pernitta>Off topic men där är två bitar i att balansera en kutter, statisk och dynamisk balansering. Man kan köra med olika vikt på stålen om den bara är balanserad rätt. Jag har en liten kul balanssnurra med otroligt låg friktion för att kunna balansera in fräskutterstål som vid balansering spänns upp i svarven mellan två dubbar. Rätt balanserad skall sen kuttern stanna i vilket läge som helst.

Egentligen är det hela lite overkill för t ex min radialarmsåg har även en fräskutter och där kör man med ett profilstål och ett motviktsstål, det funkar om man tar det lite lugnt. Å andra sidan är varvtalet lägre där, det är en viss skillnad på 3000 och 4000/8000 rpm när det gäller balans. Men summa summarum så kan man slå bort flisor ur ena stålet i ett par hyvelstål och köra vidare utan större fara. Den vikten man tappat där är försumbar i förhållande till vad kuttern utgör.

/Kent

Hej Snickarboden, och tack för Ditt intressanta svar!

Om jag förstår Dig rätt, kan en kutter (valsen som stål monteras i) vara i obalans på två sätt, dels statiskt, dels dynamiskt. Kan den verkligen från fabrik levereras med dylikt otyg?

Du säger sedan att kuttern kan köras med olika vikt på stålen (fler än ett), bara den avbalanseras. Hur går det till? Vi talar här om kuttrar (trevligt ord) till  hyvlar.

Till sist, slås en flisa ur på ett stål bör viss obalans inträda. Kuttern kan ju knappast påverkas.

per

Nej men om du ser det som att kuttern i idealfallet skall kunna stanna varhelst du ställer den i så är det dynamisk balansering. Den statiska är att de är i jämvikt men det är nästan ointressant för det enda som sker är att stålen hela tiden ställer sig i våg det skapar vibrationer.

Sen handlar det om massan med, en kutter till en rikt/plan har stor egen massa medans en aluminiumkutter till t ex TB90 har en liten egen massa, detta i förhållande till stålen som sätts i kuttrarna. Dvs är en TB90 kutter känsligare för obalans än vad en rikt/planhyvels kutter är. Det gäller dock enbart inom rimliga varvtal, drar du upp en kutter som väger ton till tillräckligt höga varvtal så kommer obalans som kommer av t ex ett gram att visa sig, men enbart vid de varvtalen. Det märks inte innan och det är det som är det viktiga.

Så visst, kör du en kutter direkt från fabrik i 100 000 rpm så kan jag lova att den skakar som fan, den är inte gjord för det nämligen men i 10 000 rpm märker du inget. Det är det som är det viktiga.

/Kent

Hmm, får väl fortsätta att förklara lite...
Gamla livsfarliga fräsar har i bland just den lösningen dvs ett profilstål och ett motviktsstål. De klarar sig genom att allt är i princip överdimensionerat som fan. Allt väger enormt mycket så de där små obalanserna om man sätter i stålen lite fel märks inte.

Skälet till att de ofta är livsfarliga är brist på säkerhetspinnar mm till stålen, fyrkantiga kuttrar och att skydd saknas. De rekommenderas inte om man inte vill riskera livet.

Moderna maskiner är lite lättare och ställer högre krav på balansering, att bara väga stålen är det enklaste men om man slipar om stål eller vill köra specialprofiler där man bara gör ett stål så behöver man definitivt dynamisk balansering. Idealet är om man balanserar allt dynamiskt men det kan man inte, det är en process som tar en stund och därför litar man på kutterns egen massa samt att man inte bryr sig innan vinrationer blir så att de stör. Statisk balansering fungerar dessutom rätt bra, när allt snurrar så stabiliseras det men man kan få stora vibrationer vid uppstart och nerstart. Jämför med en propeller kontra en skiva som roterar.

/Kent

Hej igen Kent!

En kraft som påverkar en roterande kropp radiellt ger upphov till statisk obalans.

