Poängtera att kommunen slipper allt runt ett ödehus som de kanske måste bekosta att riva........

Protte

• Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
B Bundas skrev:
Ja, men det är precis det jag vill veta…. Finns det möjlighet att köpa huset där man garanteras att man inte blir skyldig till att betala eventuellt sanktionsavgift, utan att det ska belasta den gamla ägaren?
Men det stora problemet är inte ev. sanktionsavgifter. Utan om du överhuvudtaget får bygga där. Alltså om du får bygglov (en avloppslösning är villkor för att du skall kunna få bygglov). När det gäller sanktionsavgifterna så är det osannolikt att de skall drabba dej, under förutsättning att du nu ordnar bygglov, avloppstillstånd osv. Innan du slår i en enda spik till på bygget.

Men då är frågan om det går att få bygglov för detta.

Köp tomten för 600 000.
Ta tillvara på nya fönster och dörrar.
Klipp gräset.
Riv resten och bygg nytt.

Blev det affär..?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Blev det affär..?
Nej, det blev ingen affär.

Jag fick kommunen att gå med på att räkna på vitet, så att jag vet vad det blir om det går fel .... men ägarna tillät inte oss att går in och "besiktigar" bygget.... Tyvärr. De viste väl att det behövdes bygglov ... men sket i det ...

Väldigt smart att avstå det köpet.

MEN jag måste säga att jag gillade kommunens pragmatiska och stöttande svar. Att hålla på det de måste enligt lagen men vara stöttande i att komma till en lösning. Det är det man vill se :)
(Faktum är att det är det som är min erfarenhet av kommunen här. Trots alla som hatar myndigheter och bygglov på denna sida)

• Gilla
ProLeif och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Väldigt smart att avstå det köpet.

MEN jag måste säga att jag gillade kommunens pragmatiska och stöttande svar. Att hålla på det de måste enligt lagen men vara stöttande i att komma till en lösning. Det är det man vill se :)
(Faktum är att det är det som är min erfarenhet av kommunen här. Trots alla som hatar myndigheter och bygglov på denna sida)
All respekt och mycket tack för Sjöbo kommuns byggavdelning, de ska ha beröm!

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.