39 910 läst · 37 svar
40k läst
37 svar
Köksblandare med utdragbar pip med slang som håller över tiden
Vad är problemet med att ha handtaget till höger?sunsnow74 skrev:Det blev en Tärnan (ikea) utdragbar till köksön. Där är det endast en enkelho som man kan beställa till stenskiva från ikea. Typ 25-30cm bred.
Känns inte som ett behov med en utdragbar pip i dagsläget iaf. Hon i sig används mest som en avrinningsplats för diverse paket som sköljts ut till återvinning... ;-/
Den andra blev en tapwell evo 185 krom. Diskmaskinavstängare blev istället en elektronisk från damixa.
Det enda med den är placeringen av handtaget. Har man som vi en 1 + 1/2 ho och den stora hon är åt höger? Då kom handtaget på "fel"(höger) sida. Det kan hända att det går att släppa kranen från skivan och vrida runt den? Har ej provat. Dvs. Tipset är att placera kranen på den sida som den minsta hon är på i detta fallet.
Man använder den stora hon för det mesta och att då ha handtaget på den sidan gör att den sitter i "vattnets skottlinje". Som högerhänt så vill man använda högern att spola med och vänstern att reglera flödet. Kanske lite bagateller men ändå? Får man välja så...
Bra tips att tänka på. Vi har bara en stor diskho så det blir kanske inte lika stort problem, men som du säger vore det mer logiskt att ha kranen på vänster sida när man spolar med höger hand. Det går väl ev att vända på den men varmt blir väl åt andra hållet då vilket kanske bara är en vanesak att lära sig, sen kommer kanske diskmaskinsvredet på andra sidan istället men det borde inte heller spela så stor roll.sunsnow74 skrev:
Men frågan om Ikeas blandare kan vara så dåliga, trots att de säljs i hela världen, kvarstår.
Säkerligen.
Jag har ingen erfarenhet av att ikeas ska vara dåliga. Dock såpass att den vi ville ha från början föll bort pga av den dåliga finishen/materialet i den delen som håller fast pipen(aleskär tror jag den hette). Det skulle stört mig väldigt mycket.
Vi valde ingen dm på kranen utan en touchknapp som knappt syns. Då blir det mindre problem med att hitta kran med utdragbar pip och den elektroniska dm styrs av ett enkelt 9V batteri. Ingen elektrisk installation.
Lycka till.
Jag har ingen erfarenhet av att ikeas ska vara dåliga. Dock såpass att den vi ville ha från början föll bort pga av den dåliga finishen/materialet i den delen som håller fast pipen(aleskär tror jag den hette). Det skulle stört mig väldigt mycket.
Vi valde ingen dm på kranen utan en touchknapp som knappt syns. Då blir det mindre problem med att hitta kran med utdragbar pip och den elektroniska dm styrs av ett enkelt 9V batteri. Ingen elektrisk installation.
Lycka till.
Lyfter egen tråd..
Sådär 3 år senare utan åtgärd så har den gamla kranen börjat droppa, och då tänkte jag att jag kanske borde ta tag i det här.
En Grohe Metris ser ju lite kul ut, och har en urdragbar slang som jag vill ha. Men frågan är om en blandare med så här högt utlopp stänker om man drar på bra med tryck? Utloppet hamnar ju 45 cm över diskhons botten.
Sådär 3 år senare utan åtgärd så har den gamla kranen börjat droppa, och då tänkte jag att jag kanske borde ta tag i det här.
En Grohe Metris ser ju lite kul ut, och har en urdragbar slang som jag vill ha. Men frågan är om en blandare med så här högt utlopp stänker om man drar på bra med tryck? Utloppet hamnar ju 45 cm över diskhons botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder