Kan någon visa exakt vilka muttrar som behövs för att montera vattenslangar korrekt på ovanstående blandare?
Även till diskmaskin.
Lika bra att köpa hem det.
Tänker kräva att firman ersätter slangarna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det ser ju för hemskt ut. Troligen saknas packning till diskmaskinskopplingen.
Slangarna får ju inte vara vridna på det sättet.
Det måste vara en riktig klåpare som har gjort det där jobbet.
Man kan te.x kolla på rörmokare på Youtube, så vet man hur man inte ska göra.
Jag bytte min blandare själv nyligen, efter konsten alla regler.
Jag jobbar inte som rörmokare, men är pedant.
Det har aldrig läckt från någon rörkoppling jag gjort.
Jag jobbar visserligen som servicetekniker, med styr och reglerteknik och även vattenkopplingar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jo, lin är bäst.
Japp, säkrast resultat med lin.
 
Å Åbyfor skrev:
Japp, säkrast resultat med lin.
Källa på det?
 
Hade man använt rätt produkter så hade man inte behövt varken lin eller tejp...........
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Håller med Stefan1972 fullständigt. Jag gjorde exakt det jobbet nyligen. Med rätt delar, ingen tejp, inget lin.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Fast kollar man på Kalofornien så har allt en varning om P65 som säger att det kan orsaka cancer. Så jag vet inte om jag skulle gå så mycket på USA.

Kollar man på Multipac rörkitt så är det godkänt enligt EN 751-2/DIN 30660 för dricksvatten. Även Unipac White är godkänt för dricksvatten i Danmark. Dock är inte allt rörkitt för dricksvatten.
Det är inte den varningen jag menar. Den varningen är mycket nyare än det jag pratar om. Men min poäng var i alla fall att när man säger att lin är bättre håller inte alla med
S svestr skrev:
Håller med Stefan1972 fullständigt. Jag gjorde exakt det jobbet nyligen. Med rätt delar, ingen tejp, inget lin.
Nä precis halvkopplingarna ska ju inte ha nåt av det och till diskmaskinen sitter det väl en packning i anslutningen så det behövs inte?

Jag har gjort detta också men inte så många gånger.
 
Vet inte ens om mässingsnipplarna de tråcklat dit hör hemma i en klämringskoppling..........En del tror ju att bara för att det är samma gänga så är det bara köra på.........allt är universal typ.
 
Det ser hemskt ut. Men massor av svar i tråden är också galna.

Om man börjar uppifrån så ligger avlastningsplattan helt fel mot diskbänken. Det tycks alla ha missat.

Slangarna behöver inget ytterligare för att monteras utan vridning, det är enbart handhavande.

Slangarna sitter i klämringskoplingar. De ska inte ha lin, gängtape eller något annat. Möjligen lite smörjning.

Diskmaskinskopplingen ska ha en packning som kan saknas eller vara skadad.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vilket som är vad och rätt är svårt att säga utan att plocka isär. Sidan fem i monteringsanvisningen är dock tydlig: slangarna får inte vridas och garantin gäller enligt produktbladet inte vid felaktig montering (plus ev strul med försäkringen om det blir läckage i framtiden).

Slangarna ansluts med 10 mm klämring vilket ser ut att vara mässingsdelen i Ballofixen och gängan på den (ner mot Ballofixen) får tätas med tex Loctite 55. På övre delen (klämringarna) får inte användas lin/garn/tejp men det är svårt att se om det bara är lite ’extra’ som är snott runt den vänstra kopplingen eller om det sitter inuti.

Men! De kromade muttrarna tyder på att man blandat modell/fabrikat vilket inte är ok.

Diskmaskinsslangen är 1/2” planpackning.

https://www.gustavsberg.com/fileadm..._Mounting/Nordic_Plus_single-lever_mixers.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Svensk VVS standard är mycket högre (säkrare) än Amerikans, visst finns det fördelar men amerikanska modellen men det är ett helt annat tänk med livslängd och konsekvenser vid vattenskador. I Sverige har vi inga dolda kopplingar och i USA är det bara dolda kopplingar som ett lite överdrivet exempel 😉

Tejp håller tätt men det är mycket känsligare för att man rör på det efteråt. En koppling med lin kan man backa 90⁰ efter 20år och den kommer fortfarande vara tätt men en tejpad kan börja läcka om man bara lossar kopplingen bredvid.
Jag måste öppna på några ställen när jag vinterställer sommarstugan, som ju då måste återställas på våren. Försökte i början med gängtejp då jag trodde detta var bra. Numera alltid lin och lite "klet" på det! Lättare att använda och håller tätt! Men man blir lite smetig på fingrarna förstås.
Men åter till frågan som ställts. Måste inte hela blandaren bytas ut för de knyckliga slangarna sitter väl fast i den?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
nä lossar man kopplingarna nere så kan ju slangarna snurra där. Sen gäller det att hålla emot på rätt ställen bara när man drar åt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
De sitter vridet, men jag tror inte att de är skadade så att de behöver bytas. De går i allmänhet att byta om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Men åter till frågan som ställts. Måste inte hela blandaren bytas ut för de knyckliga slangarna sitter väl fast i den?
Slangarna brukar gå att byta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Säkrare? Används lin i dricksvattenledningar här eller? Det är helt förbjudet av säkerhetsskäl i USA.
Jag gillar USA på många sätt, men de är knappast förebilder på alla områden.

De förbjöd t ex först helt nyligen vit asbest, krysotil, som fortfarande användes inom bilindustrin. Sverige förbjöd all asbest 1982.https://www.washingtonpost.com/climate-environment/2024/03/18/chrysotile-asbestos-ban-epa/

Rörstandard i New York: https://www.youtube.com/@NYDRAINS
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.