21 078 läst · 39 svar
21k läst
39 svar
Köpa hus innan visning
Jag misstänker dock att det procentuella påslaget påverkas en del av priset. Med exemplet ovan så skulle alltså påslaget för ett bud innan visning vara uppåt 22-25%. Har i ärlighetens namn lite svårt att tro att någon skulle lägga ett bud på vår lägenhet som ligger 2 miljoner över utgångspris. Men om det mot förmodan skulle hända så säljer vi absolut innan visning.
Det går att göra bra köp genom att köpa innan visning. Hittade för några veckor sedan ett hus i mycket fint skick, endast 3,5-4 km från centrum. Den fanns på en mäklarsida som en kommande försäljning. Accepterat pris var 5,5 miljoner. Förhandsvisning fredag ensamma utan en massa löst folk. Bud på måndag. Kontraktsskrivning på fredag. Inköpspris endast 6,0 miljoner! (Sannolikt hade budgivning dragit upp mot 6,3-6,6 miljoner)
Ska nu bara försöka sälja min lägenhet till ett rimligt pris.
Ska nu bara försöka sälja min lägenhet till ett rimligt pris.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Just nu är marknaden helt knäpp. Många hus får inga bud alls, och säljaren får sänka priset med 1-1,5 miljoner för att ens få någon på visningen. De få hus som får bud får nöja sig med bud som oftast ligger minst en miljon under utgångspriset.
ESNY planerar att sänka sina priser med 10-15% för att få folk på visningarna. Och de har i princip bara tämligen attraktiva objekt.
Samtidigt så blir det hysterisk budgivning på vissa objekt. Vår granne i bostadsföreningen gick ut med 6950 K för sin 3-rummare. På två dagar så steg priset med 1,9 miljoner. Igår sålde de lägenheten för 8850 K.
ESNY planerar att sänka sina priser med 10-15% för att få folk på visningarna. Och de har i princip bara tämligen attraktiva objekt.
Samtidigt så blir det hysterisk budgivning på vissa objekt. Vår granne i bostadsföreningen gick ut med 6950 K för sin 3-rummare. På två dagar så steg priset med 1,9 miljoner. Igår sålde de lägenheten för 8850 K.
Objekt med bra och inarbetat läge är fortsatt attraktiva, men man har fått en hel del problem med nyproducerat. Ofta ligger det en hel del dolda kostnader och förstör folks kalkyler där, som t.ex. att de enda parkeringsplatser som finns är i husets garage under jord, och där en plats kostar 1800kr/månad. Det förstör mångas kalkyl. Annat är sådant som att man gett en bredbandsleverantör exklusivitet, med höga avgifter för bredband, TV och telefoni som följd.J jocke31 skrev:Just nu är marknaden helt knäpp. Många hus får inga bud alls, och säljaren får sänka priset med 1-1,5 miljoner för att ens få någon på visningen. De få hus som får bud får nöja sig med bud som oftast ligger minst en miljon under utgångspriset.
Nybyggnationer har sällan heller nära till kollektivtrafik, nära till förskola/skola eller någon infrastruktur med affärer, restauranger etc färdigt. Den utsikt man har kan komma att förändras av framtida nybyggen och utemiljön är sällan särskilt färdig. Fråga en mäklare som säljer nybyggnation efter en station för källsortering så får du se ett levande frågetecken.
Det är stor risk att man får leva flera år med byggbuller från andra närliggande byggen, rörig trafik och svårt att ta sig fram.
Med sådana osäkra faktorer är det många som hellre tittar på befintligt etablerat bestånd av bostäder där man vet vad man får.
Jo, nyproduktion är svårsålt, dyrt och ofta höga avgifter.Swetrot skrev:Objekt med bra och inarbetat läge är fortsatt attraktiva, men man har fått en hel del problem med nyproducerat. Ofta ligger det en hel del dolda kostnader och förstör folks kalkyler där, som t.ex. att de enda parkeringsplatser som finns är i husets garage under jord, och där en plats kostar 1800kr/månad. Det förstör mångas kalkyl. Annat är sådant som att man gett en bredbandsleverantör exklusivitet, med höga avgifter för bredband, TV och telefoni som följd.
Nybyggnationer har sällan heller nära till kollektivtrafik, nära till förskola/skola eller någon infrastruktur med affärer, restauranger etc färdigt. Den utsikt man har kan komma att förändras av framtida nybyggen och utemiljön är sällan särskilt färdig. Fråga en mäklare som säljer nybyggnation efter en station för källsortering så får du se ett levande frågetecken.
Det är stor risk att man får leva flera år med byggbuller från andra närliggande byggen, rörig trafik och svårt att ta sig fram.
Med sådana osäkra faktorer är det många som hellre tittar på befintligt etablerat bestånd av bostäder där man vet vad man får.
Men det intressanta är att priserna alltså sjunkit en hel del på lägenheter på t ex Östermalm i Sthlm. Och även för villor på Lidingö, i Täby, I Djursholm och Saltsjöbaden. Och dessa områden är väl tämligen attraktiva, skulle jag vilja hävda.
Ja, men de dras med när det kommer mycket nyproduktion som vänder sig till ungefär samma grupp av människor. Gruppen av familjer med två relativt höga och stabila inkomster, som dessutom kan skjuta in en kontantinsats, är inte oändligt stor. När allt kommer ikring så är det inte väldigt många hushåll som mäktar med faktiska boendekostnader över 20.000, upp emot 30.000kr/månad.J jocke31 skrev:Jo, nyproduktion är svårsålt, dyrt och ofta höga avgifter.
Men det intressanta är att priserna alltså sjunkit en hel del på lägenheter på t ex Östermalm i Sthlm. Och även för villor på Lidingö, i Täby, I Djursholm och Saltsjöbaden. Och dessa områden är väl tämligen attraktiva, skulle jag vilja hävda.
Svärfar sålde villan förra våren och fick ett bud innan visning på 5 miljoner. Han ville inte sälja innan visning och bostaden las ut för 4.2 milj. Slutpriset blev 4.5 miljoner och den som bjöd 5 miljoner blev så sur att det blev offentlig visning att han inte ens bemödade sig med att gå med i budgivningen. Snacka om sårat ego.
Jag hade kunnat betala mer för ett objekt som var perfekt för 1 år sen innan visning. Nu väntar jag in att budgivningen börjar och är det intressant så kan jag hänga på. Just nu finns det dock inga objekt alls som faller mig smaken.
Jag hade kunnat betala mer för ett objekt som var perfekt för 1 år sen innan visning. Nu väntar jag in att budgivningen börjar och är det intressant så kan jag hänga på. Just nu finns det dock inga objekt alls som faller mig smaken.
Liknande trådar
-
Köpa hus innan lägenheten är såld
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Är köpare till ett hus. Få nycklar innan officiellt tillträdesdatum..?
Köpa & Sälja hus -
köpa förälders hus ensam barn innan arv
Juridik -
Köpa tomt innan man sålt nuvarande hus?
Köpa & Sälja hus -
Köpa tomt 2 år innan planerad start av husbygge?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.