Jaha, så har den gamla elhyveln tagit slut. Det var en grön Bosch, minst 15 år gammal, flitigt använd, frid över dess minne.
Vad ska jag köpa som ersättning ?

Tittade lite på K-Rauta i förmiddags, de har en B&D för 800:-, eller en grön Borsch för 1000:-, men de har även blå Borsch eller DeWalt, dessa maskiner ligger på circa 2500:-.

B&D maskinen var den enda som hade dubbla stål, det hade även min gamla hyvel, men Borscharna och DeWalten hade bara ett stål, nån som vet varför, hur detta påverkar hyveln ?

Vad finns det för argument för att köpa en av de dyrare ? eller för att formulera mig annorlunda, är dessa proffsmaskiner verkligen 2-3 gånger så bra ??
 
Hmm Festool-hyveln skär 65 mm brett, alla de jag tittade på, och även min gamla, har skärbredden 82 mm. Detta kan både vara en fördel och en nackdel.
 
Vi köpte en Skil 1555 - kostar runt 400 pix.

Dubbla stål, typ 80 mm skärbredd. Har inte använt den varje dag i 8 timmar iofs, men än så länge funkar den finfint...
 
Fördelen med Festools stora hyvel är att den klarar obegränsat falsddjup eftersom kuttern når ända ut till kanten. Det kan vara en fördel om man t.ex. behöver komma nära en vägg.
Nackdelen med den stora är att det inte är en hyvel man kör med en hand.
Deras lilla maskin är däremot nätt och välbalanserad.

Festool har ju snedställda skär på sina kutters som, enligt dom själva, gör att stålet skär bort material istället för att hugga.

Sen finns det ju som vanligt goa tillbehör till Festool såsom ett litet bord i vilket hyveln monteras upp-och-ned, eller profilerade kutters och stål (till den stora).
 
Reparera din Bosch och du har den i 15 år till, jag har en PHO 35-82C hyvelbredd 82 mm och 3,5 djup och är helnöjd.
 
Min ETC för 200kr har också dubbla skär :p
I övrigt finns väl inget gott att säga om den maskinen förutom att den hållit i snart 3 år och var billig och funkat till det jag har haft behov av...
 
Köpte en begagnad Metabo HO 0882 för 600 kr, har inte kört så mycket än men den känns helt Ok.

82 mm bredd, 3 mm djup och dubbla skär.

Farsan har lillFeston, den är grym för lite mer finlir.

lite OT, men svärfar hittade en "handhyvel" när vi städade ur hans föräldrars sommarstuga. Den väger nog närmare 30 kg, har en bredd på ca 40 cm och ett max hyveldjup på dryga centimetern. 380V.

Vi har inte vågat provköra ::)
 
Hej!

Till viss del avhandlar tråden ETT eller TVÅ skär i kuttern. Från sin födelse är hyveln naturligtvis balanserad, och arbetar utan vibrationer.

Men - om nu kuttern bara är bestyckad med ett skär, och detta så småningom slipas, vad händer då med balansen?

Nog bör väl en kutter ha minst två skär vilka efter slipning skall ha samma vikt???

per
 
Den typen av skär slipar man väl inte om, de byts väl bara?
 
Hej Eld!

Så långt tänkte jag inte eftersom jag på mina två hyvlar har två skär.

Det Du säger innebär att skären kan brynas några gånger varefter de bör bytas.

Jag förstår.

per
 
Bryna hårdmetall??
 
Jorå, du kan bryna ett HM-skär med ett diamantbryne och få upp skärpan igen. Jag gör så med mina HM-fräsar och hyvelstål i HM.
 
Det blev en Skil 1555 till sist, fick ge 495:- på Jula.

Hur är då denna ? Tja, i alla fall inget nerköp.

Den har enklare djupinställning, strömbrytare med spärrfunktion, en parkeringsklaff i bak-kanten, det hade inte den gamle Bosch'en. I och för sig visar det egentligen bara att den gamle hade hängt med ett bra tag, eftersom alla nyare elhyvlar har dessa finesser.

Dessutom sprutar spånet ut med stor kraft, med den gamla hyveln hade jag lite problem, spånet ville gärna fastna i själva utkastet, så man fick peta med en pinne. Obs, med en pinne, inte med fingrarna... :)

Kanske en smaksak, men jag tycker SKIL'en har bättre utformade handtag.

Enda försämringen är att SKIL'ens sladd är för stel.
 
Kan tillägga att naturligtvis så är tussee's råd, att laga den gamla, mitt första alternativ. Om det nu hade varit en trasig drivrem eller liknande trivala problem.

I mitt fall var det stora lagret till kuttern som rasade, med krökt kutteraxel och ett rejält jack (egentligen en knöl) i bottenplattan som resultat.
 
Skulle inte förvåna mig om den SKIL du nu har är en uppdatering av samma gröna Bosch som du hade, då Bosch faktiskt äger SKIL...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.