Tack för alla svar 🙌
Dags att ringa firman och fråga hur de tänkt lösa detta...

Det är ingen vvs-firma, men de skickade en kille som skulle avgöra om han kunde installera detta själv.
Det ansåg han att han kunde - och har man gjort det förr så är det ju inte svårt 🤷
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Får jag fråga varför du har anlitat en firma som inte sysslar med VVS för att utföra ett VVS-jobb. Jag håller med om att det här är ett ganska enkelt jobb men det känns ju märkligt att inte anlita en firma som är expert på det momentet de förväntas utföra?
 
  • Gilla
Bobbyboy och 5 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
På den vänstra ser det nästan ut som att han använt gängtejp på, vad jag misstänker är, en klämringskoppling.
Jag är ingen rörmokare, men det kan väl aldrig vara rätt?
Kan t.o.m. vara anledningen till att slangarna vridit sig så?
Jo det är sån där som kallas halvkoppling om jag minns rätt. Ska inte vara gängtejp.
 
M Maledictus skrev:
Får jag fråga varför du har anlitat en firma som inte sysslar med VVS för att utföra ett VVS-jobb. Jag håller med om att det här är ett ganska enkelt jobb men det känns ju märkligt att inte anlita en firma som är expert på det momentet de förväntas utföra?
Fattig och dumsnål är väl det enkla svaret
Samt att jag trodde vår BRF anlitade vettigt folk 🤷
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K
Hoppas han inte dragit sönder slangen till diskmaskinen (gängpaj) också... Borde iofs inte bli ditt problem.
 
Det är ingen rörmokare som utfört detta. Bara det faktum att man inte kollar så det är tätt innan man lämnar talar ju sitt tydliga språk
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vad du än gör, släpp inte in samma människa i lgh, du kommer garanterat få köket ombyggt till en pool utan bubblor...
Fi FN va dåligt gjort....
 
  • Gilla
gunnar_holm och 6 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
På den vänstra ser det nästan ut som att han använt gängtejp på, vad jag misstänker är, en klämringskoppling.
Jag är ingen rörmokare, men det kan väl aldrig vara rätt?
Kan t.o.m. vara anledningen till att slangarna vridit sig så?
Det är inte en rörmokare som har gjort detta, de använder lin och pasta fan inte gängtape!
 
  • Gilla
MS66 och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det är inte en rörmokare som har gjort detta, de använder lin och pasta fan inte gängtape!
Lin och pasta är en svensk grej. I USA slutade man använda det på 70-talet. Du hade blivit utskrattad om du kom med lin.

Tillägg:

Med det sagt är det säkert så att tejpen är ett bevis på att det inte är en VVS-are, jag antar detta är gjort i Sverige.
Men det är inte så att lin är bäst och tejp är skit.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
V Vivah skrev:
Måste man låta samma hantverkare försöka fixa detta?
Han är troligen inte utbildad inom rör (äldre man, så borde inte va praktikant).
Jag hade fasen fixat detta bättre själv om jag inte var reumatiker 😠😓
Ja dom måste få chansen att åtgärda felet enligt lagen. Visst du kan ta dit en annan men då kommer du få betala för bådas tid.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-tjanst/
 
  • Gilla
Druboe
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lin och pasta är en svensk grej. I USA slutade man använda det på 70-talet. Du hade blivit utskrattad om du kom med lin.
Du får ursäkta mej men vad och hur man gör saker i USA är oftast rena skämtet!
USA måste vara ett misstag när det skapades, annars så hade man inte skapat USB.....
 
  • Gilla
  • Haha
Hemtorparen och 8 till
  • Laddar…
janwide
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lin och pasta är en svensk grej. I USA slutade man använda det på 70-talet. Du hade blivit utskrattad om du kom med lin.

Tillägg:

Med det sagt är det säkert så att tejpen är ett bevis på att det inte är en VVS-are, jag antar detta är gjort i Sverige.
Men det är inte så att lin är bäst och tejp är skit.
Jo, lin är bäst.
 
  • Gilla
fisgris8 och 5 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jo, lin är bäst.
Jaha men då så. Sverige 10 miljoner invånare förklarar igen för resten av världen hur man gör.

Blev reality check med NATO trodde några men det visade sig att svenskarnas förträfflighet är ohotad. 😅
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Svensk VVS standard är mycket högre (säkrare) än Amerikans, visst finns det fördelar men amerikanska modellen men det är ett helt annat tänk med livslängd och konsekvenser vid vattenskador. I Sverige har vi inga dolda kopplingar och i USA är det bara dolda kopplingar som ett lite överdrivet exempel 😉

Tejp håller tätt men det är mycket känsligare för att man rör på det efteråt. En koppling med lin kan man backa 90⁰ efter 20år och den kommer fortfarande vara tätt men en tejpad kan börja läcka om man bara lossar kopplingen bredvid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Svensk VVS standard är mycket högre (säkrare) än Amerikans, visst finns det fördelar men amerikanska modellen men det är ett helt annat tänk med livslängd och konsekvenser vid vattenskador. I Sverige har vi inga dolda kopplingar och i USA är det bara dolda kopplingar som ett lite överdrivet exempel 😉

Tejp håller tätt men det är mycket känsligare för att man rör på det efteråt. En koppling med lin kan man backa 90⁰ efter 20år och den kommer fortfarande vara tät men en tejpad kan börja läcka om man bara lossar kopplingen bredvid.
Säkrare? Används lin i dricksvattenledningar här eller? Det är helt förbjudet av säkerhetsskäl i USA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.