Principen är nog sån Daniel. Om vi säger att det hade skiljt mellan 1000 och 4-5000 hade jag aldrig tvekat på att köpa en kvalitetssåg, men 10000+ så blir det mer tveksamt. Klyva med cirkelsågen är inget alternativ eftersom det är råsågat tretum tjockt ungefär och skall bli raka reglar;)
 
High Fidelity skrev:
Tar f.ö. gärna emot tips på ovanstående - borrhammare & skruvdragare  :)
För glad amatör som ska hålla på med en del småfix/renovering(lägga golv, byta bänkskivor, bygga om garderober mm) i lägenheten. Möjligen mer ambitiösa byggen längre fram(har inga el-verktyg nu annat än en liten Boschslip).
Jag köpte 2 billigare 18V skruvdragare på Jula när jag började renovera. 1 på laddning när den andra används. Har för mig jag betalade 199:-/st. Fungerade alldeles utmärkt med laddtider kontra arbetspass. Köpte även en 115mm vinkelslip på en mataffär för 49:- !! Jag tänkte att om den håller för att kapa avgaset på bilen när det skulle bytas så var jag nöjd. Det höll med råge och har fått flera uppdrag i bilsammanhang.

Men jag håller med om att man ska tänka på hur mycket och till vad man ska använda maskinen, det kan vara lönsamt att lägga på en slant.
 
När det gäller batteriverktyg så lönar sig kvalitet. Ackarna laddar snabbare orkar mer och går att ladda fler gånger innan de tar slut. Oftast är verktygen starkare också. Min 12V makita drog skruvarna som 18V besttoolen lämnade efter sig
 
Det är när man läser Ubbes inlägg man inser att man ska köpa proffsgrejor. Jag betalar hellre 3'-4' för att behålla armen.
 
Köpte en Alpha tools handöverfräs inkl 12 frässtål på bauhaus kampanj 399:-
Den höll i 10minuter sedan stannade den.
Fick se att frässtålet gått sönder i skäret (körde typ 1/5 fart).
Så det blir å returnera grejjerna och punga upp med mer pungar för att få något bätter.
 
Det där med fräsar verkar vara helt olika. Säljare ska man inte lita på generellt, men gubben på Chlaes Ohlsson som jag pratade med verkade seriös och förklarade att delarna i många prosumer(bättre konsumentklass) fräsar är plastigare och sämre än en del lågpris. Så jag köpte på vinst och förlust en Cotech fräs och den har faktiskt gått riktigt bra när jag fräst spår i lister. Så nu har den räknat hem sina 399 spänn jämfört med vad det kostat att köpa kanaler till stereokablarna. Har jag fått ett extra bra exemplar eller är Cotechfräsen bra kanske?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.