Hej!

Vi är på jakt efter hus i en stad ca 5h bort och har varit och tittat i områden och varit på visningar sedan början på sommaren.
Det tog inte lång tid innan jag insåg hur svårt det är att som köpare ha med mäklare att göra..
Ingen har svarat på ett mail - nånsin.
Ibland svarar de i telefon.
Ibland svarar de på SMS.

Exempel: De här förbannade jävla "På G" fastigheterna: skickade ett sms till en mäklare eftersom han inte svarar på mail eller telefon. Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll. Detta SMS får jag inget svar på.
Detta är bara ett av många exempel under de senaste snart 4 månaderna (och rör inte bara en fastighetsförmedlare).

Vi kan inte bara glida in på kontoren eftersom vi har en bit att åka så vi har ju försökt med de övriga kommunikationskanalerna som finns.

Vad för strategi är det tänkt att jag ska ha när jag försöker köpa ett hus? Är det tänkt att jag ska behöva jaga ett svar av mäklarna..?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
UffePlåtis och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Det där illa, riktigt illa.
Hade jag varit säljare så hade jag velat veta om att mäklaren gjorde så...

Ett problem med dessa "på gång" är att man inte vet när. Det kan vara nästa månad eller 6 månader bort och jag tror inte mäklaren vet heller. Ett grannhus låg ute som på gång i över ett år innan de togs på från Hemnet. Sen bytte de mäklare och sålde ytterligare något år senare.

Besiktningsprotokoll skulle jag tro kan vara svårt så tidigt i processen. När vi sålde förra huset så hade vi en säljbesiktning men den gjorde kanske 2 veckor före visning.
 
  • Gilla
DakerScania och 13 till
  • Laddar…
Jag skulle kontakta säljaren och beskriva sakligt hur dennes mäklare beter sig. I samma veva informera säljaren att jag är intresserad och vill förhandla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 29 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett problem med dessa "på gång" är att man inte vet när. Det kan vara nästa månad eller 6 månader bort och jag tror inte mäklaren vet heller.
Jag har förstått på min son, att det nu är väldigt vanligt att man lägger ut det på Booli (inte så dyrt som hemnet) som kommande. Och inväntar intressenter. Om det verkar finnas 1 eller några som är seriöst intresserade, så går man över till aktiv försäljning med annons på hemnet, och hoppas få in ytterligare någon intresserad, och ev. få igång en budgivning. Då kan objektet lika som kommande i ex. 6 månader.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Problemet är att det inte bara är en mäklare från en förmedling - det är jämnt utspritt över alla de mäklare som finns i sagda stad. Det har ju fått mig att känna att OK, det är såhär man alltså gör som mäklare??
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Problemet är att det inte bara är en mäklare från en förmedling - det är jämnt utspritt över alla de mäklare som finns i sagda stad. Det har ju fått mig att känna att OK, det är såhär man alltså gör som mäklare??
Inte om man vill sälja objekt. Vilken stad? Ring mäklarens chef och ta ett snack så kanske det blir fart...
 
  • Gilla
StigPeter och 7 till
  • Laddar…
Det låter riktigt dåligt ja men fick ett minne av något liknande för flera år sen. Ett hus låg ute som 'kommande' i flera månader och jag väntade och väntade. Till slut skickade jag ett mejl till mäklaren och frågade när den kommer ut. Fick inget svar.

Ytterligare ca 2 månader när jag just skrivit på för ett annat hus så ringde mäklaren upp....

Min spekulation är att husen läggs ut på det viset för att någon helst ska komma med ett saftigt bud utan frågor så det blir minimalt med jobb för mäklaren och bra pris för säljaren annars kan det kvitta för dem.
 
  • Gilla
Haksav och 3 till
  • Laddar…
Enda sättet att få kontakt med mäklare är tyvärr att buda på huset när det är ute till försäljning.
 
Fairlane
Om säljaren får veta att mäklaren inte svarar på förfrågningar från potentiella köpare så kan de säga upp kontraktet och anlita en annan mäklare. Det skulle jag nog gjort som säljare om inte på gång var väldigt snart, men isåfall skulle jag som säljare be mäklaren sköta det jobb hen får ersättning för.

Byter man mäklare så förlorar inte mäklaren bara potentiell ersättning utan sitter dessutom med kostnader som inte ersätts.

