering omkring huset.
Köpare i allmänhet är oroliga för källarhus så kör på med isolering säger jag.
Det finns ett antal trådar här på forumet där det diskuteras huruvida det blir några värmeförluster eller ej. Teorin om att värmeförlusterna är små bygger på att man initialt värmer upp marken under huset men sedan blir den bibehållen tack vare värmetrögheten i marken under huset. Och då fungerar marken effektivt som isolering. Detta förutsätter givetvis att ingenting transporterar bort den värmen, typ rinnande vatten eller luft som rör sig. I övrigt håller jag med om att huset förmodligen blir mer lättsålt om man har dränerat eftersom folk oroar sig över sådant. Men jag tycker att den oron är obefogad och jag önskar att man kunde stävja den. Därav min tydliga åsikt i frågan. Källare är källare och måste inredas utifrån det faktumet och lite fukt är inget problem så länge man säkerställer att fukten kan röra sig fritt. En dränering kostar otroligt mycket pengar, har en begränsad livslängd och därför bör man överväga alternativ innan man vidtar en sådan åtgärd. Jag antar att det finns företag som tjänar pengar på dränering som gärna bidrar till den allmänna uppfattningen att ett hus måste dräneras.

• Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som köpråd: OM du tänker inreda källaren till boyta. Köp ett annat hus, med en modern grundkosntruktion. En källare från den tiden är inte avsedd att ha som boyta. man kan ha tvättstugan där, lite förråd, och snickarhörna. Men räkna inte med att ha sovrum, tv rum osv i källaren.

Nu låter det ju som det ev. är lite väl fuktigt även för sådan användning, så en dränering kanske är på sin plats.

Men man skall komma ihåg att ovasett vad du gör, så kan du aldrig helt stoppa fuktvandringen i en sådan här gammal källare. Jag vet ett hus där man gjort det. Då lyfta man först hela huset på domkrafter, grävde bort hela den gamla källaren med grundläggning, byggde en helt ny källare med modern isolering osv, och sänket sedan ned huset på den nya källaren. Med andra ord ett jätteprojekt.
Har man dränerat och isolerat väggarna utvändigt + grävt ur källaren så är det inga som helst problem att använda utrymmet till vad man vill. Det enda problemet är ev ljusinsläpp.

Man behöver inte lyfta hela huset för att det ska bli bra.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det första man bör fråga sig är väl varifrån vattnet kommer.
Nästa fråga bör då vara var skickar jag vattnet?
Först därefter kan man säga huruvida man ska dränera eller inte.
Jag är ingen expert på detta men har i alla fall klurat en hel del på frågan.
Jag valde tex att helt skippa dräneringen vid mitt nybygge. Isolerade och lade matta gjorde jag naturligtvis men inga rör.
Visst hade jag kunnat grävt ner några tusenlappar till men helt säkert till ingen nytta.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.