S Sthlm_ skrev:
Förhoppningsvis har TS hittat ett hus såhär 2 år senare. Synd att dina råd dröjde så länge…
Haha, ja det får vi hoppas. Jag såg inte att det var en gammal tråd, fick upp den som het här på forumet :-D

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Eftersom tråden helt plötsligt vaknade till liv kan jag väl uppdatera. Vi valde att inte köpa. Vi hade lånelöfte på 7,4 miljoner med kontantinsats på 1,5 miljoner men det kändes för osäkert trots att snitträntan då "bara" skulle bli 2,85% med tanke på vårt bundna lån. Dessutom kom det senare ett bud några hundra tusen över vad vi egentligen ville ge, så då fick det verkligen vara.

Det hade garanterat fungerat bra och varit mycket trevligt med hus (jag vill nog egentligen fortfarande ha det), men nyligen slog vi till på en central stor lägenhet istället på grund av att det underlättar mycket för alla jobbresor med tåg och inom stan. Behövde låna lite till jämfört med tidigare lånet på 3 miljoner, men eftersom vi fick genomföra säkerhetsbyte är vår snittränta nu förhållandevis låga 1,87%. Bävar lite för vad som händer med räntan när det bundna lånet går ut om drygt 5 år.

Så om vi skjuter hus 5-10 år på framtiden kan vi få aningens enklare vardag just nu och dessutom hinner vi spara ihop ett rejält kapital och inte behöva låna mer än 50%.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.