Men hur lat är man om man inte orkar böja sig ner i diskmaskinen? ☺️ I ett seniorboende kanske ja, men annars nej... Och är den i normalhöjd kan barnen hjälpa till -man slipper böja sig!
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
luscious skrev:
Men hur lat är man om man inte orkar böja sig ner i diskmaskinen? ☺️ I ett seniorboende kanske ja, men annars nej... Och är den i normalhöjd kan barnen hjälpa till -man slipper böja sig!
Exakt. Finns inte en chans att jag skulle offra funktionaliteten i en större arbetsbänk samt estetiken, till förmån för en upphöjd diskmaskin. Det är ju knappast någon större insats i arbete att göra ett lite knäböj till den nedre korgen och några direkta förslitningsskador beroende på detta tror jag inte sjukvården inrapporterat. Ok i ett restaurangkök, men om du frågar mig är det en märklig grej som smugit sig in i hemmen.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Anj skrev:
Precis! (y)
...förutsatt att man upplever det jobbigare att böja sig ned för disken än för ugnen. För mig är det inte så jobbigt (än så länge...) med en lågt placerad diskmaskin, men jag tycker att det är jobbigt att böja mig ner för att kolla hur det går i ugnen (jag kommer härmed ut som ugnstittare).

Jag säger inte emot, jag menar bara att det inte är en universell sanning att det är bättre med en högt placerad diskmaskin.
 
  • Gilla
ie00kma
  • Laddar…
Kanske någon som sagt det redan men det är en stor fördel att ha en bänkyta intill kylskåpet för att enkelt kunna ställa ifrån sig saker som ska in/ut ur kylen/frysen. Tänk på att triangeln mellan kylskåp, spis och vask ska bli så liten som möjligt.
 
Något som går hyfsat fort är att riva ut köket själv. Att förstöra går oftast fortare och blir på så sätt billigare.

I detta utförande skulle jag haft DM under bänken. Om jag skulle ha den upphöjd skulle det bara vara 2-3dm.
I vår DM ha vi en utdragbar "bestickslåda" där man lägger alla bestick i spår högst upp, skulle den komma högt upp i ett skåp skulle man inte nå upp istället.
 
Vi har en upphöjd diskmaskin och den skulle jag då inte vilja byta bort. Att den dessutom är placerad c:a 1 meter från köksbordet gör att det går röja av bordet nästan utan att förflytta sig. Tallrikar och glas förvaras på hyllor ovanför resp. stommen bredvid. På så sätt krävs det heller ingen förflyttning för att tömma maskinen för det gods som diskas oftast.

Logistik är A och O i ett kök :)
 
  • Gilla
krutgubben och 3 till
  • Laddar…
Tänk på att ett ikeakök ofta är dyrare att leja snickare att montera då det är platta paket. Det man sparar i pengar på att köpa platta paket förlorar man mycket av i timkostnad på en snickare.
Sen är kvalitetsfrågan också en sak. Och ja det är stor skillnad på leverantörer. Jag har provat flera och ska faktiskt byta snart igen efter 4år med nuvarande. Kök byter vanligt folk inte så ofta så att bara tänka på pris då är väldigt konstigt tänkt.
Skulle jag sitta i en bil tex 8h per dag i flera år skulle jag inte välja en billig och sparsamt utrustad bil.
 
En köksrenovering kan ju kosta nästan vad som helst men du verkar ha hittat en nivå som passar dig.
Vad det gäller upphöjd diskmaskin så är det med i vår nya planering, likaså upphöjd ugn. Diskmaskinen tycker vi är svårast att få till snyggt dock...jag är inte rädd för att böja mig, men det ska bli galet skönt att slippa stå med rumpan i vädret och plocka i och ur! (för vår diskmaskin körs ett par gånger om dagen!)
När det gäller din planering så funkar väl båda förslagen men vi lagar mycket mat och det som jag instinktivt tänker på när det gäller förslag ett är att bänkytan är lite liten kanske, förslag två så har vi haft kök utan bänk i anslutning till kyl/frys och även ugn och det var något jag saknade. Att kunna ställa ifrån mig på en bänkyta i samband med in och ut i kylen och att det var ett riskmoment att bära varma saker från ugnen utan att kunna ställa ned det bredvid. Men det är våra erfarenheter, andra kanske inte alls har samma upplevelse !
 
