Undrar hur de som inte gillar att se lådor i köket gör i verkstan. Bygger in sortimentskåpen med luckor framför?

M MarcusW1 skrev:
Hej vänner!

Äntligen börjar köksrenoveringen närma sig. Jag har sedan en längre tid funderat men inte riktigt funnit något bra svar (varit dålig på att bolla med kökslev också) på min fundering.

Det har blivit vanligare att se kök där man i bänkskåpen bara har en dörr/lådfront per stomme (se bild).
Det är dock också vanligt förekommande med kök där varje stomme har 2st lika stora lådfronter.

Min fråga är, innebär lösningen med endast en dörr/lådfront per stomme (se bild) att man får tumma på funktionalitet? Som jag förstår det innebär ju detta att om man vill ha lådor i stommarna måste dörren öppnas för att sedan komma åt lådorna (hyllplan är inte ett alternativ i bänkskåp enligt mig). Dvs att det blir ett extra moment jämföres med lösningen där man har 2st lika stora lådfronter per stomme. Givetvis kan det i vissa fall vara så att man har en extra mindre låda gömd bakom dessa ibland där det innebär samma "extra moment".

Har jag förstått det rätt? Hur är era tankar? Vad är bäst och varför?
Körde med vanliga fronter, en för varje låda. Men är upp till var och en vad man tycker är smidigast.

Stickan56
Man kan fråga sig, varför byts all dessa fullt fungerande kök. Det måste väl bero på designen, så att man kan visa upp för vänner och bekanta.:surprised:

Stickan

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Varför man fått för sig att "design" skulle stå i motsatsförhållande till "funktion", det är det stora mysteriet för mig. Något är väldesignat när det tar alla krav eller önskemål, funktionella såväl som estetiska (eller annat) under övervägande och för samman dem till en fungerande helhet. Ofunktionellt och snyggt är dålig design, detsamma gäller funktionellt och fult (utifrån användarens definition av "snyggt" och "funktionellt")...

Fast åter till frågan - jag har svårt att tro på en så extrem version av dolda lådor. Vi har dock en version med 20 cm höga lådor som döljer 10cm höga inre lådor. Det fungerar mycket bra: vardagsbesticken i den nedre, finbesticken i den dolda; foliehållare i den nedre, påfyllningsfolie i den dolda, osv, osv.

• Gilla
SandraPeter och 3 till
  • Laddar…
Är det nån som förstår varför en ho idag ska vara platt i botten ?? Är det design ?? Vem tar hem bekanta för att glo ner i diskhon ??

Jag har i 30 års tid använt en Rensi, en liten plastbit för 10 kronor som man rakar ur hoarna med, en väldigt effektiv pryl.
Den är oanvändbar i min nya ho, nu får jag ta hushållspapper för att få ur skräp, en massa onödigt papper helt i onödan.

Sen pekar kranen rakt ner, det i kombination med platt botten gör att vattnet stänker ut över bänken om man drar på för mycket.
I en ho med rundad botten händer inte det.

Tappa upp diskvatten är inte att tänka på, hon är så stor att VVBn töms innan den är full.

Jag badade som liten i diskhon hos mormor på landstället (det fanns inget bad/dusch) och möjliga fördelen med min ho nu är väl att man kan bada 2 barn i den samtidigt

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Stor ho för att kunna få ner en hel ugnsplåt. Vardagsdisk körs ju normalt i diskmaskin ändå. Gropen i vasken ska ju ha en sil som man kan lyfta upp och tömma?

Silen skulle väl funka om hon var rundad i botten, men så är inte fallet.

Visst kan det vara snyggt att ha hela luckor men vi gjorde tvärt om. Vi har bara 4 st 20 cm höga lådfronter i hela köket (IKEA) förutom högskåpen och diskmaskin. På vissa ställen sitter två fronter ihop på höjden (sophantering), på andra har vi en innanförliggande låda. Framför vaskarna har vi en blindlucka, även den med handtag på.
Allihopa ser supersnyggt ut och är dessutom funktionellt.
Med det sagt, om man har en köksö som vetter mot matplatsen som på bilden hade jag ändå haft en lucka/lådfront per sektion för att det inte ska se så plottrigt ut utan mer möbel-likt.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
M m-i-c-k-e skrev:
Visst kan det vara snyggt att ha hela luckor men vi gjorde tvärt om. Vi har bara 4 st 20 cm höga lådfronter i hela köket (IKEA) förutom högskåpen och diskmaskin. På vissa ställen sitter två fronter ihop på höjden (sophantering), på andra har vi en innanförliggande låda. Framför vaskarna har vi en blindlucka, även den med handtag på.
Allihopa ser supersnyggt ut och är dessutom funktionellt.
Med det sagt, om man har en köksö som vetter mot matplatsen som på bilden hade jag ändå haft en lucka/lådfront per sektion för att det inte ska se så plottrigt ut utan mer möbel-likt.
Låter intressant, har du någon bild man kan få se?

F Erica Wyse skrev:
Låter intressant, har du någon bild man kan få se?

• Modernt kök med grå skåp, vita bänkskivor, inbyggd ugn och köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med blå skåp, vita bänkskivor, inbyggda apparater och hängande lampor.
    Skapa konto
  • Gilla
SandraPeter och 2 till
  • Laddar…
Tack, snyggt!!
Hur många ihop satta lådfronter har ni? Funderar på hur många lådor man behöver som är högre än 20cm?
Vad har ni för arbetsbänk och vilken färg? Funderar på en vit men lite orolig att den blir lortig fort. Vad har ni för färg på luckorna, är dom också Ikea? Funderar på samma stil fast ljusgröna.

Jag såg inte bild två först.
Med alla dom högs skåpen så förstår jag att ni lätt kan ha massa 20 lådor

F Erica Wyse skrev:
Jag såg inte bild två först.
Med alla dom högs skåpen så förstår jag att ni lätt kan ha massa 20 lådor
Min erfarenhet efter att ha renooverat tre kök är att 20 högs lådor rymmer väldigt mycket; glas, kastruller, grytor, porslin. Få saker som inte får plats. 10 höga lådor rymmer en del men vi har bara 2 st till bestick knivar, vissa köksredskap, skärbrädor och kryddor.
Luckorna är Ikea Veddinge som vi lackerat i NCS 7010-90B tillsammans med egna täcksidor och passbitar.
I högskåpen har vi innanförliggande lådor och det funkar toppen. Ibland drar man ut dem, ibland kan man ta det man behöver direkt.
Bänkskivorna är Corian, ett supermaterial!

• Renoverat kök med öppna lådor och skåp i grått, kopparhandtag och Corian-bänkskivor.
    Skapa konto
  • Renoverat kök med öppna blå ikea-lådor och skåp fyllda med köksredskap och förvaringslådor.
    Skapa konto
  • Ett modernt kök med mörkblå Ikea Veddinge-luckor och kopparfärgade handtag, inbyggda vitvaror och vit bänkskiva.
    Skapa konto
Redigerat:
Tack, vad har ni använt för firma för lackering? Tänkte köpa luckor, passbitar osv från ett företag men kanske ska undersöka att bara lacka om Ikeas luckor.

F Erica Wyse skrev:
Tack, vad har ni använt för firma för lackering? Tänkte köpa luckor, passbitar osv från ett företag men kanske ska undersöka att bara lacka om Ikeas luckor.
Börjar bli OT, skickar PM

• Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.