HammarClark HammarClark skrev:
Hur förlorar man momsen? Eller rättare sagt hur behåller man momsen? Trodde alltid att staten fick den tillslut nämligen :rolleyes:
Som företagare lånar du bara tillbaka momsen från staten under den tid du äger maskinen, vid försäljning ska ju moms betalas in till staten såklart.

Enig i att det är smartare att hyra maskin. 3,5-5ton med tilt är magiskt smidiga att köra och det går snabbt och lätt. Dyrare dygnspris såklart men du jobbar nog snabbt in några dygn kortare hyra

Vad jag menar med förlorar den är att just en grävmaskin är det nästan bara företag som köper, och om en privatperson säljer den finns det ingen moms att dra av, och eftersom privatpersonen inte fick dra av momsen när han köpte maskinen så kommer ju priset till företagaren bli inköpspris+moms.
Köper företaget däremot en likadan maskin av ett företag så får de dra av momsen.
På så sätt går momsen "förlorad", maskinen är momssmittad som det kallas.

I slutändan är det bara privatpersoner som betalar moms till staten genom att företaget som säljer varan får in momsen och redovisar den, så ja momsen kommer in i slutändan om det är en privatkund som köper den. Inte om ett företag köper den och är "slutanvändare".

Den 1 november 1995 försvann helt den s.k. fiktiva avdragsrätten för moms avseende varuförvärv från icke yrkesmässiga personer, vilket jag redogjorde för i Redovisningskonsulten 6/95. För bl.a. begagnathandeln ersattes den fiktiva avdragsrätten med ett marginalbeskattningssystem, vilket går ut på att endast vinstmarginalen momsbeskattas då handlaren (återförsäljaren) vidareförsäljer en (begagnad) vara som förvärvats från en privatperson. Återförsäljaren kan dock välja att tillämpa normala momsbeskattningsregler.

Kopierar från http://media.forssen.com/2019/10/rk-7-8-1995.pdf

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Hej vad ska jag tänka på vid köp av begagnad minigrävare?
1-2 tons maskin, hur många timmar kan en maskin gå? Vad bör jag kolla extra noga?
Vad kostar reparationer, bor i Skåne, vem kan reparera minigrävare här i närheten, var letar jag? Privat annonser eller blocket eller företag som säljer begagnat?
Vad får jag för 150.000 kr?

H
Blocket finns massa.

Glapp i bom sticka och skopfäste är bra att kolla.
Olje läck.
Om maskinen är stark, rullar i underbarnen går runt, hur banden är.
Glapp i midjan.
svettning på cylindrar.
Cylinder stänger inte är skadade.
Gärna se på maskinen när det är kallare väder för att se va lätt den startar.

välservad maskin med många timmar kan fort va bättre än en maskin som är miss skött med få timmar.

många uthyres maskiner kan va missbrukade med.

jag som skruvar, skulle hellre tolerera glapp i aggregat då det är lätt att ordna medans
Svängkrans eller liknande är mer jobb med.

H Hallerudsbo skrev:
Blocket finns massa.

Glapp i bom sticka och skopfäste är bra att kolla.
Olje läck.
Om maskinen är stark, rullar i underbarnen går runt, hur banden är.
Glapp i midjan.
svettning på cylindrar.
Cylinder stänger inte är skadade.
Gärna se på maskinen när det är kallare väder för att se va lätt den startar.

välservad maskin med många timmar kan fort va bättre än en maskin som är miss skött med få timmar.

många uthyres maskiner kan va missbrukade med.

jag som skruvar, skulle hellre tolerera glapp i aggregat då det är lätt att ordna medans
Svängkrans eller liknande är mer jobb med.
Glapp i aggregatet, är det expander som gäller då? Eller räcker det att byta bussningar osv?
Även om jag aldrig provat så håller jag med dig, det känns betydligt mer hanterbart att jobba ute på aggregatet än att behöva lyfta av hela maskinen från undervagnen osv. Oavsett om det gäller leder eller cylindrar.

H
Beror på vad du vill kosta på.
Jag köpte nya bussningar till min från England.
15000 från leverantör i Sverige.
1400 med frakt från England.
Det är bussningar i skopfäste och axlar plus stickan.

men visst expander är väldigt mycket bättre.
Men har man sin egen maskin så smörjer man ofta med.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Jag är amatör och vet inte mycket om grävmaskiner eller andra maskiner men har köpt en gård och här är mycket att gräva avlopp, gräva ner el mellan byggnader
Fixa en dålig grusväg etc, så har nytta av en egen grävmaskin.
Har hyrt minigrävare på cramo och ramirent men har bara en personbil och kan bara hyra maskin som väger 1 ton
Dom går gräva med men i trädgården men inte gräva upp större buskar och träd rötter med
Om man ska köpa via blocket blir jag säkert lurad,?
Vet inget om maskiner och hur dom kan slitas och hur jag märker det på en maskin
Olje läckage, packningar etc,?
De e väl fel tid köpa nu, inför sommaren vill väl alla ha en minigrävare
Har hyrt en del gånger på ramirent och
Cramo så har nog lagt ut 40 000 på hyra
Ni som har egna minigrävare här, känns det lugnt eller varje gång ni gräver med maskinen blir ni otroliga något ska smälla sönder som kostar mycket att reparera?
Är grävmaskiner 1-2 ton lättare och billigare att reparera än större maskiner?
Är det något man som ägare av en maskin kan göra själv för att maskinen ska hålla så länge som möjligt?

H
Det man kan göra själv är.
Följa service, jag servar lite oftare.
Smörja ofta.
Hålla rent och tvätta maskinen.
Är man noga så håller det bättre och man ser slitage mer.

men som sagt min är en 1,7 tons maskin.
Jag har dragit stubbar, flytta Sten.
Maskinen har vart för liten ibland men man får bara jobba lite mer.

men gud va nytta den har gjort.
Ångrar inte att jag köpte den.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
richardtenggren
En fördel med en maskin över typ 2,5 ton, är att den blir krånglig att låna då man behöver typ traktor eller lastbil för flytt :)

• Haha
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
H
Ja det stämmer.
Men jag lånar inte ut min maskin.
Jag orkar inte skruva för att andra ska roa sig.
Många gånger när folk frågar vad jag hyr ut den för att det är 1200 kr dagen med Chafför och 1500 utan eller liknande.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Finns dessa maskiner för ca170.000
1,1 ton
Orkar dom gräva mitt avlopp 1 meter djupt 40 cm brett spår och 400 meter långt hål i åkermark

• Minigrävare på 1,1 ton för avloppsgrävning i åkermark, modell SUNWARD SWE08B.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Finns andra maskiner som jag hellre hade köpt.
Det där är en motoriserad spade.
Lätta att välta med och orkar inte något om det är lite Sten.

400 meter? :surprised:
Det blir ju minst 160 kubik, säkert mer i praktiken, du ska gräva upp och sen fylla igen kanske 240 kubik uppluckrade massor och säkert en del större sten.

400 kubik...Det går säkert med en liten maskin, men det lär ta veckor. Till det jobbet hade jag nog inte ens tänkt tanken med mindre än absolut minst en 5-tonnare, helst 10 ton eller ännu större.

H
Jag skotta 50 kubik på en dag med min.
Jag hade hellre haft en större men det gick inte att få in.
Hade jag inte behövt att larva med massorna så hade jag säkert kunna skotta närmare 100 kubik den dagen.
Det går men drygt med liten maskin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.