Tjodjuret skrev:
Snålskjuts vet jag inte om jag skulle kalla det. Han skulle få bidra med halva kostnaden.
Jag skulle kalla det snålskjuts om han inte skulle betala vare sig för amortering, ränta eller så.
Men så verkar ju inte vara fallet.

Det finns ju många olika lösningar.
Ett sätt är att du betalar amortering på lån (du äger).
Ni delar på räntan.
Ni delar på förbrukning, el, vatten, sophämtning osv.

En annan är ju att man faktiskt delar det på "riktigt".
Den som flyttar in får köpa in sig, och därmed även dela på amorteringen.
Men om man är osäker i början så kanske du inte vill att han ska köpa in sig (mindre strul om det skiter sig).
Mer ägarskap = mer ansvar (kanske, men det kan vara högst personligt hur det yttrar sig...).

Han skulle få betala hälften av vad boendet kostar. Även amortering. Som hyra, typ...

Ja, det är ju upp till er att avgöra i samråd.

Om du har köpt huset så är ditt, då borde du kunna kasta ut honom när du vill, om man tex ska göra rotavdrag båda två så måste båda stå som ägare, räcker inte att bo i det. Men skriv ett hyresavtal med honom på en månad i taget för att vara säker. Fredde

Låter enklast att va särbo! :-D

• Gilla
Lars H-mark
  • Laddar…
Tjodjuret skrev:
Han skulle få betala hälften av vad boendet kostar. Även amortering..
Fast amortering är ingen kostnad. Verkar även lite konstigt om hans "hyra" styrs av vad du väljer att amortera.

JOW skrev:
Jag skulle kalla det snålskjuts om han inte skulle betala vare sig för amortering, ränta eller så.
Men så verkar ju inte vara fallet.

Det finns ju många olika lösningar.
Ett sätt är att du betalar amortering på lån (du äger).
Ni delar på räntan.
Ni delar på förbrukning, el, vatten, sophämtning osv.

En annan är ju att man faktiskt delar det på "riktigt".
Den som flyttar in får köpa in sig, och därmed även dela på amorteringen.
Men om man är osäker i början så kanske du inte vill att han ska köpa in sig (mindre strul om det skiter sig).
Mer ägarskap = mer ansvar (kanske, men det kan vara högst personligt hur det yttrar sig...).
Både ränta och amortering är ju egentligen hennes inköpskostnad av huset, det är de medlen hon fått ta till för att kunna köpa huset och bli ägare till det. Det känns inte självklart att han ska dela på något av det utan att få bli delägare. Men som du säger, det får de ju komma överens om sinsemellan... Kanske i samråd med jurist, som kan se över så att det blir schysst för dem båda.

Vi får väl se vad som händer. .. han kanske hinner tröttna på mej innan jag hittat ett hus, eller köper vi det ihop. Man är ju inte bättre än man kan ändra sej!!! :-D
Tackar för alla råd och tips! :-D

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Går räntan upp, höjs hans hyra......!

Sfrepe skrev:
Går räntan upp, höjs hans hyra......!
Fast det är väl inte helt konstigt. Jag bor i bostadsrätt och det finns en ganska omedelbar koppling mellan föreningens räntekostnader och min årsavgift.

Även om han köper in sig i huset kommer hans boendekostnader att följa ränteutvecklingen.

• Gilla
Sfrepe
  • Laddar…
Det kan definitivt bli problem om han flyttar in strax efter du köpt huset. Skulle mycket väl kunna tolkas som att huset är inköpt för ert gemensamma bruk. Skriv alltid samboavtal och ta upp huset specifikt som enskild egendom.

Så länge du står på lagfarten själv behöver du inte oroa dig.mvh

flaggan10 skrev:
Så länge du står på lagfarten själv behöver du inte oroa dig.mvh
Lagfarten har inget med detta att göra. Det måste skrivas ett avtal där sambolagen avtalas bort.

Lite OT kanske, men när räknas man egentligen som sambo i såna här sammanhang, dvs vad krävs för att sambolagen ska börja gälla? Måste man börja tänka på sånt här om en ny pojk/flickvän börjar sova över lite väl ofta bara?

Det har jag undrat med, bollen. Måste man va skrivna på samma adress?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.