M Mikael_Swe skrev:
Jag vill inte helst inte jobba på mitt hus.

Jag har en bevakning på ägarlägenheter. Dyra dock.
Är de verkligen dyra om du räknar med föreningens skulder för motsvarande BR?

Det är fortfarande bostadsbrist.

D Dilato skrev:
Hur har du rundat den normala regeln att man ska bo i bostadsrätten?
Förening har ingen koll

Tänk på att man kan bli vräkt från hyresrätt om man äger bostadsrätt eller villa!
Sommarstuga är dock okej.

Anna_H Anna_H skrev:
Tänk på att man kan bli vräkt från hyresrätt om man äger bostadsrätt eller villa!
Stämmer inte. Så länge du är folkbokförd på din hyresrätt och bor där kan de inte vräka dig.

Det är när folk ändrar på sin folkbokföring som de blir vräkta.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Mikael_Swe skrev:
Stämmer inte. Så länge du är folkbokförd på din hyresrätt och bor där kan de inte vräka dig.

Ändå har det skett. Läst i Hem&Hyra.
Var något fall där en person ägde en bostadsrätt som en släkting bodde i tex.

Anna_H Anna_H skrev:
Ändå har det skett. Läst i Hem&Hyra.
Var något fall där en person ägde en bostadsrätt som en släkting bodde i tex.
Skicka mig artikeln. Finns ingen lag som hindrar dig från att äga hyresrätt och bostadsrätt.

TRJBerg
M Mikael_Swe skrev:

Har man bott "länge" i en hyresrätt lär man inte bli vräkt för att man äger ett hus. Om inte för annan anledning så för att de inte kollar det.
Men jag är med i bostadskö och här är en del villkor som ställs för att få en hyreslägenhet:
Skärmdump av bostadsförmedlingsapp med krav för att få hyreskontrakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skärmdump av Uppsala Bostadsförmedlings webbsida med krav för bostadskontrakt.
Skapa konto
Skärmdump av webbplats med information om bostadsansökan och relaterade dokument, svensk text, rosa "Anmäl intresse"-knapp.
Skapa konto

• Skärmavbild från Uppsala Bostadsförmedlings webbplats, information om bostadsansökan och dokumentkrav.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en webbsida med information om bostadsförmedling, dokumentkrav och intresseanmälan.
    Skapa konto
TRJBerg
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har man bott "länge" i en hyresrätt lär man inte bli vräkt för att man äger ett hus. Om inte för annan anledning så för att de inte kollar det.
Men jag är med i bostadskö och här är en del villkor som ställs för att få en hyreslägenhet:
[bild][bild][bild]
Blev repetition av sista bilden av någon för mig obegriplig anledning.

Anna_H Anna_H skrev:
Det känns ju tveksamt att vräka en hyresgäst för att de äger villor. Hyr man ut sin villa till andra och bor stadigvarande så ska det ju inte kunna vräka dig.
En del folk har ju det som investering.

• Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
M Mikael_Swe skrev:
Skicka mig artikeln. Finns ingen lag som hindrar dig från att äga hyresrätt och bostadsrätt.
Har jag påstått att det är en lag?
Det handlar om behovet, och om du då har hus eller bostadsrätt tillräckligt nära för att inte ha behov av en övernattningslägenhet kan de använda det som argument för att vräka dig.

Exempel på resonemanget: (du hittar fler artiklar på samma ställe, hittar dock inte igen den där en person blev vräkt just nu)
https://www.hemhyra.se/nyheter/de-t...dress-skatteverket-gar-emot-sina-egna-regler/

Anna_H Anna_H skrev:
Har jag påstått att det är en lag?
Det handlar om behovet, och om du då har hus eller bostadsrätt tillräckligt nära för att inte ha behov av en övernattningslägenhet kan de använda det som argument för att vräka dig.

Exempel på resonemanget: (du hittar fler artiklar på samma ställe, hittar dock inte igen den där en person blev vräkt just nu)
[länk]
Dåligt exempel. De bor i en villa och de har en extra lägenhet som de inte är skrivna på. Det bekräftar mitt resonemang om att du får problem med din hyresrätt när du inte är skriven på den.

Det är en gammal myt om att du inte får ha två boenden. Jag har två boenden i 8 år. Det har även andra i min familj.

M Mikael_Swe skrev:
Finns ingen lag som hindrar dig från att äga hyresrätt och bostadsrätt.
Funderar
M Mikael_Swe skrev:
Funderar du på att köpa nått med taxeringskod 320 när du skriver "äga hyresrätt"?
Det kan ju vara en bra investering om man är händig och likvid men hyressättningen är inte fri på befintliga bostäder...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Funderar

Funderar du på att köpa nått med taxeringskod 320 när du skriver "äga hyresrätt"?
Det kan ju vara en bra investering om man är händig och likvid men hyressättningen är inte fri på befintliga bostäder...
Vi är klara nu.

TRJBerg
M Mikael_Swe skrev:
Vi är klara nu.
Du har inte varit här på byggahus särskilt länge antar jag?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.