Hur skulle man göra ett sånt jobb med en handöverfräs? Lägger man fräsens platta mot dörrbladet och lägger något rakt som stopp för plattan och fräser i steg neråt (frässtål 90 grader mot ytan som ska fräsas). Eller fräser man underifrån dvs frässtålet vertikalt ner i ytan som ska fräsas?

Brukar allltid få problem själv med att jag fräser bort ytan jag vill ha som referens och allt blir fult :(.

Barnrikehuset skrev:
Hur skulle man göra ett sånt jobb med en handöverfräs? Lägger man fräsens platta mot dörrbladet och lägger något rakt som stopp för plattan och fräser i steg neråt (frässtål 90 grader mot ytan som ska fräsas). Eller fräser man underifrån dvs frässtålet vertikalt ner i ytan som ska fräsas?

Brukar allltid få problem själv med att jag fräser bort ytan jag vill ha som referens och allt blir fult :(.
Fräsen tänkte jag mig för falsning. Om du har en fräs som lämpar sig för rätskiva går det utmärkt att göra som du beskrev ovan, även för avverkning. Om man falsar skall man normalt inte ta bort mycket, så det borde gå att göra i ett svep med en 45 graders fräs. Min favoritavrundning är 1.2 mm, en 45 graders fals hade jag heller inte gjort stor.

För att falsa utan rätbräda, välj ett frässtål som har ett lager nedtill, och se till att du inte falsar längre än att lagret går mot en ofalsad del av dörrens undersida, fräsen som sådan placerad som du beskrev..

--- Mats ---

Mats nu blir jag lite snurrig. I min värd är en fals ett urtag som är rätvinkligt (måste inte vara det) tex 10x10mm. Man tar ett pinnfräs och fräser med ett anhåll längs en kant.
En fas är en vinkel tex 45gr.

Pär

pär h skrev:
Mats nu blir jag lite snurrig. I min värd är en fals ett urtag som är rätvinkligt (måste inte vara det) tex 10x10mm. Man tar ett pinnfräs och fräser med ett anhåll längs en kant.

Pär
Tror inte du behöver känna dig snurrig, vi är i samma värld.

pär h skrev:

Pär
Hoppsan, jag tänkte på en fals som ett uttag som något annat gick in mot. Men när jag tittar ser det ut som om fals skall vara vinkelrät. Där lärde jag mig något nytt.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.