Hej,
Har hållit mig borta från större renoveringar (och hantverkare) ett par år men nu börjar det bli dags att göra om köket. Vi ska riva ut gammal inredning och sätta in ny från IKEA eller Sentens på samma plats. Ingen flytt av vatten eller avlopp. Det enda som förändras är att kyl flyttas från vänster sida till höger sida av köket. Kanske behöver något vägguttag flyttas.
Vad kan rivning och montering + kakling och målning av köket gå på? Hur hittar man en bra snickare?
Tanken är att diskmaskinen ska sitta i högskåpet till höger, men jag har inte listat ut hur det ska lösas. Några tips och synpunkter på ritningen?
Tack!
Har hållit mig borta från större renoveringar (och hantverkare) ett par år men nu börjar det bli dags att göra om köket. Vi ska riva ut gammal inredning och sätta in ny från IKEA eller Sentens på samma plats. Ingen flytt av vatten eller avlopp. Det enda som förändras är att kyl flyttas från vänster sida till höger sida av köket. Kanske behöver något vägguttag flyttas.
Vad kan rivning och montering + kakling och målning av köket gå på? Hur hittar man en bra snickare?
Tanken är att diskmaskinen ska sitta i högskåpet till höger, men jag har inte listat ut hur det ska lösas. Några tips och synpunkter på ritningen?
Tack!
Ingen krångligare renovering, så mitt tips är att ta in tre olika offerter och helt enkelt jämföra. Golv? Ska du byta det med? Tycker det ser bra ut, men bänken på andra sidan hade jag om möjligt gjort längre, nu blir den lite för liten för att funka fullt ut som arbetsyta. Kyl/frys hade jag passat på att dölja bakom fronter. Diskmaskinen? Jag hade skippat högskåpet och haft den på golvet, ingen nackdel att få en avlastningsyta där eftersom den till vänster kommer att vara invaderad vid större gig i köket. Ser bra ut på det stora hela.
Det som talar mot högskåpet är att dörren inte finns som Voxtorp i storlek 60x140. Jag måste då ta en annan dörr vilket kanske ser konstigt ut. Samtidigt är jag orolig för att en stor del (60 cm) av bänkytan försvinner. Det som talar för högskåpet är att man får undan prylar som kolsyremaskin, mm bakom en dörr. Bänkskivan, som är tänkt i sten, kan samtidigt hållas i ett stycke utan springa. Utan högskåp måste bänkskivan kapas.
Angående bänken bredvid kyl och frys så kan den inte förlängas då den tar för mycket av matplatsen. Se bild på planlösning: ny plan utan högskåp.
Angående bänken bredvid kyl och frys så kan den inte förlängas då den tar för mycket av matplatsen. Se bild på planlösning: ny plan utan högskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade definitivt också valt att låta bänkskivan gå hela vägen mot ytterväggen och ha diskmaskinen under bänken som vanligt. En skarv i en svart granitskiva syns knappt och görs i anslutning till hällen. Jag hade också tagit bort bänken på andra sidan och placerat ugn och mikro i ytterligare ett högskåp där. På så vis får du ännu mer bänkyta, vilket enligt mig är det viktigaste i ett kök.
Kör integrerad kyl och frys så får du ett mycket renare utseende.
Riktigt bra förslag. Jag hade fastnat i min box :x Med ugnarna bredvid kyl och frys blir allt mer enhetligt. Och så slipper man en extra bänk som ersätts av mer bänkyta vid spis och disk. Se bildfalkn skrev:Jag hade definitivt också valt att låta bänkskivan gå hela vägen mot ytterväggen och ha diskmaskinen under bänken som vanligt. En skarv i en svart granitskiva syns knappt och görs i anslutning till hällen. Jag hade också tagit bort bänken på andra sidan och placerat ugn och mikro i ytterligare ett högskåp där. På så vis får du ännu mer bänkyta, vilket enligt mig är det viktigaste i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Men flytta hällen hitåt också, den huvudsakliga arbetsytan blir alltid mellan häll och ho så där vill man gärna ha lite yta.
Skulle också rekommendera mer utrymme mellan ho och häll. Vi har 1 m mellan dem 40+60 och det är absolut minimum enligt min åsikt eller så är det jag som stökar väldigt när jag lagar mat...
Vi renoverade för övrigt vårt kök i höstas/vintras och betalade Cirka 35' efter 50% ROT. Det var för snickare, elektriker, röris, målare och kakling. Vi stod för allt material förutom fog, skruv, spik osv. Vi rev köket själva och monterade ihop skåpen själva, de sparade vi en del på
Jag förstår inte grejen med upphöjd diskmaskin. Jag hade personligen aldrig prioriterat bort bänkyta för detta. Jag upplever det inte som jobbigt att tömma diskmaskinen, men jag är ju bara 25..
Att sätta ett halvhögt skåp blir bara dumt. Hur gör du då med överskåpen?
Att sätta ett halvhögt skåp blir bara dumt. Hur gör du då med överskåpen?
Visst, jag kan förstås förstå grejen med en upphöjd diskmaskin, men personligen klarar jag mig alldeles utmärkt utan Jag bodde ett år i ett hus med en sådan, men har inte saknat den en dag. Nej då tycker jag att det är en större vinst att ha ugnarna i högskåp.
Om jag ändå skulle få för mig att ha en upphöjd diskmaskin så skulle jag sätta in den i ett riktigt fullhöjdshögskåp, inte de där mellantingen.
Om jag ändå skulle få för mig att ha en upphöjd diskmaskin så skulle jag sätta in den i ett riktigt fullhöjdshögskåp, inte de där mellantingen.
...fast iden är ju jättebra om man skulle jobba hela dagen i köket, att då ha ugn och diskmaskin lågt är ju som att be om arbetsskador... om man sen har lätt för att få ont i ryggen eller har någon skada så borde det ju vara positivt. Men är man fullt frisk och bara använder sitt kök en gång per dag, och har ett ganska litet kök så kanske den balanseringen av ergonomi och utrymme inte är lika tilltalande...Kurtivan skrev:
Ska tillägga att vi gör om köket, jag hade gärna haft framförallt ugn högt, men pga ganska litet kök så går inte det. Då prioriterar vi bänkyta istället, då vi kanske använder ugnen 3-4 gånger per vecka men bänken varje dag. Diskmaskin används nog faktiskt oftare än ugn så ur den aspekten vore det bättre ha den högt än ugnen...