V Vivah skrev:
Klåparen sa att de gamla muttrarna var för små - vad behöver man för typ av koppling då?
Den gamla blandaren var minst 30 år.

Apropå plastbrickan längst upp - såg inte detta först, men det är en höjdskillnad på ca 2 cm, eftersom den delvis ligger an mot trälisten.

Finns nog inte ett rätt nånstans 😭
Beror på den invändiga gängan på Ballofixen. Mät och kolla en tabell
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

Men tex om r15 (gamla 1/2” som är 18 mm invändigt) så RSK 1940493
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-10x15r-utv/

Kolla på Rinkaby och beställ eller använd RSK-numret för att hitta en lokal handlare som säljer din gänga till 10 mm klämringskoppling (jag utgår från att det är rätt modell/manual som du/jag länkade till tidigare)
 
Redigerat:
TRJBerg
Personligen skulle jag avsluta förbindelsen med firman och begära återbetalning. Och de skulle inte få komma tillbaka.
Sedan skulle jag anlita en kompetent rörmokare med helt nytt material.
Men jag kan tänka mig att andra skulle se det som slösaktigt.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Firman kallar sig "ett komplett servicebolag som har lång erfarenhet av all slags fastighetsskötsel".
De anlitas av fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och företag (lokalt) - däribland den BRF jag bor i.

Nu när jag ringde upp dem så hade de bara denna kille/gubbe att skicka, så nu ska han komma hit imorgon.
De sa dock att om han inte kan lösa detta så skulle de anlita rörmokare.
Hans uppgift från början var att kolla om detta var ett uppdrag han skulle kunna utföra själv...

Jag vill ärligt talat inte att han rör något mer här - jag hoppas han inser själv hur fel det blev, åtminstone efter att jag pekar ut dem...
Hur ser mina rättigheter ut - kan jag kräva att han inte försöker rätta till detta själv?
 
Om hantverkare är uppenbart okunnig behöver de inte få möjlighet till rättning. Det känns som att just det är vad som gäller här.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V Vivah skrev:
Firman kallar sig "ett komplett servicebolag som har lång erfarenhet av all slags fastighetsskötsel".
De anlitas av fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och företag (lokalt) - däribland den BRF jag bor i.

Nu när jag ringde upp dem så hade de bara denna kille/gubbe att skicka, så nu ska han komma hit imorgon.
De sa dock att om han inte kan lösa detta så skulle de anlita rörmokare.
Hans uppgift från början var att kolla om detta var ett uppdrag han skulle kunna utföra själv...

Jag vill ärligt talat inte att han rör något mer här - jag hoppas han inser själv hur fel det blev, åtminstone efter att jag pekar ut dem...
Hur ser mina rättigheter ut - kan jag kräva att han inte försöker rätta till detta själv?
Kolla här, mycket mer info än vad som får plats på BH. Lycka till, du får nog anses ha ett ’rätt starkt case’ med tanke på videofilmen du la upp!

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-har-gjort-fel/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för all support och information 🙏

Jag gjorde en skriftlig reklamation till firman och de har nu anlitat en riktig vvs-firma - en rörmokare kommer på måndag 👌
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Nu var det ju du som påstod det, så då ligger det ju på dig att backa upp det med något konkret, inte bara "din egen erfarenhet".....
Googla, det finns stöd för det jag säger i branschtidningar om inte annat. Likväl befäst det att gängtejp är skit och skall man ha nått annat än lin så är det gängsnöre som gäller. Svärfarsan använder gängsnöre, han har väl ett 50-tal års erfarenhet utöver min egna. Om du skall hålla på att krångla med mig om detta så måste jag också säga att du har ett helvetes arbete framför dig i varenda tråd i detta forum. Om du skall vara principfast så får du ifrågasätta varenda person i detta forum som uttalar sig om något. Jag som har mycket erfarenhet och kunskap i en viss bransch ser ofta rena felaktigheter som folk påstår veta är rätt. Jag rättar inte dessa då jag skulle inte göra annat än att rätta folk. Lägg tid på något konstruktivt i stället rekommenderar jag.

