Rickard.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Säkrare? Används lin i dricksvattenledningar här eller? Det är helt förbjudet av säkerhetsskäl i USA.
Ja det gör det.
Vilka säkerhetsskäl?

För att förtydliga säkrare så menar jag säkrare mot vattenskador och inte personskador.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det gör det.
Vilka säkerhetsskäl?
Hygien antar jag? Har inte fördjupat mig men det är i alla fall förbjudet i dricksvatten och det används inte annars heller sen länge.
 
Med reservation för att jag bara kolla på mobilen så tycker jag mer det ser ut som gängsnöre än tejp.

Och gångsnöre skulle jag vilja påstå är smått fantastiskt… men oavsett så är ju jobbet uselt gjort :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hygien antar jag? Har inte fördjupat mig men det är i alla fall förbjudet i dricksvatten och det används inte annars heller sen länge.
Fast kollar man på Kalofornien så har allt en varning om P65 som säger att det kan orsaka cancer. Så jag vet inte om jag skulle gå så mycket på USA.

Kollar man på Multipac rörkitt så är det godkänt enligt EN 751-2/DIN 30660 för dricksvatten. Även Unipac White är godkänt för dricksvatten i Danmark. Dock är inte allt rörkitt för dricksvatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Vivah skrev:
Jag anlitade en firma kopplad till vår BRF att installera en köksblandare.
Förutom att det läcker vatten i kopplingen till diskmaskin (under diskbänken) när man öppnar diskmaskinsavstängning... 🤦 så tycker jag även det ser illa ut att han vridit vattenslangarna.
Han skulle komma tillbaka och fixa läckaget, men vill först veta om slangarna bör/kan se ut så här 🤔
Reklamera direkt. Inte fackmannamässigt gjort.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Locherpasta används i Tyskland fast tillsammans med hampgarn.
Men skitsamma, är inte kopplingen vid ballofixen av plantyp? Borde det inte då finnas en plan gummipackning?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har en fråga till...

Kan vattenslangarna ha blivit skadade, eller är det bara att räta ut dem?
 
V Vivah skrev:
Har en fråga till...

Kan vattenslangarna ha blivit skadade, eller är det bara att räta ut dem?
Ja har det blivit skarpa veck på slangarna så är det ju en brottanvisning... Troligtvis ingen fara, men skulle kunna spricka och är helt klart inte efter instruktionerna. Reklamera, ta in en vvsare som bedömer vad som går att rädda, och kräv ursprungliga firman på kostnaden om slangarna måste bytas.
 
Vad är det för blandare? Står säkerligen i instruktionen att slangarna inte får vridas/knäckas. Sen beror det på modell om det är plantätade eller klämring. Det sitter ju någon mässingsinsats i Ballofixen (som ser ut att vara tätad med gängsnöre typ Loctite 55 vilket är helt ok). Men klämring brukar inte rotera på det sättet så jag gissar på plantätat. Oavsett har gängsnöre/tejp/lin inte att göra i den övre delen där slangen ansluter. Reklamera!
 
janwide
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jaha men då så. Sverige 10 miljoner invånare förklarar igen för resten av världen hur man gör.

Blev reality check med NATO trodde några men det visade sig att svenskarnas förträfflighet är ohotad. 😅
Ja, du har nog rätt. Nu när vi gått med i NATO så ska vi nog gå över till gängtejp också.
 
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
ring till firman och begär att de skickar en utbildad rörläggare
Utbildad rörläggare........?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lin och pasta är en svensk grej. I USA slutade man använda det på 70-talet. Du hade blivit utskrattad om du kom med lin.

Tillägg:

Med det sagt är det säkert så att tejpen är ett bevis på att det inte är en VVS-are, jag antar detta är gjort i Sverige.
Men det är inte så att lin är bäst och tejp är skit.
De tennlöder ju fortfarande i USA😂
Gängtape använder man till olja och gas!
Försök backa en tapetätning!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag försökte göra exakt samma inkoppling hos dottern, konstaterade att jag inte riktigt klarade av det, och anlitade en rörmokare som fixade det sista. Men jag hade gjort ett bra förarbete sade han, det var bara nån liten detalj som var missad, plus att jag inte klarade att dra åt precis lagom hårt. Det var dock betydligt bättre än det där när jag lämnade över till rörmokaren. Jag är dataingenjör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har precis byggt nytt hus, tog 2 år. Gjort det du visar själv, Släpp inte in den leverantören innanför dörren igen. Ta dit en anna firma som gör jobbet rätt istället. Spelar ingen roll om det kostar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Allt går skrev:
Vad är det för blandare? Står säkerligen i instruktionen att slangarna inte får vridas/knäckas. Sen beror det på modell om det är plantätade eller klämring. Det sitter ju någon mässingsinsats i Ballofixen (som ser ut att vara tätad med gängsnöre typ Loctite 55 vilket är helt ok). Men klämring brukar inte rotera på det sättet så jag gissar på plantätat. Oavsett har gängsnöre/tejp/lin inte att göra i den övre delen där slangen ansluter. Reklamera!
https://www.gustavsberg.com/se/prod...ordic-plus-hog-pip-med-diskmaskinsavstangning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.