Dynamisk obalans:  förstås lättast av följande....  ett bilhjul förses med en vikt på insidan klockan sex och en lika stor vikt på utsidan klockan tolv. Hjulet är fortfarande i statisk balans, men har nu dynamisk obalans. Det vill vobbla.

Om kuttern stannar i vilket rotarat läge som helst, så har den statisk balans. Sätter vi sedan i lika tunga stål (med lika avstånd från kuttercentrum) så befinner sig kuttern fortfarande i statisk balans. Snurrar vi på den kan den fortfarande stanna i vilket läge som helst.

Avslutningsvis har Du naturligtvis helt rätt när Du säger att en helt obetydlig obalans ganska snart ger sig till känna när varvtalet ökar.

Någon mer än Kent och jag som har synpunkter?

per

pernitta>Det jag menar med den dynamiska balanseringen här är när man uppnår en balans så att kuttern kan stå i valfritt läge när som helst, möjligt det är fel ord med dynamisk balansering här men det är den förklaringen jag fick en gång i tiden. Den statiska är viktbalansering och den dynamiska när man rör på det.

Strunt samma bara man förstår varandra, sen så löser sig nog diverse uttryck gissar jag.

/Kent

Bra Kent, Du träffade spikens huvud!

Tillför Du plötsligt en statisk obalans strävar kroppen efter att föra tyngsta punkten till klockan sex. Till en dödpunkt.

Tillför Du en dynamisk obalans, och kroppen är stillastående, händer ingenting. Den är fortfarande i statisk balans, men det händer saker allt efter att varvtalet ökar.

Det gladde att Daniel fann vårt samtal intressant!

Väl mött igen!

per

Så länge det brummar, snurrar och skär är jag nöjd. Exakt hur det funkar spelar mindre roll, så länge det funkar, och när det inte gör det lämnar jag in på service eller köper nytt.

För att återgå till ursprungsfrågan så kan jag efter att idag ha provkört min nya Festool stationäranordning rekomendera även denna. Har man väl köpt hyveln (EHL 65 i mitt fall) så anser jag att denna är en go' investering (knappt 600:- inkl.) som underlättar om man ska hyvla mindre lister, fasa kanter eller rikta upp bitar.

Hyveln träs på en pinne på den högra plåtdelen på bilden, och skruvas fast med en "vingmutter" i den del som har de svarta plastflärpen på toppen.
Maskinen blir då hängandes upp-och-ner och den fjäderbelastade plastflärpen tjänar som skydd över kuttern.
På den högra plåtdelen sitter en kedja i vilken en plastbygel är fäst. Denna bygel snäpps fast över maskinens strömbrytare för att starta den -m.a.o. så har man maskinen påkopplad och startar den genom att stoppa i sladden alt. via dammsugaren om man har den kopplingen.
Hela konstruktionen blev förvånansvärt stabil och aluminiumplattan har glidstopp på undersidan.

• zoom__ho_seehl_488524_z_01a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på att köpa en hyvel, men hade hoppats på att hitta ngn som kan hyvla nära kanter. men det har jag inte hittat. De flesta kan inte hyvla närmre än ca 3 cm. Hur kommer det sig?

Svaret är återigen Festool. Med deras stora maskin, HL850, kommer du ända emot kanter och väggar och kan därmed också hyvla med obegränsat falsdjup.

Finns ingen annan om man vill komma billigare undan? Tycker att man borde ha gjort lite konsumentmaskiner med denna möjlighet.

Fördelen med ett skär är att stålet "täljer" eller skär bort trät. Prova med en morakniv och håll rakt mot trät eller snett..... Festool har 65mm hyvelbredd för att 90% av alla hyveljobb kräver max 60mm.... Med två vändskär som slitits och man bytt så har man princip bara ett skär ändå... det andra släpar förmodligen bara med... det krävs egentligen en gigg för att få dom synkade.
Bra eller dåligt att veta? ;)

HEJ
Skil kommer med en ny hyvel 1560 pris c:a 600kr
Någon som vet var den finns att köpa i GBG ?
MVH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.