Staffans2000
Men, varför hänga upp sig på balken. Har den burit upp det den skall i sju år, utan att se ut som en hängmatta, då finns det inget problem. Dags för TS att lägga all sin kraft på det saknade stupröret!

Staffan

• Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men, varför hänga upp sig på balken. Har den burit upp det den skall i sju år, utan att se ut som en hängmatta, då finns det inget problem. Dags för TS att lägga all sin kraft på det saknade stupröret!

Staffan

Därför jag är ny i husvärlden sa jag, att håna hjälper mig inte.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Håller med Staffan. Det där är ingenting att hänga upp sig på. Bygglovshandläggaren kontrollerar väl ändå inte någon dimensionering?

Om huset har stått upprätt i 7 år och inte balken ser ut som en pilbåge så är det där ingenting att bry sig om.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
Shirack skrev:
Därför jag är ny i husvärlden sa jag, att håna hjälper mig inte.
Det är uppenbart att du aldrig blivit hånad.
Jag förklarade på ett pedagogiskt sätt det vi redan förklarat. Denna gång trillade polletten ner. problemet löst.
Nu återstår det obefintliga problemet med det saknade stupröret. Däremot bör du undersöka ifall det uppstått följdskador såsom fuktskadade byggnadsdelar.

Staffan

• Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
En sak till jag tänker på är att sådana saker som avsaknad av stuprör är det ju rätt illa ställt med då man inte fixar till på en gång. Det får mig att misstänka att det bott en eller flera pajsare som inte brytt sig så mycket om underhåll och inte har koll på vad som kan vara skadligt för ett hus? Det behöver ju inte vara så men det finns anledning att hålla ögonen ordentligt öppna på besiktningen.

A
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En sak till jag tänker på är att sådana saker som avsaknad av stuprör är det ju rätt illa ställt med då man inte fixar till på en gång. Det får mig att misstänka att det bott en eller flera pajsare som inte brytt sig så mycket om underhåll och inte har koll på vad som kan vara skadligt för ett hus? Det behöver ju inte vara så men det finns anledning att hålla ögonen ordentligt öppna på besiktningen.

Exakt, ser ut så, har stått ett uterum där innan som hade egna stuprännor.

Problemet är att resten av husets stuprännor har rännkrokarna monterade under pappen då huset ej har fotbrädor.

Vet faktiskt inte hur jag ska montera nya krokar, kanske om jag monterar fotbräda först men då blir de små vindskivorna för smala införhållande till fotbrädan.

• Tak på hus utan fotbrädor med synliga rännkrokar och kort vindskiva, plats där uterum tidigare varit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Uthus? Menar du ett uterum?

A
H hempularen skrev:
Uthus? Menar du ett uterum?
Ursäkta menar uterum hehe

Fulkemisten
Det saknas alltså inte bara stuprör utan även hängränna. Det är väl lite bättre än i fallet med bara avsaknad av stuprör då all avvattning inte samlas på en punkt och begjuter fasaden med vatten.
Du borde väl i princip kunna sätta ställbara rännkrokar i änden på takstolarna? De ser ut att sitta hyfsat tätt för det syftet.

A
Det saknas alltså inte bara stuprör utan även hängränna. Det är väl lite bättre än i fallet med bara avsaknad av stuprör då all avrinning inte samlas på en punkt och beslutar fasaden med vatten.
Du borde väl i princip kunna sätta ställbara rännkrokar i änden på takstolarna? De ser ut att sitta hyfsat tätt för det syftet.

Japp så är det sedan 2år tillbaka tydligen...

Fulkemisten
Mmm... Du hade inte haft besiktning än va? Håll ögonen öppna.

A
Mmm... Du hade inte haft besiktning än va? Håll ögonen öppna.
Jo har varit en anticimex besiktning som annärkt på träfasaden under att den bör bytas, dock ska vi göra egen besiktning imorgon och vi har rätt att häva köpet efter besiktningen enligt klausul i kontrakt

Tänk också på att det finns andra som är lika tveksamma som ni. Även om man köper ett hus för att bo där länge kan mycket hända som gör att man vill sälja snart igen. Då vill ni inte att andra köpare ska vara lika tveksamma som ni.
Budgetera för att kontrollera bygget och för att få bygglov och anpassa sen ert bud därefter.

Är det andra som budar?

A
lunarayo lunarayo skrev:
Tänk också på att det finns andra som är lika tveksamma som ni. Även om man köper ett hus för att bo där länge kan mycket hända som gör att man vill sälja snart igen. Då vill ni inte att andra köpare ska vara lika tveksamma som ni.
Budgetera för att kontrollera bygget och för att få bygglov och anpassa sen ert bud därefter.

Är det andra som budar?

Nej bara vi

Shirack skrev:
Nej bara vi
Vet ni om många varit på visning? I så fall skulle jag nog följa rådet ovan och ta in en besiktningsman som kan ge lite mer info innan ni bestämmer er för vad ni ska buda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.