Detta under förutsättning att försäljning inte sker inom den tid mäklaren har exklusiv rätt. Sen är det förstås ett problem om samtliga mäklare i staden är lika dåliga.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
De yngre mäklarna är ofta digitala
Jenny H Jenny H skrev:
Hej!

Vi är på jakt efter hus i en stad ca 5h bort och har varit och tittat i områden och varit på visningar sedan början på sommaren.
Det tog inte lång tid innan jag insåg hur svårt det är att som köpare ha med mäklare att göra..
Ingen har svarat på ett mail - nånsin.
Ibland svarar de i telefon.
Ibland svarar de på SMS.

Exempel: De här förbannade jävla "På G" fastigheterna: skickade ett sms till en mäklare eftersom han inte svarar på mail eller telefon. Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll. Detta SMS får jag inget svar på.
Detta är bara ett av många exempel under de senaste snart 4 månaderna (och rör inte bara en fastighetsförmedlare).

Vi kan inte bara glida in på kontoren eftersom vi har en bit att åka så vi har ju försökt med de övriga kommunikationskanalerna som finns.

Vad för strategi är det tänkt att jag ska ha när jag försöker köpa ett hus? Är det tänkt att jag ska behöva jaga ett svar av mäklarna..?
Intressant att läsa. Som en sälj/inköpskurs.

Detta är en yngre easy-going digitalälskande mäklare förmodar jag. I affärssamnanhang skickar man bara inte fjantiga Smileys anser jag. Det är en regel, speciellt i utlandet. Det skiljer agnarna från vetet. En tumme upp eller glad gubbe kan man skicka man till folk som man känner och eller haft kontakt/relation med. Inga andra smileys för det är bara låg nivå.

Försök att nå säljarna istället. En säljare vill alltid ha köpare. Klaga inte på mäklaren för då blir det du som blir problemet, utan fråga istället säljaren om gången. Får du inte tag på säljarens telenr, så skriv ett brev. Seriöst och välmenande är ett brev eftersom säljaren ser att du lagt möda på saken. Brev är oslagbart i många sammanhang, av erfarenhet. Ett brev läses alltid!
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 10 till
  • Laddar…
Totalt fel at göra, i min värld. Då kan köparen bli problemet.

Vill man köpa ett hus eller bråka? Det bör man fråga sig?

Svenskar i allmänhet är experter på att klaga, via andra, via andra kanaler, digitalt helst, nästan aldrig direkt f2f.
 
  • Gilla
  • Älska
SofiaT1234 och 2 till
  • Laddar…
Har ni kontakt med någon lokal mäklare, exempelvis för försäljning av egen bostad eller via kontakter?
I så fall kan man ju försöka anlita dem som ombud för att kontakta dem. Helt trasigt, men...
 
L L Jan skrev:
Totalt fel at göra, i min värld. Då kan köparen bli problemet.

Vill man köpa ett hus eller bråka? Det bör man fråga sig?

Svenskar i allmänhet är experter på att klaga, via andra, via andra kanaler, digitalt helst, nästan aldrig direkt f2f.
Vi vill ju bara hitta och köpa ett hus - inte ställa till med något...
Jag har pratat med denna specfika mäklare i telefon om ett annat objekt tidigare och då sagt att jag har skickat mail FÖR EN VECKA SEN men fick en "jaha det måste jag ha missat".
Jag har inga problem med att "konfrontera" en mäklare och fråga varför jag inte får svar men eftersom det inte är en specifik mäklare utan flera från olika företag så börjar jag ju känna att detta är den förväntade dynamiken: jag som köpare ska behöva jaga mäklare för att få köpa ett hus?

Man uppfattas inte som lite creepy om man tar direkt kontakt med ägare?
 
  • Gilla
torplover_3000 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jenny H Jenny H skrev:
Man uppfattas inte som lite creepy om man tar direkt kontakt med ägare?
En säljare som anlitat en mäklare vill troligen oftast inte ha kontakt med köpare, men som säljare skulle jag inte ha något emot om köparen ringer och säger: "Jag ber om ursäkt att jag ringer direkt till dig, men vi är intresserade av ert hus och mäklaren svarar inte och återkommer inte trots flera försök". Tvärtom skulle jag som säljare uppskatta det (och bli vansinnig på mäklaren).
 
  • Gilla
  • Älska
SirMayo och 40 till
  • Laddar…
Vad säger kunderna på Reko? Dessvärre träffat många mäklare som har lite attityd problem men det finns bra om man orkar scouta lite. Ring chefen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.