Vi har precis flyttat in i ett äldre hus, och snart drar projekt renovering i gång. Köket kommer först. Men hur löser man problemet med ett stort fönster som sitter längs sidan där vi vill ha köksdelen? En man på ett köksföretag sa att det var bara att byta ut förnstet mot ett mindre, allt för att det skulle passa dessa dagars mått.

Men det är ett gammalt traditionellt hus med likadana fönster, på samma ställen på kortväggarna och långväggarna, på övervåningen finns det t om ett blindfönster för att fasaden ska stämma utifrån, allt ska vara lika.

Fönsteren är stora och väldigt vackra och vi vill gärna behålla alla där de alltid har suttit. Men hur gör man då en köksbänk vid fönstret? Fönstet börjar ca 70 cm från golvet, och det blir ju en tämligen låg bänk isåfall... Hur göra? Förstår ni hur jag menar? Någon som har sett några lösningar på detta?

Anna
 
I vårt nybyggda hus kommer fönsterbänken att hamna nedanför bänkskivan (ca 10 cm), just för att fönstrena extriört ska passa med övriga fönster. Vi kommer lösa det genom att på insidan kakla även fönsterkarmen, och "baksidan av skåpstommen". I det lilla "schaktet" som bildas kan man ha till exempel kryddor eller prydnadssaker...
 
I vårt nybyggda hus kommer fönsterbänken att hamna nedanför bänkskivan (ca 10 cm),

Så kommer det bli för oss oxå, och jag ser inte det som någon nackdel.Tycker snarare tvärtom  det är snyggt. ;)
 
Rör inte fönstret! Jag har sett flera exempel på vackra lösningar där bänkskivan är högre än fönsterskivan. Det blir ett extra lyft för köket om du lägger till lite detaljfinish på detta - som tex Mr Beach´s kakling eller lite extra snickeriarbete. Det är också mysigt att kunna se ut när man jobbar i köket. Att man sedan får krypa på alla fyra över bänken när fönstret ska tvättas är en annan sak (förhoppningsvis har du inte inåtgående fönster). En nödlösning, eftersom ditt fönster är så lågt, är att fixa löstagbar bänkskiva just framför, om djupet blir för stort.

Jag själv kommer få samma problem den dagen jag renoverar mitt kök (kör med 20-talsstandard i bänkhöjd :D - funkar utmärkt!). Jag kommer att lösa mitt problem med en måttanpassad rullhurts med ovanytan klädd med rostfritt. Inne i hurtsen skall jycken ha sin boplats. Och fortsätter att ha ett, enligt taxeringsvärdet, miserabel standard ;D ;D ;D
 
Totte_S
Tänkte slå nytt rekord i trådlyft ;-) Mest för att rubriken passar.
Jag har ett fönster som sitter på "rätt" höjd, dvs i samma nivå som bänkskivan hamnar. Jag undrar hur man gör det snyggt? Rent teoretiskt kan jag måttsåga en bänkskiva så att den "flyter" ut i smygen mot karmen, eller sätta en vanlig fönsterbänk som ansluter i liv med väggen och i nivå med bänskivan.
Är det någon som har tips och/eller har bilder/länkar till snygga lösningar?
Ska jag sätta en golvlist längsmed bänkskivan och låta den passera fönstret, eller skall jag sätta de vertikala fönsterfodren mot bänkskivan?

Det är bara en arbetsbänk, ca 2400 lång utan vatten centrerad under fönstret, fönstersmygen är ca 220mm djup (fönstret är utflyttat i liv med fasaden). Stuket på köket är "lantligt" (breda furuplankgolv, fullhöjd pärlspont väggar, dubbelfasspont i tak, takbjälke, vedspios osv).,
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Så länge inte fönstret är inåtgående så är det inga problem. Se till att ta hänsyn till eventuella element vid val av kökslösning samt att bänkskivan får en bakkantslist eller liknande så ni slipper att allt ramla ner i fönstret.
Om möjligt så gör bänkskivan djupare så får elementen plats utan att ni behöver tänka så mkt på att ställa grundare skåp just där och har ni inte plats för djupare skiva så finns det element som går att lägga i sockeln.
 
I vårt kök kommer också fönstret ca 10 cm nedanför köksbänken. Vi kommer att avsluta köksbänken med en ca 2 cm hög trälist mot väggen så att vatten inte rinner ner i fönstret. På denna list, och mot stödstift eller en liten list monterad i fönsterkarmen, kommer vi att lägga en glasskiva. Möjligen klistrar vi fast självhäftande "frostfilm" på undersidan av den. Sådan självhäftande frostfilm (sådan som fäster utan klister, bara med vatten med lite diskmedel) kommer vi även att sätta fast på de nedersta 10 centimetrarna på fönsterrutan. I det hålrum som bildas kommer vi att lägga ner en liten ljusslang av något slag. Det kommer alltså att lysa upp aningen, både utåt gatan, och upp bakom bänkskivan. Vi är inte klara än, så har inga bilder att visa, men jag tror det kommer att bli sk-tläckert.

Denna lösning väljer vi av tre anledningar. Främst för att vi tror att det kommer att bli läckert, dels för att det väl kommer att komma ner mindre damm dit och att det då blir lättare att hålla rent. Och dels för att vi tagit bort våra element från väggarna under fönstrena. Vi har lagt in vattenburen golvvärme istället. För att minska risken för kallras och ev imma på fönstret i avsaknad av elementvärmen, hoppas vi att värmen från ljusslangen kan räcka. Inte för att vi egentligen tror att det kommer att bli stora problem med kallras, bara för säkerhets skull...
 
Vi hade precis samma problem. Så här blev lösningen. Vi ville precis som Ni behålla fönsret och därför fick bänken gå ca 10 cm över fönsterbänken.
 
  • PICT0065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Även vi hade samma dilemma, men i mitt fall så böt vi faktist ut fönstret som både var smalare och kortare men då ska ju alla fönster bytas ut mot 3glas så småningom.

Mycket jobb är det att iaf om du skulle välja att skaffa ett mindre fönster, i mitt fall så är ju huset panelat utvändigt med en råspontstyp som inte finns på brädgårdar vilket genast skapar mer jobb att få snyggt.

Försök att ha kvar de gamla fönstret så ser det nog både estetiskt och charmigt ut, speciellt i äldre hus med kopplade fönster.
 
Hej!

Vi har löst det med en specialare. Har kapat bänkskåpen under så att de hamnar i plan med fönsterblecket. Här har vi lagt en stor täckskiva. Sedan har vi en härdad glasskiva där fönstret är som går i plan med övrig bänkskivor på vardera sida om fönstret. Utrymmet mellan glasskiva och de kapade underskåpen kan man ha till tidningar och kokböcker.
 
Vår lösning ser ut så här. Tricket är extra djupa bänkskivor (850 mm).
 
  • DSC_2675.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_2676.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mollegoll och 4 till
  • Laddar…
Vi gjorde en soffa under fönstret med hjälp av modifiering av överskåp till kyl och frys som vi monterade lådor i.
 
Hitman - kan du visa en bild på detta parti?
 
Ska försöka snarast. Har tyvärr inte fått hem glasskivan ännu men kan ju visa proncipen med skåpen.
 
Ni är underbara !!
TACK tack tack!
*serverar cyberglögg till alla i tråden*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.