Om du kikar två bilder upp så ser du att det finns en förhöjning i golvet som börjar inne vid väggen och är ca 70cm bred ut från fönstret, då måste bordet ha olika långa ben och även stolarnagaia skrev:
L-köket har vi idag med något annorlunda maskinplacering och ett bild som går från förhöjningen ut i rummet mot kyl/frys. Dock går funderingarna om vi kan på något smart sätt använda oss av FH (=förhöjningen i golvet) och skapa förvaring samt en mysig lite sittdel framför fönstret. Det är ganska litet, men som sagt det sitter i en murad yttervägg ( se bild 3)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag skrev i första inlägget, så har vi vänt oss till flera professionella köksplanerare och även stått i timtal och funderat på hur detta kök borde planeras om utan att kommit någon vart. Rummet är stort och litet på samma gång, samt att vi har FH som ställer till det med nyttjandet av hela golvytan. Vi kommer att behöva lyfta på parketten och se vad som gömmer sig där under, men vi kan inte räkna med att den ytan. Lägger in en sista bild på en ide som växt fram, men då är frågan går det göra så här och få plats med ett matbord fortfarande?
Logga in
Skapa konto
Satt och tittade runt bland olika kökleverantörer och tillverkare när jag hittade till den här sidan: http://pickyliving.se/
Någon som sett den tidigare, dom använder sig av Ikea stommar och tillverkar nya luckor, handtag mm.
Någon som sett den tidigare, dom använder sig av Ikea stommar och tillverkar nya luckor, handtag mm.
Vi håller på att bygga ikeakök med luckor därifrån. Det är bra kvalla och ett trevligt showroom i stan. En tråkig grej är att leveranstiderna är väldigt långa.Norrtull skrev:
Tänkte inte du skulle såga bordsben men höja upp en stötte golvyta som en scen där bordet skulle få plats .Norrtull skrev:
Tror inte att upphöjningen gjordes för skojs skull och det går nog inte att sänka den delen mer än det är nu. Kolla hur det ser ut i rummet under så du kanske får en förklaring varför du har fått en förhöjning i köket. Enklare det än att riva först för att upptäcka att det går inte att ändra.
gaia
Den där köksön i första bilden, måste den vara rak mot väggen? Skulle den inte kunna följa snedheten som köket i stort verkar ha? I så fall blev det inte så smalt emellan och ni kunde göra den lite längre och få både mera förvaring och ytterligare en arbetsyta.
Något sånt här - inte så bra bild, men för att förklara hur jag menar.
Man skulle ju också kunna ha något skåp till vänster om fönstret. Lite som en skänk eller så. Eller till och med kyl och frys.
Logga in
Skapa konto
Man skulle ju också kunna ha något skåp till vänster om fönstret. Lite som en skänk eller så. Eller till och med kyl och frys.
Halloj. Det där är ju inte ett speciellt stort kök i antal skåp. Hade jag varit ni hade jag nog övervägt att gå till ett kökssnickeri. Behöver inte bli så fruktansvärt mycket dyrare än standardlösningarna med deras mått och valmöjligheter (så länge man inte promenerar bort till Kvänum och pratar med dem...). Pratar man vinklar och vrår som det burkar finnas gott om i vindslägenehter är valet rätt enkelt.
Tråkigt med lång leveranstid, men bara dom håller den långa tiden så ni slipper få nya löften om leverans.jonmo skrev:
Bygger ni stort kök, d.v.s blev det dyrt trots allt om man jämför med Ikea?
Vilka gångjärn använder som sig av, jag tycker Ikeas är lite klena i sin konstruktion.
Bra förslag, dock har vi mätt och stått med kartonger och försökt illustrera hur en köksö skulle se ut. Jag lägger till en bild så ser ni genast nästa sak med takhöjden om man bygger en köksö på detta sätt.AstaS skrev:Den där köksön i första bilden, måste den vara rak mot väggen? Skulle den inte kunna följa snedheten som köket i stort verkar ha? I så fall blev det inte så smalt emellan och ni kunde göra den lite längre och få både mera förvaring och ytterligare en arbetsyta.
[bild]
Man skulle ju också kunna ha något skåp till vänster om fönstret. Lite [bild]som en skänk eller så. Eller till och med kyl och frys.
Köket är ganska litet, och ska vi få plats men matbord, är det ingen köksö som gäller tror vi, där av skåp längs väggarna även uppe vi fönstret i vårt förslag.
Upphöjningen är troligtvis ytterväggen nedan som spökar, men det återstår att se. Bygga en scen har varit på tapeten, även höja hela köket, men det finns inte något värre tycker jag än trösklar och nivåer som skiljer. Gå där men en varm gryta och snubbla, nä det kan bli onödiga olyckor och irriterandegaia skrev:Tänkte inte du skulle såga bordsben men höja upp en stötte golvyta som en scen där bordet skulle få plats .
Tror inte att upphöjningen gjordes för skojs skull och det går nog inte att sänka den delen mer än det är nu. Kolla hur det ser ut i rummet under så du kanske får en förklaring varför du har fått en förhöjning i köket. Enklare det än att riva först för att upptäcka att det går inte att ändra.
gaia
Samtliga ritningar finns, men dom visar inte vad som finns där under, jag har låtit andra fackmän tittat på ritningarna och bästa gissningen är ytterväggen/fasaden från våningen under oss.
Vill du ha plats för både matbord och köksö/bar så skulle du kunna vända på matbordet och bygga en fast köksbänk mot väggen med fönstret, på själv förhöjningen, med förvaring inunder. Baktill en avlastningshylla. Som en bred fönstersmyg.
En lösning för elementet behövs isf. Vad hade du tänkta göra av elementet i ditt inlägg #18?
En lösning för elementet behövs isf. Vad hade du tänkta göra av elementet i ditt inlägg #18?