7 162 läst · 59 svar
7k läst
59 svar
Köpa bostadsrätt eller hus?
Det är fortfarande bostadsbrist.
Har man bott "länge" i en hyresrätt lär man inte bli vräkt för att man äger ett hus. Om inte för annan anledning så för att de inte kollar det.M Mikael_Swe skrev:
Men jag är med i bostadskö och här är en del villkor som ställs för att få en hyreslägenhet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev repetition av sista bilden av någon för mig obegriplig anledning.TRJBerg skrev:
Det känns ju tveksamt att vräka en hyresgäst för att de äger villor. Hyr man ut sin villa till andra och bor stadigvarande så ska det ju inte kunna vräka dig.Anna_H skrev:
En del folk har ju det som investering.
Har jag påstått att det är en lag?M Mikael_Swe skrev:
Det handlar om behovet, och om du då har hus eller bostadsrätt tillräckligt nära för att inte ha behov av en övernattningslägenhet kan de använda det som argument för att vräka dig.
Exempel på resonemanget: (du hittar fler artiklar på samma ställe, hittar dock inte igen den där en person blev vräkt just nu)
https://www.hemhyra.se/nyheter/de-t...dress-skatteverket-gar-emot-sina-egna-regler/
Dåligt exempel. De bor i en villa och de har en extra lägenhet som de inte är skrivna på. Det bekräftar mitt resonemang om att du får problem med din hyresrätt när du inte är skriven på den.Anna_H skrev:Har jag påstått att det är en lag?
Det handlar om behovet, och om du då har hus eller bostadsrätt tillräckligt nära för att inte ha behov av en övernattningslägenhet kan de använda det som argument för att vräka dig.
Exempel på resonemanget: (du hittar fler artiklar på samma ställe, hittar dock inte igen den där en person blev vräkt just nu)
[länk]
Det är en gammal myt om att du inte får ha två boenden. Jag har två boenden i 8 år. Det har även andra i min familj.
FunderarM Mikael_Swe skrev:
Funderar du på att köpa nått med taxeringskod 320 när du skriver "äga hyresrätt"?M Mikael_Swe skrev:
Det kan ju vara en bra investering om man är händig och likvid men hyressättningen är inte fri på befintliga bostäder...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köksfläkt. Är det värt att prova repa eller köpa ny ?
Kök -
Bästa pris på Wago? Eller köpa annat
El -
Köpa eller leasa solpaneler, kortsiktigt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Flytta befintlig luftvärmepump, eller köpa en ny enbart för att få en bättre placering.
Värme allmänt -
köpa bostadsrätt eller hus
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.