Skall du jaga varenda person här efter källkritik?
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
V Vivah skrev:
Firman kallar sig "ett komplett servicebolag som har lång erfarenhet av all slags fastighetsskötsel".
De anlitas av fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och företag (lokalt) - däribland den BRF jag bor i.

Nu när jag ringde upp dem så hade de bara denna kille/gubbe att skicka, så nu ska han komma hit imorgon.
De sa dock att om han inte kan lösa detta så skulle de anlita rörmokare.
Hans uppgift från början var att kolla om detta var ett uppdrag han skulle kunna utföra själv...

Jag vill ärligt talat inte att han rör något mer här - jag hoppas han inser själv hur fel det blev, åtminstone efter att jag pekar ut dem...
Hur ser mina rättigheter ut - kan jag kräva att han inte försöker rätta till detta själv?
Ja, fastighetsskötare är ju inte rörmokare. Alla fastighetsskötare med lite självbevarelsedrift anlitar rörmokare för jobb de inte klarar av själva. Utom min dotters BRF. Där är ordföranden rörmokare. Ett sånt här jobb inne i en lägenhet ingår ju inte i fastighetsskötsel utan är ju varje medlems eget ansvar, så ärligt talat är jag inte riktigt med på varför du kontaktade dem från början? Gränsen går där vattenrören kommer in i din lägenhet. Men gjort är gjort, se till att inte behöva betala för arbetet och att få ersättning för eventuella skador. Kontakta sedan en riktig rörmokare, fråga tex där du köpte kranen elelr diskmaskinen, de brukar sälja montering.
 
V Vivah skrev:
.
Det är flexibla ”spinna” anslutningar på armaturen. Tidigare var det styva rör, men det innebar större emballage för armaturen och mera arbete med kapning osv. Anslutningen du ser är 10 mm (om Mora) skall användas med klämkoppel och definitivt inte förstöras med tape.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ok, nu har rörmokare från etablerad firma varit här.
Han menade att "det inte går att byta slangar, för de sitter fast i kranen"...
Nu vet jag inte vad första firman sagt till rörmokare, för han verkade tro att det bara var läckaget som skulle fixas.
Han rättade till slangarna (någorlunda) och innan han gick sa han "du förstår att vi inte kan stå för det som första firman gjort - det får du lösa med dom" 🤔

Så ser slangarna ut nu...
Inget byte av kopplingar där.
 
Jag skulle inte vara orolig för slangarna.
 
Så länge inget strular så är det väl lugnt.
Garantin på kranen är ju bruten som jag förstår det - iom att man gått emot det som står i monteringsanvisningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tja, ta det med den ursprungliga firman.
Enligt manualen går det att byta slangar, men visst, om de inte anser att det går behöver de byta ut hela blandaren, då instruktionen tydligt säger att de inte får vridas som de gjorde.

Bra att det akuta problemet är löst, men risken för en läcka i framtiden har ökat.
 
  • Gilla
Allt går
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle inte vara orolig för slangarna.
Jag skulle inte heller vara direkt orolig men krävt att få det jag beställt och ersättning för det de förstörde. Garantin gäller inte vid felaktig montering och det kan bli problem med försäkringen vid ett framtida läckage. Har själv ’knäckta slangar’ som jag okunnigt monterade första gången men det är i källaren invid en golvbrunn.
Så, om företaget nu tagit sönder det du köpt när de åtog sig att montera det så får de köpa nytt. Precis som om du köper nya bromsskivor och verkstaden tappar dem i golvet vid montering. Kanske skevar och gnisslar men även om bilen klarar besiktningen så får verkstaden ersätta. Ibland kan det bli riktigt dyrt att göra fel och det är därför företag bör ha försäkring.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, ta det med den ursprungliga firman.
Enligt manualen går det att byta slangar, men visst, om de inte anser att det går behöver de byta ut hela blandaren, då instruktionen tydligt säger att de inte får vridas som de gjorde.

Bra att det akuta problemet är löst, men risken för en läcka i framtiden har ökat.
På vilket sätt ökat?

Är ganska säker på att det går, men tror bara att det inte ingick i avtalet mellan firman och rörmokaren 🤷
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.