Då är det väl så att om badrummet är renoverat och inte ombyggt så får man göra så som regelverket var när badrummet byggdes första gången.Är det då en gammal betongplatta som inte har vare sig isolering eller kapillärbrytande skikt så bör men undvika att fukt täta golvet, tidigare rekommenderade man att väggar tätades och ut på golvet ca 10 cm. Men nu finns det ett besiktningsprotokoll och då är ju bollen din köp men pruta eller låt bli att köpa, att det skulle uppstå några större problem p.g.a. avsaknaden av manschett är nog inte troligt. Däremot låter din plan väldigt osäker riva o bygga nytt inom fem år eller inte. Det låter i mina öron som att det behövs en grundlig funderare på vad som kommer att göras för det handlar ju om stora pengar vilket som.

Tack för svar! Ska läsa igenom tråden du skickade Roland!

Prutning kommer det att bli, är flera saker i besiktningsprotokollet som behöver åtgärdas, men dom har jag under kontroll.

Angående att bygga nytt. Vi har flera byggnader att ta hänsyn till i detta köpet, så därav är det inte så lätt att veta prioriteringsordningen innan vi levt där en stund. Vår plan är som sagt att bygga nytt, men planer är som ni vet inte alltid skrivna i sten. Mycket hinner ändras på 5 år, och prioriteringarna ser kanske annorlunda ut då. Att jag skrev att vi eventuellt ska bygga nytt är för att informera om att planen inte är att bo där resten av livet, för då är kanske detta ärende mer akut än om det bara rör sig om några år.

Håller med om att man borde ha en egen besiktningsman, men den tidigare besiktningen som är gjord tog upp det väsentliga (tak, grund, riskkonstruktion - fukt osv) enligt mig, så jag anser mig ha en god insikt i hur husets skick är. Elen är nydragen med kvitto och vi har undersökt huset själva. Vi vet helt enkelt vad som behöver göras i det stora hela. Det är ett gammalt hus och det är flera byggnader, så i detta fallet så blir nog en ytterligare besiktning bara information som vi redan vet om, eller har räknat med i vårat "worst-case-scenario". Om vi skulle gå igenom samtliga byggnaderna, som vi redan vet är i dåligt skick, och huset, som vi redan vet skavankerna på, så skulle det landa på över 20 000 kr. Pengar som kan läggas på att fixa till taket eller sätta fläkt i krypgrunden eller en bit på vägen att byta ut det enskilda avloppet. Men jag uppskattar era råd och hör vad ni säger.

Är det någon som varit i liknande situation med manschett som saknas? Vad gjorde ni?

Bara för att förstå det här:
Ni har vunnit en budgivning där säljaren tillhandahållit detta protokoll i säljhandlingarna?
Isåfall har ni bara på att välja att köpa eller inte, pruta på sånt som ni fått info om är nog lönlöst.
Har det besiktats efter budgivning är det en annan femma.
Viktigast här är att kolla om det finns ngn form av garanti på jobbet, och försöka få säljaren att nyttja den, oklart om den följer med huset till er.

Angående garantier så är det väl endast nybilsgaranti som följer produkten (bilen), alla andra garantier gäller endast första köparen.

hempularen skrev:
Om manschetten saknas helt, och detta ex. är på andra våningen, så kommer det att regna på våningen under ganska omgående. Inget man vill ha i 5 år.
Två duschar till priset av en!

Nä, det har du ju rätt i. Ibland tänker man inte längre än näsan räcker...

Jag skall snart renovera ett badrum så jag läser just nu på om tätskikt och hur utförandet skall gå till. Med det tätskiktssystem jag avser att använda, skall man först limma fast manschetten. Sen limmas folien över denna och manschetten och folien viks sedan ner i brunnen och kläms fast med klämringen. Hur man i detta fallet skall kunna avgöra om det finns en manschett eller ej utan att fördärva något är för mig en gåta. I alla fall i nuläget. Kanske är det samma hos dig? Vad är det för tätskikt? Folie eller rollat? Märke? Kanske allt är som det skall ändå?

Cecar, har kollat upp lite angående garanti, och garantin kan följa med om vi gör upp med både säljaren och företaget som utfärdat garantin. Detta borde inte vara något stort problem att få, då jag hoppas att företaget vill göra bra jobb och säljaren vill sälja i schysst skick.

RB, Det är typ så jag läst mig till också att det görs. Eller att det läggs först ett lager med ytskickt fram till golvbrunnen, därefter överlappar manschetten både ytskicktet och ner i golvbrunnen, och därefter ytterligare ett lager ytskickt som överlappar det tidigare ytskicktet och manschetten... På så sätt blir det ju ingen skarv alls, vilket låter logiskt...

De bilder jag sett på nätet är själva klämringen som hamnat på sniskan, vilket man då lätt kan se är felaktigt. Men har ingen aning om hur man ser själva manschetten... Eftersom stället ligger en bit härifrån så har jag tyvärr ingen möjlighet att åka och göra ytterligare undersökningar just nu. I mitt badrum i lägenheten så kan jag inte se något alls som liknar en manschett-duk... förstår inte riktigt ...

Olika tätskiktstillverkare hanterar detta på olika sätt. För att avgöra om det är korrekt gjort måste man alltså veta vilket system som använts.

Men är det så att tillverkaren till detta tätskikt anger att manschetten ska monteras först, dvs under tätskiktet, då är även jag intresserad av hur besiktningsmannen har lyckats konstatera att manschett saknas.

Redigerat:
var det inte betongplatta? då räcker det med rollat tätskikt så då bör man kunna se om det finns manschett.

Är det folie så är det som ni säger väldigt svårt att avgöra, tror att alla tillverkare har manschetten under idag, skulle vara om man skurit folien vid brunnen utan att dra ner den under klämringen.

O
Tja.... om det är felaktigt utfört med missad manschett vad är då oddsen att hantverkaren vill ta på sig skulden?
Inget jag skulle räkna med... försäkringsbolaget? gör ingenting... troligtvis... men om du vill ha huset... köp ett badkar och sätt in i badrummet... så är det mycket lugnare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.