Demmpa Demmpa skrev:
Med den typen så är tanken att man ska göra hål i diskbänken, men det vill inte TS göra.
Anledningen till det misstänker jag är att TS bor i en hyresrätt (annan tråd)
Ja det stämmer. Jag bor i hyresrätt och vill inte borra i något. Ska jag köpa en köksblandare med två utgångar ska den ha samma storlek som den befintliga har så det är enkelt att återställa vid flytt.
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
Ma Ti Ma Ti skrev:
Ja det stämmer. Jag bor i hyresrätt och vill inte borra i något. Ska jag köpa en köksblandare med två utgångar ska den ha samma storlek som den befintliga har så det är enkelt att återställa vid flytt.
Du får väl kolla den modell som jag skrev om.
 
L lakman skrev:
Finns även elektroniska varianter. Behöver ju borra ett hål i diskbänken dock
Varför måste man borra hål i diskbänken om man har en elektronisk avstängning med trådlös fjärrkontroll?
 
S saltet skrev:
Jag har en sådan du letar efter.
Köpte den via Brava vattenrening i Örebro.
Vi har en osmos rening under diskbänken.
Det som blir lite special är att man avstängning till diskmaskinen under diskbänken. Inte enligt reglementet men det fungerar.
Vad har du för köksblandare? Har den två utgångar?
 
Ma Ti Ma Ti skrev:
Tack för förtydligandet.
Jag kan garantera dig att ni inte får något dricksvatten från avloppsreneningsverket. Även om det vattnet i princip är drickbart, så är det inte tjänligt i längden. Där kan också, mycket riktigt finnas spår av bl.a. läkemedel.
Drickvatten är, för det första mycket renare, och ska sakna spår av kemikalier och läkemedelsrester. Men ändå körs detta vatten genom ett reningsverk, för att vara ytterligare säker. Därmed är ditt filter meningslöst.
Sådana filter har man om man har egen brunn, med sämre kvaliter på vattnet.
 
A AG A skrev:
Jag kan garantera dig att ni inte får något dricksvatten från avloppsreneningsverket. Även om det vattnet i princip är drickbart, så är det inte tjänligt i längden. Där kan också, mycket riktigt finnas spår av bl.a. läkemedel.
Drickvatten är, för det första mycket renare, och ska sakna spår av kemikalier och läkemedelsrester. Men ändå körs detta vatten genom ett reningsverk, för att vara ytterligare säker. Därmed är ditt filter meningslöst.
Sådana filter har man om man har egen brunn, med sämre kvaliter på vattnet.
Jag menade vattenverken givetvis. Skrev fel. Och vattenverken tar inte bort läkemedelsrester nej. Endast omvänd osmos kan filtrera bort det. Något man inte gör i svenska vattenverk.

https://www.lakemedelsvarlden.se/effektiv-avloppsrening-kraver-miljardinvesteringar/
 
Ma Ti Ma Ti skrev:
Jag menade vattenverken givetvis. Skrev fel. Och vattenverken tar inte bort läkemedelsrester nej. Endast omvänd osmos kan filtrera bort det. Något man inte gör i svenska vattenverk.

[länk]
Jo men du blandar ju fortfarande ihop saker, denna artikel handlar ju om vad vi släpper ut i naturen. Dvs hur avloppsvatten renas innan det anses gott nog för att få komma ut i naturen. Sedan renas det ju igen i vattenverket innan det ska bli dricksvatten av det vilket har mycket högre krav än att bara få släppas ut.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Dessutom tas väl råvattnet till vattenverket ofta från grundvatten eller en skyddad vattentäkt som inte belastas med spillvatten?

Men vi vet ju inte de exakta förutsättningarna för TS.
 
T TypRätt skrev:
Jo men du blandar ju fortfarande ihop saker, denna artikel handlar ju om vad vi släpper ut i naturen. Dvs hur avloppsvatten renas innan det anses gott nog för att få komma ut i naturen. Sedan renas det ju igen i vattenverket innan det ska bli dricksvatten av det vilket har mycket högre krav än att bara få släppas ut.
Nja att råvattnet renas från ex läkemedelsrester i vattenverket är nog ytterst ovanligt. Däremot ska källan vara bra nog, och testas givetvis för detta.
 
Går det att testa dricksvattnet för läkemedelsrester? Borde TS i så fall göra innan man börjar fixa med nån lösning.
 
  • Gilla
Ma Ti
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Går det att testa dricksvattnet för läkemedelsrester? Borde TS i så fall göra innan man börjar fixa med nån lösning.
Du kan nog beställa vattenananalysen från det kommunala vattenverk.
 
Ja jag gör inget påstående om att dricksvattnet är fritt från ämnen som kan vara potentiellt skadliga. Ville bara förtydliga för TS att artikeln inte direkt gäller för dricksvatten. I mitt fall kommer dricksvattnet från Mälaren och renas därför i vattenverk först. Halterna av hormonstörande ämnen är alltså gigantiskt mycket mer koncentrerad i vattnet som går ut från reningsverk jämfört med halterna som kommer in för rening i vattenverket, där av vikten av att veta vilken byggnad som gör vad.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Sen är det viktigt att förstå att mätbart inte är samma sak som farligt. Man kommer hitta rester från läkemedel nedströms om ett reningsverk, men utspädningseffekterna från källan (alltså en aktiv dos som du stoppar i dig) är enorma och det finns inget som tyder på att sådana nivåer skulle ha någon somhelst effekt.

Könshormoner finns ex givetvis naturligt i alla djur, så man får i sig sådana i oerhört mycket större mängd om man äter kött eller fisk. Mögelost innehåller allehanda antibiotikalika ämnen i låga nivåer men förstås även där astronomiskt mer än vad du kan hitta i en vattentäkt.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Dessutom tas väl råvattnet till vattenverket ofta från grundvatten eller en skyddad vattentäkt som inte belastas med spillvatten?

Men vi vet ju inte de exakta förutsättningarna för TS.
Bor i Stockholm och där tas dricksvattnet från Mälaren. Rinner nog ut en del otrevligt vatten där från sommarstugor, åkrar mm men det mesta renas nog i vattenverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.