  • Gilla
ie00kma
  • Laddar…
Vi valde upphöjd diskmaskin när vi gjorde om köket för 5 år sen. Ångrar inte det en sekund, njuter varje gång man ska plocka i och ur diskmaskinen! Så värt det!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
LarsSvensson80
Givet ugnens placering tänk på att om möjligt placera takdosa i närheten för att ventilera bort matoset. Din fläktplacering kommer inte orka dra ut oset.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Ingen krångligare renovering, så mitt tips är att ta in tre olika offerter och helt enkelt jämföra. Golv? Ska du byta det med? Tycker det ser bra ut, men bänken på andra sidan hade jag om möjligt gjort längre, nu blir den lite för liten för att funka fullt ut som arbetsyta. Kyl/frys hade jag passat på att dölja bakom fronter. Diskmaskinen? Jag hade skippat högskåpet och haft den på golvet, ingen nackdel att få en avlastningsyta där eftersom den till vänster kommer att vara invaderad vid större gig i köket. Ser bra ut på det stora hela.
Jag va i samma sits som du i höstas och har hjort precis allt innan. Men orkade helt enkelt inte med, då vi gick och väntade värt andra barn och ville få allt klart innan.

Tog in offert från en byggare som en kompis rekommenderade som är platschef på större byggen och anlitat en del. (Finsnickare)

Jag köpte Ikea stommar med komposit (sten) skivor tot = 68 000kr

Nya vitvaror = 35 000kr exkl kyl frys som va nytt.

Ny ekparkett kök + matsal ca 55kvm = 18500kr

Byte avlopsstamm själv ca 3500kr inkl mtrl

Bygg:
Sen fick jag en offert på uppbyggnad gipsning alla väggar + nya innertak, nytt ventilations schakt med anslutning till murstock, läggning av LK golvsoån med 16mm värme slang med 8gruppers schunt grupp, borttagning och pluggning av 3st element, läggning av 55kvm ekparkett, montering av stommar på plats (ihop monteringen stod jag för, likaså rivning av gamla ytlager osv) upphängning av takinfäst fläkt, montering av köksö, sätt ung av alla passbitar och socklar.
Totalt 98 000kr efter ROT.

El mtrl:
20 000kr

El:
Flyttning av gamal elcentral, montering av ny central med snabbsäkringar, dragning av nya grupper till samtliga uttag i köket, montering och dragning till 51st led spotar, jordning av samtliga uttag på nedervåningen, dragning av flexslang till multiroom system med 4st takhögtalare, montering av led belysning i 28st lådor, montering av elmotor styrd avfallslåda, montering av 6st led lister i platsbyggd hylla, 4st nya eluttag.
Pris 68 000 efter ROT

Måleri:
Spackling och målning samtliga tak nedervåningen, spackling och slipning samtliga väggar kök, målning av väggar, tak lister.
Pris 36 000kr efter ROT

Extra arbeten:
Sättning av lister, foder hela nedervåningen, bygga platsbyggd hylla. Kapning av 2st innerdörrar.
Pris: 11 000kr

Totalt 354 000kr inkl allt.
 
  • Gilla
Sockens
  • Laddar…
Ni som har ugn i upphöjt läge, hur är det med oset från ugnen? Störs man av det? Vill ju inte gärna ha stekos i hela huset bara för att man har en bekväm ugn...

Eller finns det sådana ugnar som man kan koppla på mot fläktventilationen?
 
luscious skrev:
Men hur lat är man om man inte orkar böja sig ner i diskmaskinen? ☺️ I ett seniorboende kanske ja, men annars nej... Och är den i normalhöjd kan barnen hjälpa till -man slipper böja sig!
Du kar inte fjärr till TVn heller va? Inte elhissar i bilen eller ja välj själv...
 
Men hur slugt är det egentligen att ha ugnen vägg i vägg med kyl eller frys? Blir det inte strålningsvärme?

Om du sätter ugnen under hällen och micro i ett skåp ovanför bänken kan du ha bänk bredvid kyl/frys och en lång bänk på motstående sida. Dessutom kommer ugnen nära fläkten.
 
Det är inga problem, det är ju väldigt vanligt i moderna kök. Angående ventilation så har jag aldrig upplevt något sådant behov från en inbyggnadsugn.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.