2 306 läst · 31 svar
2k läst
31 svar
Köpa begagnad dator
Sida 1 av 3
Hej här finns många med mycket mer kunskap om datorer än vad jag har.
Vad anser ni om att köpa begagnad dator från en handlare som sysslar med just detta. Man får en genomgången dator med 2 års garanti. Finns det några stora nackdelar med en begagnad dator.
Jag gör inget avancerat med datorn. Surfar en del, mindre mängd kontorsarbete för hemmabruk,lagrar bilder och streamar något ibland.
Anledningen att jag börjat fundera på en ny dator är att helt plötsligt går det väldigt långsamt att använda internet. Allt annat funkar ok. Det är bara den här datorn som har problem. Jag har virussökt och tömt cache minnen,kakor och all surfdata jag hittat. Om någon har något bra tips vad man kan göra så mottages det gärna. Den är åtminstone 4 år. Troligen äldre kommer inte exakt ihåg.
Vad anser ni om att köpa begagnad dator från en handlare som sysslar med just detta. Man får en genomgången dator med 2 års garanti. Finns det några stora nackdelar med en begagnad dator.
Jag gör inget avancerat med datorn. Surfar en del, mindre mängd kontorsarbete för hemmabruk,lagrar bilder och streamar något ibland.
Anledningen att jag börjat fundera på en ny dator är att helt plötsligt går det väldigt långsamt att använda internet. Allt annat funkar ok. Det är bara den här datorn som har problem. Jag har virussökt och tömt cache minnen,kakor och all surfdata jag hittat. Om någon har något bra tips vad man kan göra så mottages det gärna. Den är åtminstone 4 år. Troligen äldre kommer inte exakt ihåg.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 163 inlägg
Tja, är man intresserad av att greja själv kan ju en ny hårddisk och en fräsch installation av Windows vara första steget..
4 år är ju ingenting nuförtiden, min stationära dator byggde jag 2011 ...
Edit: har du lite mer info om vad för dator det är så blir det enklare..
4 år är ju ingenting nuförtiden, min stationära dator byggde jag 2011 ...
Edit: har du lite mer info om vad för dator det är så blir det enklare..
Jag har köpt en begagnad/restaurerad laptop från https://www.refurbed.se. Jag betalade ca 4 tkr för den. Gissar att den var runt tre år gammal och hade som ny kostat grovt uppskattat 10-20 tkr.
Jag är nöjd! De lovade att den skulle vara i mycket gott skick och den var i det närmaste i nyskick. Jag anser mig ha fått mycket mer för pengarna än om jag spenderat 4 tkr på en ny budgetmodell. Har bara köpt en begagnad på detta sätt så ta mina råd för vad de är.
När det gäller din gamla dator skulle jag "blåsa" den helt och installera om med ett nytt operativsystem.
Jag är nöjd! De lovade att den skulle vara i mycket gott skick och den var i det närmaste i nyskick. Jag anser mig ha fått mycket mer för pengarna än om jag spenderat 4 tkr på en ny budgetmodell. Har bara köpt en begagnad på detta sätt så ta mina råd för vad de är.
När det gäller din gamla dator skulle jag "blåsa" den helt och installera om med ett nytt operativsystem.
Min erfarenhet är att man kan få rätt bra laptop för pengarna från de ställena om man är beredd att ha en äldre = tyngre och med sämre batteritid.
Men man bör då välja någon lite bättre modell också. Budget varianterna som företag köper in är oftast inget att satsa pengar på.
Men man bör då välja någon lite bättre modell också. Budget varianterna som företag köper in är oftast inget att satsa pengar på.
Har köpt 1 st laptop med mycket gott resultat. Mycket bra pris och bra genomgången vid köpet.
Har även en kolega som köpt flera mindre desktop och mycket nöjd.
Har även en kolega som köpt flera mindre desktop och mycket nöjd.
För tillfället kommer jag bara ihåg att det är en bärbar med windows 11. Jag trodde datorer inte levde så länge nuförtiden.Dan_Johansson skrev:
Har den i stort sett bara hemma så vikt o sämre batteritid stör inte.S sjoelund skrev:
Låter ju bra.Alfredo skrev:Jag har köpt en begagnad/restaurerad laptop från [länk]. Jag betalade ca 4 tkr för den. Gissar att den var runt tre år gammal och hade som ny kostat grovt uppskattat 10-20 tkr.
Hur ominstallerar man windows nuförtiden? Görs det om man återställer den till fabriksinställningar?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 163 inlägg
Ok, det är en bärbar dator..N Niq skrev:
Något som kan påverka upplevelsen är om kylaren till processorn är full av damm.. då går den varmare och justerar själv ner klockfrekvenser för att minska effekten.. oftast brukar det märkas först genom att fläkten går hela tiden..
.
https://openhardwaremonitor.org/ kan du använda för att kolla temperaturen på de olika delarna i datorn..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Jag köpte min senaste laptop från billig teknik, var till och med garanti från tillverkaren (HP) kvar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Jag har en jobbdator som närmar sig 6 år nu. Jag får ta ut en ny dator, inget som helst problem, men den fungerar utmärkt. Se bara till att du har tillräckligt med minne och en SSD-disk så kommer du rätt långt med dina krav.N Niq skrev:
Jag fick för övrigt en "gammal" dator från jobbet nyligen för att en kollega slutat Jag köpte till minne (nu är det 24GB) och en större disk (nu 1 TB SSD) så den är overkill för vanligt användande, men jag la väl inte ens 2000 kr för det.