Vi har sammanställt en lista i 14 steg över vad du behöver ha koll på när du köper bostadsrätt - för ett lyckat köp och utan obehagliga överraskningar.

Du kan läsa artikeln här: Köpa bostadsrätt i 14 steg - checklista

Redigerat av moderator:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Utifrån att vi haft flertalet trådar på ämnet skulle jag även råda köpare att kontrollera om några ombyggnationer gjorts som flyttat på ventilation och eller vatten/avlopp. Om sådan har gjorts finns det underlag med styrelsens godkännande, har lägenheten fått godkänt i OVK sedan dess?
Även en så enkel sak som att kontrollera att det är rätt fläkt i köket kan göra att man slipper starta med tjafs med förra ägaren på ena flanken och styrelsen på den andra. Finns många som köper billiga objekt och försöker sminka upp dem och gör det med låg kunskap eller bara skiter i vilket, andra gör en uppfräschning inför en försäljning för att hoppas på bättre pris med samma utfall, allt blir inte enligt konstens alla regler.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag kan lägga till det. Funderar på det där med rätt fläkt, jag har missat trådar om det. Vad är fel fläkt?

Felfallen som dyker upp i olika trådar är väl ( utan ordning ) grovt
- Fläkt med motor på kanal i hus där det förväntas sitta spiskåpa med spjäll
- kolfilterfläkt som typiskt installerats i hus enligt ovan men då är gamla kanalen lämnad öppen, pluggad eller på något annat sätt påverkats sådant så ovk gett nerslag
- Flytt av kök så kanal förlängts och ibland så med kombination av att rummet som så placerats där köket förut var saknar tilluft

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Då var listan uppdaterad med era råd också.

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har sammanställt en lista i 14 steg över vad du behöver ha koll på när du köper bostadsrätt - för ett lyckat köp och utan obehagliga överraskningar.

Man bor också spola både i handfat o dusch flr att kolla vattentrycket sant spola i toaletten några gånger för att se att den inte läcker. Jodå, det hände mig. Fick göra ny installation av wc stol. Och svaret från mäklaren var att jag borde provspolat, alltså fick jag ingen kompensation.

Redaktionen Redaktionen skrev:

Bra steg att kolla. Men det finns faktiskt situationer som en köpare inte kan kolla. Ta detta exempel där säljaren, själv till yrket mäklare, vägarade lämna över badrummets kvalitetsintyg där de dolda felen stod uppradade — men som inte kunde ses med blotta ögat. I Familjeliv har en reporter utvecklat vad som hände när mäklaren med fokus östermalm vasastaden sålde sin egen lägenhet till en barnfamilj utan att berätta att den var full med dyra och regelstridiga fel i badrummet.

Familjeliv skriver i sin varning till barnfamiljer som letar bostad och/eller mäklare:

”Säljaren av lägenheten, var själv en mäklare till yrket som anlitat ett av Stockholms mest exklusiva mäklarhus för försäljningen. Fem år innan försäljningen hade säljaren låtit renovera badrummet. Men dokument har visat att renoveringen avvek från säkerhetsregler, och fuktproblem hade påtalats i en tidigare rättstvist. Det ledde till att säljaren även den gången blev stämd inför domstol, men valde då att förlika – dessa uppgifter mörkades vid försäljningen.”

Vad gör man i detta fall?

Det verkarkar ju som att man hade behövt göra en bakgrundskontroll på säljaren och då förhoppningsvis stött på rättstvisten. Frågan är om felen hade uppdagats vid en överlåtelsebesiktning?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ja, en bakgrundskontroll på vissa mäklare kan vara en väg framåt. Vi har bl a ”Unika” och ”Wallensten” och ”Behrer & Partners” som ifrågasätts i betyg och omdömen, men även delvis i domstolsprocesser. Men hur ska alla människor kunna ha koll på oseriösa mäklarfirmor eller mäklare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.